Hoppa till innehållet
Läs mer

Suddiga linspriser

Kontaktlinser är en vara som ofta säljs via butiker på nätet. Men vad de egentligen kostar är inte alltid lätt att se. Linssäljarna har nämligen ofta olika priser beroende på hur du hittar fram till deras webbplats.

Publicerad

Tänk dig att du behöver nya kontaktlinser och går in på Pricerunner.se eller Prisjakt.nu för att jämföra priser. Du hittar ett bra pris och klickar dig vidare till butiken och beställer. Senare samma dag vill du beställa linsvätska och går in direkt på linsbutikens webbplats. Då får du se att dina linser har ett mycket högre pris. Hur kan det komma sig?

Det beror på att du har råkat ut för en specialitet hos nätbutikerna – en så kallad tracking cookie, som är en liten fil som lagras på din dator. Den visar från vilken webbplats du går till nätbutiken. Och för att komma i topp på prisjämförelsesajterna lägger vissa nätbutiker ett extrapris hos dem. Du kan helt enkelt handla billigare via Pricerunner och Prisjakt än om du går in direkt på Lensway.se, Lenson.com eller någon annan nätbutik.

– Våra användare har uppmärksammat oss på de olika priserna på just kontaktlinser, säger Magnus Bengtsson, pressansvarig på Prisjakt. Det är olyckligt att butikerna "straffar" sina kunder genom att ge dem ett högre pris om de kommer direkt till butikens sida utan att gå via Prisjakt. Samtidigt kan vi ju inte förneka att det visar att det ofta lönar sig att jämföra priser hos till exempel oss och våra konkurrenter.

Stickprov

Stickprov Råd & Rön tog på priserna på en vanlig kontaktlins, Ciba Visions Air Optix Acqua, den 15 september och valde att jämföra Lensways priser. När vi sökte priserna på Pricerunner kostade linsen 243 kronor för en ask med 6 linser. Det blev också priset om man klickade sig vidare till Lensway. Men på Prisjakt var priset 228 kronor, och samma pris visade sig om man fortsatte till Lensway. Om vi gick in direkt på Lensway.se efter det att vi tittat på prisjämförelsesajterna fick vi samma priser, 243 och 228 kronor. Men när vi gick in på Lensways nätbutik via en annan dator en timme senare, där Lensways tracking cookies inte kunnat spåra oss, blev priset 392 kronor för samma lins!

Hur det kan komma sig att priserna skiljer så mycket?

– Priserna kan variera mellan olika aktörer och beroende på vilken sajt kunden kommer från in till oss. Vi har nu kampanj bland annat hos Pricerunner och Prisjakt, och därför skiljer sig priserna åt. Vi jobbar ofta med olika kampanjer i flera medier, det kan gälla pris, volymrabatt, en speciell produkt eller att kunden får en premie på köpet, säger Anders Holmstedt, marknadschef på Lensway.

– Prisjakt och Pricerunner är som vilket reklammedium som helst. Vi kan annonsera i DN, och då får de som läser tidningen ett visst erbjudande, eller så annonserar vi i TV3 och deras tittare får ett annat erbjudande. Läser man inte DN eller tittar på TV3 får man inte del av dessa erbjudanden heller.

– Men vi har en lägsta pris-garanti som innebär att om en kund hittar sin produkt billigare hos en annan linsbutik så betalar vi mellanskillnaden, påpekar Anders Holmstedt.

Läser av prisfiler

Stefan Ny, marknadschef på Pricerunner, håller med om att det kan förekomma att just linsbutikerna ibland ger ett erbjudande till kunder som kommer via deras webbplats.

– Men vi måste ju använda de priser som butikerna skickar till oss. Vi får en prisfil från alla butiker som vi läser av och lägger in en gång om dygnet, varje natt.

Prisjakt uppdaterar sina priser oftare, 3–5 gånger per dygn, olika för olika produkter.

– Så visst kan man hitta ett pris på morgonen och ett på kvällen, säger Magnus Bengtsson. Ibland har nätbutikerna en kampanj som släpper ett specialpris exakt klockan tio. Då är det synd om kunderna som handlat en kvart tidigare.

Varför blev det ett sådant priskrig på just kontaktlinser?

– Marginalerna är väldigt höga på linser, högre än på hemelektronikprodukter till exempel. Därför kom nätbutikerna på de här kreativa lösningarna, säger Magnus Bengtsson på Prisjakt.

– Då kunde de säga att de var billigast på Prisjakt en viss dag, fortsätter Magnus Bengtsson, och det är bra reklam för dem, som att bli testvinnare i Råd & Rön.

När vi tittade på priser på Ciba Visions Air Optix Acqua på nätbutiken Lenson.com via olika sajter blev prisskillnaden också stor – mellan 245 och 388 kronor. Kim Persson, vd på Lenson, förklarar även han prisskillnaderna med kampanjpriser:

– Vi hade en kampanj över sommaren då kunderna fick ett lägre pris via prisjämfö- relsesajterna.

Tidsbegränsat pris

Det framgick dock inte någonstans att detta var ett tidsbegränsat kampanjpris. Och kunder som gick in på Lensons webbplats direkt fick inte veta att det fanns ett kampanjpris om man gick in via en prisjämförelsesajt.

– Nej, tyvärr, och där har vi blivit tydligare. Vi gjorde förändringar på vår sajt i mitten av september så att det ska synas vilka varor vi har kampanjpris på. Visst förekommer det att kunder hör av sig om de missat en kampanj och handlat till högre pris, och då försöker vi kompensera dem, svarar Kim Persson.

Enligt Kim Persson kommer de flesta kunder in på nätbutiken via Google.

– Man söker på ”kontaktlinser” och får då träff på vår nätbutik. Men kunderna kommer också via andra webbplatser; det kan vara via kvällstidningar eller via prisjämförelsesajter. Och då följer det med en cookie när kunden kommer till oss. Det är vanligt för att man ska kunna spåra hur kunderna hittat nätbutiken.

Enligt lagen om elektronisk kommunikation ska alla besökare på webbplatser som använder cookies informeras om att de finns. Besökaren ska även ges möjlighet att via sin webbläsare förhindra att cookies lagras på datorn. På Lensons webbplats står: ”På denna webbplats används cookies för att se vilken sökmotor besökaren kommer ifrån.” Lensway skriver: ”Cookies används av rent tekniska skäl för webbplatsens funktionalitet, till exempel för inloggning, navigering och formulärhantering.” Cookie- funktionen går att stänga av, om du inte vill lämna spår efter dig på nätet. Men ingenstans framgår det att du får betala mer för dina linser om du stänger av cookies.

Text: Ingrid Jacobsson