Robot utan sug

Dammsugarroboten Romba fungerade inte som den skulle. Inga hade köpt den för 5 264 kronor hos Tretti AB i Stockholm i mars, och hon gillade inte att den snart visade sig vara svårare att rengöra än att använda. Hon måste dammsuga med sin gamla dammsugare efter att ha använt den nya, och hon klagade hos säljaren som skickade den på service i juli. Huvudborsten byttes ut, dammsugaren testkördes, godkändes och Inga fick den tillbaka. I september klagade hon på den igen. Då ville bolaget ha in den för undersökning, men Inga sa nej och ville häva köpet.

Arn erinrar om att en säljare har rätt att undersöka en vara på egen bekostnad för att avhjälpa eventuella fel som säljaren ansvarar för, även om konsumenten inte begärt det. Inga gav inte bolaget möjlighet att undersöka Romba, alltså fick hon inte stöd av nämnden.

Redaktör: Gudrun Hjelte

Kommentarer

Kommentera

Kommentera gärna våra artiklar, men tänk på att Råd & Rön inte har möjlighet att ge personlig rådgivning. Vänligen vänd dig till din kommunala konsumentrådgivare.