2011-11-28

Tvättbollar

Tvättbollen är rent hokuspokus

Bollar och nötter som ska ersätta tvättmedel påstås vara bra för både plånboken och miljön. Råd & Röns test visar att det är pengarna i sjön, eftersom de är helt värdelösa.

Enligt reklamen fi nns det bara fördelar med att byta ut tvättmedlet mot några av de ”naturliga” och ”ekonomiska” tvättbollar och tvättnötter som börjar dyka upp i allt fler butiker: ”Fri från kemikalier!” ”Bra för miljön!” ”Perfekt för allergiker!” ”Du slipper bära hem tunga shoppingkassar!”. Men Råd & Rön kan konstatera att det finns en stor nackdel – de tvättar inte rent. Faktum är att det går lika bra att tvätta med vanligt vatten.

– Varmt vatten är i sig ett ganska bra rengöringsmedel,särskilt tillsammans med den mekaniska bearbetning som tvättmaskinen ger, säger Råd & Röns testchef Ronny Karlsson.

Resultatet efter en tvätt med de olika produkterna har jämförts med resultat efter en tvätt med vanligt tvättmedel och en tvätt som tvättats utan något alls, det vill säga med bara vatten. I de fall där tillverkarna av bollarna och nötterna givit rådet att lägga till lite tvättmedel vid svårare fläckar har vi gjort det.

I diagrammet om tvätteffektiviteten syns tydligt hur likvärdiga resultaten är med bara vanligt vatten jämfört med bollar och nötter. Resultatet där lite tvättmedel lagts till är som förväntat något bättre. Men det var ju å andra sidan hela idén med dessa produkter; att de skulle ersätta tvättmedel.

 

Miljöpåverkande ämnen

Vårt test visar också att produkterna inte är så oskyldiga som de ger sken av. När vi mätte tvättvattnet som kom ut från tvättmaskinen fann vi att både bollar och nötter släppte ut en hel del miljöpåverkande ämnen. Här märker Ecozone-bollen ut sig.

Tvättvattnet efter en runda med bollen innehåller mer miljöpåverkande ämnen än en tvätt där en liten del tvättmedel har tillsatts. Dessutom påverkar den vattnets pH-värde mer än vad tvättmedel gör.

tabell tvättbollar

Förklaringen finns på förpackningen, där det står att bollen innehåller anjontensid, karbonater och metasilikat – ingredienser som återfinns i vanliga tvättmedel och som har goda tvättegenskaper. Ecozone råder alltså konsumenterna att ersätta tvättmedlet – med tvättmedel.

– Resultatet visar att Ecozone-bollen innehåller några verksamma ämnen, eftersom den släpper ut miljöpåverkande ämnen och höjer pH-värdet. Tyvärr ger detta inte någon direkt effekt på tvättresultatet;det är fortfarande knappt märkbart bättre än efter en tvätt med bara vanligt vatten, säger Ronny Karlsson.

Råd & Röns test visar att tvättbollar och -nötter är rena motsatsen till miljövänliga produkter. Eftersom de inte har någon effekt kan de anses helt onödiga, men icke desto mindre har de krävt massor av energi och resurser i form av plast, tillverkning och transporter.

– Det här är som gamla tiders bondfångeri där man lurar konsumenter att betala dyrt för produkter som inte har någon som helst effekt. Det ger begreppet ”green washing” en ny, osmaklig innebörd, säger Ronny Karlsson.

Text: Annika Berge

 

"Rena tramset"

Råd och Rön lät kemisten Margareta Östman på Kemikalieinspektionen studera de påståenden som tillverkarna av tvättbollar och -nötter gör i sin marknadsföring.

– Det mesta är rena tramset, säger hon.

”Den kraftfulla infraröda strålningen från tvättbollen bryter ner vattenmolekylernas vätekombinationer i små kluster och tvingar de små vattenklustren att aktiveras för att öka molekylära rörelser och tvättkraft.”

Margareta Östman: Infraröd strålning är värmestrålning och ligger inte ”lagrad” i tvättbollen, utan den kommer att anta tvättvattnets temperatur. Om man har tillsatt ytaktiva ämnen som anjoniska tensider minskar ytspänningen hos vattnet genom att vattenmolekylernas vätebindande till varandra minskar så de blir mer ”vätande”.

