Hård komfort

Det skulle vara extra hård hård­ hetsgrad på de två sofforna som Aina köpte för 43 280 kronor hos natuzzi i Stockholm. Det hade hon sagt till om innan sofforna, en tvåsits och en tresits, levere­rades. inom kort upptäckte hon att tvåsitssoffan motsvarade be­ ställningen men att tresitssoffan var alldeles för mjuk. Hon ville ha den utbytt, men säljaren hävdade att hon fått det hon beställt: två soffor med hård komfort. Det fanns inget som hette extra hård komfort.

En inredningsarkitekt och en tapetserarmästare granskade sofforna och kom fram till att det var markant skillnad mellan dem. Tresitsaren var avsevärt mjukare än tvåsitsaren och hade andra fel som gjorde att Aina inte behövde godta den. ARN ansåg att felen borde kunna rättas till utan kostnad för henne. Gick inte det borde natuzzi byta ut soffan. Så blev det och Aina fick en helt ny soffa.

Redaktör: Gudrun Hjelte

Kommentarer

Hänvisning
Hej,
vi har tyvärr inte möjlighet att rådge enskilda fall. Ett tips är att vända dig till konsumentvägledaren i din kommun.
Soffor
Vill gärna höra Råd o Röns kommentar
Natuzzi soffa
Jag har också problem med Natuzzi, min tresitsiga soffa har ingen stoppning kvar efter 2år8mån man sitter på en planka. Medans den tvåsitsiga soffan är helt okej, och dom är köpta samtidigt. Stalands Möbler lämnade ärendet till reklamation hos Natuzzi och efter han varit hemma hos mig föreslog han att jag skulle betala 2.000:- för ny stoppning. Men jag vägrar en så dyr soffa ska hålla mer än 2,8 år, och på den vägen är det. Jag vet att garantin är 2 år men varför är den andra soffan okej om det inte är slarv i Rumänien där soffan tillverkats.

Kommentera

Kommentera gärna våra artiklar, men tänk på att Råd & Rön inte har möjlighet att ge personlig rådgivning. Vänligen vänd dig till din kommunala konsumentrådgivare.