2012-04-20

Elbolag tvångsansluter sina kunder

Min El ansluter automatiskt sina kunder till en kostnadsförsäkring. Korrekt enligt lagen, men både konsumentverket och Finansinspektionen är kritiska och vill se en lagändring.

Många missnöjda kunder hos Min El har hört av sig till både Konsumentverket och konsumentvägledare. De har upptäckt att de betalar för en försäkring som de aldrig har sagt ja till.

Negativ avtalsbindning är inte tillåten i Sverige. Men det finns ett undantag i lagen; ett fackförbund till exempel kan erbjuda sina medlemmar en förmånlig gruppförsäkring. Du får den automatiskt om du inte säger nej till den. Det anses skyddsvärt att varje medlem har en försäkring.

Min El har bildat en grupp av sina kunder och ansluter dem automatiskt och utan kostnad till en så kallad kostnadsförsäkring de första två månaderna, sedan påförs du premien om du inte säger nej. Försäkringen ska täcka kostnaderna för din el om du blir sjuk eller arbetslös mer än 30 dagar och till ett maxbelopp av 8 000 kronor per månad.

Generöst, kan man tycka. Det tycker inte Maria Wiezell, konsumentvägledare på Sveriges Konsumenter.

– Försäkringen är inte till för att skydda dig, utan den ska se till att bolaget alltid får sina pengar. Min El är ingen intresseorganisation; det är ett kommersiellt företag. Jag kan aldrig tro att det här har varit lagstiftarens avsikt. Det är ett trendbrott; jag har inte hört talas om något företag som har gjort något liknande, säger Maria Wiezell.

Korrekt enligt lagen

Konsumentverket och Finansinspektionen har nu begärt att regeringen ska utreda en eventuell lagändring. Enligt nuvarande lagstiftning är Min Els kostnadsförsäkring helt korrekt.

– Det finns inga krav i lagen om att det ska finnas en intressegemenskap för att det ska anses som en grupp, utan det kan räcka med en kundgrupp. Det finns en risk för att det blir vanligt att företag binder upp sina kunder på det här sättet, säger Håkan Källgård, jurist på Finansinspektionen.

Min El har inga planer på att ändra sin försäkring.

– Det är ett billigt och bra försäkringsskydd. Vi tog fram det därför att vi årligen har 45 000 ärenden som går till inkasso och vi får stänga av elen för 4 500 kunder. säger Peter Wärme, vd för Min El.

Text: Cristina Farm

Kommentarer

Inga kommentarer

Kommentera

Namn
E-post
Rubrik
Kontrollfråga för att stoppa spam:
vad blir 2+1? (Skriv svaret med bokstäver.)
Kommentar
Jag godkänner Råd & Röns regler för kommentarer
  Skicka
 

Våra guider

  • Hyr bil utan överraskningar

    Snart är det semestertider och många kommer att hyra bil. Men uthyrningsvillkoren är inte alltid helt enkla. Råd & Rön tipsar om vad du ska tänka på.
  • Ta tvisten till tinget

    Har du råkat i tvist med ett företag om en vara eller en tjänst kan du söka hjälp på olika sätt. I sista hand kan du ansöka om att tingsrätten ska pröva tvisten. Vi berättar hur det går till.
  • Så undviker du onödiga försäkringar

    Det är lätt att gå vilse bland försäkringsvillkoren och därmed teckna både en och två försäkringar för mycket. Råd & Rön hjälper dig att inte fastna i de värsta snåren.
  • Övervinn mörket

    Vintertrötthet drabbar hälften av alla svenskar, och enligt forskarna är det ett växande problem. Vi tipsar om hur du gör för att inte drabbas.
1 av 3
 

Sjukt hundgodis

grisöra

Vi hittade salmonella och resistenta bakterier i flera grisöron.

 

Varning för fulsälj

fulsälj

Allt fler luras att köpa dyra abonnemang när de tror att de bara köper en telefon eller surfplatta.

 

Nya Råd & Rön i din surfplatta och dator

omslag nr 3 - 2014