Brist på bevis

Britt gick med på att testa ett prova-på-paket med färgade linser efter att ha talat med en försäljare från Pharmaoptic i norrköping per telefon. Hon fick försäkran om att hon inte för­ band sig att köpa flera paket och att hon när som helst kunde tala om att hon inte ville ha fler. Det var bara att kontakta företagets kundtjänst.

Eftersom hon inte ville ha flera paket försökte hon nå Pharmaoptic per telefon. Då det inte gick sa hon skriftligen upp abonne­manget på företagets hemsida och antog att uppsägningen var klar i och med det. En månad senare fick hon i alla fall ett nytt paket som kostade 299 kronor. Det returnerade hon och vände sig sedan till ARN för att få köpet hävt och slippa fler paket.

Företaget ifrågasatte hennes uppgift om att hon inte kunnat nå dem på telefon och sa att kundtjänsten inte heller fått nå­ got meddelande om uppsägning.

Britt hade fått nämnden på sin sida om hon haft ett e­-postmeddelande eller liknande som bevisade att hon faktiskt kontaktat företaget. Det hade hon inte, och därför fick hon inte stöd från ARN.

Redaktör: Gudrun Hjelte

Kommentarer

Kommentera

Kommentera gärna våra artiklar, men tänk på att Råd & Rön inte har möjlighet att ge personlig rådgivning. Vänligen vänd dig till din kommunala konsumentrådgivare.