 

”Det strålar negativa joner för att försvaga ytan på tyget så att smuts lossnar lätt, utan rengöringsmedel.”

Margareta Östman: Negativa joner ”strålar” inte, och de kommer inte att ”försvaga” ytan på tyget, vilket väl heller inte kan vara önskvärt.

 

”Tvättbollen håller pH-värdet på den nivå som vanliga kemiska rengöringsmedel har, och det hjälper att ta bort olja och smuts från kläder.”

Margareta Östman: Om tvättbollen innehåller basiska salter kommer dessa att göra vattnet basiskt, och det har rengörande effekt. Vanliga tvättmedel är klassificerade som irriterande just på grund av att de är basiska.

 

”Den antibiotiska tvättbollen eliminerar sjukdomsalstrande organismer i tvättmaskinen och aktiverar vattnet för att öka rengöringens styrka.”

Margareta Östman: För att tvättbollen ska ha effekt i vattnet måste den avge ämnen som dödar mikroorganismer, det vill säga någon form av biocid.

 

”Tvättbollen eliminerar kloridförening i vatten och minskar ytspänningen, vilket ökar rengöringens styrka.”

Margareta Östman: Jag vet inte vilken kloridförening som avses; oftast tvättar man ju inte i saltvatten. Grundämnen som klor (klorid) går inte att eliminera.

Kommentarer

tvättnötter
Min syster och mamma har provat nötterna. Dom funkade såklart inte.
Själv har jag fått höra att vanligt Yes diskmedel ska vara bra? Vad har ni att säga om det? En tesked till en full maskin. Blir rent. Luktar gott och det blir väldigt mjukt. HAr jag fläckar lägger jag på lite Yes på fläcken så får den sitta ett tag. Funkar jättebra men hittar ingenting på Internet om det verkligen är bra, blir rent och om det är lite bättre för miljön än tvättmedel + sköljmedel :) Vore nåt ni kunde kolla kanske ;)
Johanna | 2011-12-01 | Anmäl
Rapportera
Tvättnötter
Jag har använt tvättnötter och jag är nöjd. Har fått goda resultat även på vit tvätt . Den blir knappast ren av bara vatten. Nötterna skall läggas i en tygpåse, ett par stycken. Kan det vara skillnad i kvalitet på nötter? Eller har ni inte lagt dem i en påse?
Carina | 2011-12-01 | Anmäl
Rapportera
Svar på Tvättnötter
@Johanna. Vi har inte testat Yes, så jag kan inte säga något specifikt om det. Diskmedel är ju generellt en bra fettlösare, men jag vet inte hur den reagerar i en tvättmaskin. Risk för mycket skum kanske, om inte annat. Vi får se, kanske kan vi kolla det någon gång senare.

@Carina. Vi har testat två olika nötter. Eller snarare nötter från två olika leverantörer. Vi har följt deras instruktioner, varav en av dem dessutom skickade med en påse som vi använde. Så ingen tvekan om att testet är korrekt, nötterna fungerar verkligen inte. Dessutom smutsar de ned naturen både direkt i tvätten och indirekt med transporterna.
Ronny Karlsson, Testchef Råd & Rön | 2011-12-01 | Anmäl
Rapportera
Nöjd med både boll och nötter
Tillsammans med en galltvål till tuffa fläckar och lite bakpulver i vittvätten så är jag nöjd med både boll och nötter. Upplever att fläckar måste förbehandlas även när jag använt vanligt tvättmedel. Min tvättboll innehåller enbart komprimerade lerkulor och behöver inte laddas i solljus etc. Tvättnötterna kokar jag lösning på till handtvätt, handdisk hundschampo mm. Och nej jag känner mig inte lurad eller som en miljöbov när jag avstår från vanligt tvättmedel.
Christina | 2011-12-01 | Anmäl
Rapportera
Hur kan det bli sämre?
Enligt diagrammen blir tvättresultatet t.om sämre med bollarna och tvättnötterna än med vanligt vatten? Hur kan det gå till, verkar väldigt konstigt...Nötterna innehåller ju iaf saponiner så någon slags effekt borde dom ju rimligtvis ha...
Martin | 2011-12-01 | Anmäl
Rapportera
Testet visar vad Ni tycker!
Ronny Karlsson!

