Känslig elektronik i tvättmaskinen

Bert hade använt sin tvättmaskin, köpt av Whirlpool Nordic AB för 4 295 kronor med ett års garanti, i halvtannat år utan problem då plötsligt en huvudsäkring gick under drift. En ny säkring var inte till hjälp. Bert anlitade en reparatör som konstaterade att elektroniken hade gått sönder.

Den blev utbytt och kostade Bert 2 811 kronor – en summa som han ansåg att Whirlpool skulle stå för. Enligt reparatören skulle ju maskinen tåla det den varit utsatt för. Bolaget påpekade att fel av den typ som det här var fråga om kan uppstå vid strömavbrott eller strömspikar, det vill säga spänningsförändringar. Det är inte ett ursprungligt fel som bolaget har ansvar för. ARN höll med om det.

Redaktör: Gudrun Hjelte

Kommentarer

Kommentera

Kommentera gärna våra artiklar, men tänk på att Råd & Rön inte har möjlighet att ge personlig rådgivning. Vänligen vänd dig till din kommunala konsumentrådgivare.