2012-04-20

Elbolag tvångsansluter sina kunder

Min El ansluter automatiskt sina kunder till en kostnadsförsäkring. Korrekt enligt lagen, men både konsumentverket och Finansinspektionen är kritiska och vill se en lagändring.

Många missnöjda kunder hos Min El har hört av sig till både Konsumentverket och konsumentvägledare. De har upptäckt att de betalar för en försäkring som de aldrig har sagt ja till.

Negativ avtalsbindning är inte tillåten i Sverige. Men det finns ett undantag i lagen; ett fackförbund till exempel kan erbjuda sina medlemmar en förmånlig gruppförsäkring. Du får den automatiskt om du inte säger nej till den. Det anses skyddsvärt att varje medlem har en försäkring.

Min El har bildat en grupp av sina kunder och ansluter dem automatiskt och utan kostnad till en så kallad kostnadsförsäkring de första två månaderna, sedan påförs du premien om du inte säger nej. Försäkringen ska täcka kostnaderna för din el om du blir sjuk eller arbetslös mer än 30 dagar och till ett maxbelopp av 8 000 kronor per månad.

Generöst, kan man tycka. Det tycker inte Maria Wiezell, konsumentvägledare på Sveriges Konsumenter.

– Försäkringen är inte till för att skydda dig, utan den ska se till att bolaget alltid får sina pengar. Min El är ingen intresseorganisation; det är ett kommersiellt företag. Jag kan aldrig tro att det här har varit lagstiftarens avsikt. Det är ett trendbrott; jag har inte hört talas om något företag som har gjort något liknande, säger Maria Wiezell.

Korrekt enligt lagen

Konsumentverket och Finansinspektionen har nu begärt att regeringen ska utreda en eventuell lagändring. Enligt nuvarande lagstiftning är Min Els kostnadsförsäkring helt korrekt.

– Det finns inga krav i lagen om att det ska finnas en intressegemenskap för att det ska anses som en grupp, utan det kan räcka med en kundgrupp. Det finns en risk för att det blir vanligt att företag binder upp sina kunder på det här sättet, säger Håkan Källgård, jurist på Finansinspektionen.

Min El har inga planer på att ändra sin försäkring.

– Det är ett billigt och bra försäkringsskydd. Vi tog fram det därför att vi årligen har 45 000 ärenden som går till inkasso och vi får stänga av elen för 4 500 kunder. säger Peter Wärme, vd för Min El.

Text: Cristina Farm

Kommentarer

Inga kommentarer

Kommentera

Kommentera gärna våra artiklar, men tänk på att Råd & Rön inte har möjlighet att ge personlig rådgivning. Vänligen vänd dig till din kommunala konsumentrådgivare.

Namn
E-post
Rubrik
Kontrollfråga för att stoppa spam:
vad blir 2+1? (Skriv svaret med bokstäver.)
Kommentar
Jag godkänner Råd & Röns regler för kommentarer
  Skicka
 

Våra guider

  • Så bestrider du fakturan

    Hur gör du om du lurats in i ett abonnemang på nätet? Råd & Rön vägleder dig hur du ska slippa betala för strumpor, rakhyvlar, kosttillskott eller annat du inte vill ha.
  • Få koll på ekonomin

    Att ta tag i sin ekonomi känns ofta som ett stort och jobbigt projekt. Vi guidar dig genom de steg du bör ta och vilka verktyg som finns att hjälpa dig på vägen.
  • Fixa fräsch luft inne

    Vår inomhusluft innehåller mängder av föroreningar. Här är 7 enkla tips som gör luften lättare att andas.
  • Så prutar du bäst

    Det går att pruta även i Sverige. Vi ger dig tipsen för hur du förhandlar dig till bästa priset.
1 av 3
 

 

Människa vs. maskin

- vem diskar bäst?

handdiskare

Vi lät tre personer diska exakt likadan disk som diskmaskinerna i vårt test.

 

Risk för fel ris
ris

Vi har provsmakat, giftanalyserat och DNA-testat 12 sorters basmatiris.

 

6 frågor & svar om
reseförsäkringar
skylt

 

Leasa - fördelar och nackdelar

leasa bil

Leasa bilen istället för att köpa? Har du rätt körprofil kan du få både trygghet och låg månadskostnad.