Hoppande kedja

Kedjan på Kalles mountainbike envisades med att hoppa av och fastna mellan främre nav och kuggkrans, och han kunde inte använda cykeln. Han hade köpt den hos Cykelringen AB i Brom­ma, och där lämnade han in den för reparation tre gånger utan att felet försvann för gott. Till slut tyckte Kalle att det fick vara nog och ville häva köpet eller få en ny, felfri cykel i utbyte.

Han hade beskrivit felet för en produktutvecklare på Crescent som sagt att det var ett produk­tionsfel. Det höll man inte med om på Cykelringen. Där redogjorde man för diverse orsaker till att kedjan på en mountainbike kan hoppa av. Det kan exempelvis bero på att växeln är feljusterad och att kedjan inte är tillräckligt spänd. Men sådana saker kan inte betraktas som fel, och Kalle borde vara nöjd med att bolaget sett till att kedjan kommit på plats efter varje gång den hoppat av.

ARN konstaterade till en början att en cykelkedja inte ska hoppa av. felet på cykeln var alltså ett köprättsligt fel. Frågan blev då om Cykelringen skulle ansvara för felet, och svaret blev ja. Bolaget hade ju fått in cykeln för repara­tion av samma fel tre gånger, och där kunde man ha rättat till det om man såg vad det berodde på.

Eftersom Kalle inte haft någon särskild nytta av cykeln ansåg nämnden att han skulle få häva köpet och att Cykelringen skulle ge tillbaka det han betalat för den, 4 195 kronor, utan så kallat nyttoavdrag. Kalle å sin sida skulle lämna cykeln till bolaget. Så blev det.

Redaktör: Gudrun Hjelte

Kommentarer

Kommentera

Kommentera gärna våra artiklar, men tänk på att Råd & Rön inte har möjlighet att ge personlig rådgivning. Vänligen vänd dig till din kommunala konsumentrådgivare.