Kan man på något sett få mer information om testerna? Blir riktigt upprörd över vad du står och säger i tv4! Jag säljer själv tvättnötter och tror starkt på dem. Även våra kunder gillar dem mycket och säger att det funkar super mot vardagligtvätt. Använder man dessutom galltvål med så funkar det bättre!

Skicka mer information till mig om detta, ni gör så många svenska företag kanske får stänga pga. att ni ger fel information.

Har ni prövat hela eller halva nötter?
Kristoffer | 2011-12-01 | Anmäl
Rapportera
Är saponin lurendrejeri ?
Är ganska oförstående till resultatet att tvättnötter innehållande det tvättaktiva ämnet Saponin skulle vara sämre än vanligt vatten. Det luktar som om någon går kemikalieindustrins vägar. Har själv tvättat med tvättnötter länge och vet at dessa saponindränkta frukter fungerar klart bättre än vanligt vatten. Det finns flera oberoende tester på internet som säger motsatsen till vad som råd o rön kommit fram till. Verkar ligga en hund begraven samt att den ekologiska aspekten helt trillat bort i detta test. Fy på er..
Anderz Ohlsson | 2011-12-01 | Anmäl
Rapportera
Ren tvätt utan kem?
Varför redovisar ni inte testernas resultat? Med bara era uttalanden blir det väldigt subjektivt. Hur kan nötterna smutsa ner naturen? Vad avger de som inte rengör men ändå är farligt? Att de smutsar ner mer än vi frakten av tvättmedel verkar också märkligt. De fraktas antagligen längre väg än vanligt tvättmedel men har vi kontroll på det-var tillverkas det mesta av de ordinära tvättmedelen? Vi använder 8 nötter i 10-20 tvättar, det utrymme som tvättnötterna tar upp i förhållande till antal tvättar är väldigt litet och borde därmed innebära liten miljöpåverkan i jämförelse. Vi har använt nötter i flera år och tycker de fungerar bra men att tvätten kan lukta unket ibland och vid mkt svåra fläckar använder vi tvättmedel. Om ni kan undersöka vidare vilka tvättar som kan tvättas utan medel, skulle det vara fantastiskt, tänk om vi kan låta bli att använda tvättmedel för det mesta, vilken miljöbesparing och även ekonomisk besparing. Redovisa detta tydligare om det stämmer, för att resultaten ska gå ut till allmänheten.
Monica | 2011-12-01 | Anmäl
Rapportera
Nötterna funkar visst
Har tvättat med nötterna i 3 år fungerar jättebra för mig, riktigt grova fläckar som varken nötter eller t. Medel tar jag tvättvål! Så ni måste testat jäkligt fel . Tappat just förtroendet för er nu, GRATTIS!
Markus | 2011-12-01 | Anmäl
Rapportera
Skitsnack!
Jag har tvättat med nötter i 6 mån nu. Jag har två barn som både kissar, bajsar och smutsar ner sig. Våra kläder är rena och luktar gott! Jag är förbannad på er! Jag vet att nötterna fungerar, och det bästa av allt man slipper använda sköljmedel, för det är kemikalie medel som gör tvätten hård och sträv.
Ni ger en väldigt oäkta bild när ni påstår att nötterna skulle vara värre för miljön. Hur kan en nöt som är en frukt ge mer miljöfarliga ämnen i vattnet än tvättmedel?? Om jag slänger in ett äpple i tvättmaskinen, blir det gifter då??

Jag kräver att ni svarar alla dessa människor som ifrågasätter erat test. Vi är lera hundra som är nöjda med nötterna.
Jenny | 2011-12-02 | Anmäl
Rapportera
Svar på frågor om testet
Det är ju bra att så många är nöjda med sina tvättnötter. Jag ska bara upprepa och förtydliga ett par saker kring testen.

Att det till synes verkar fungera är helt klart. Men det är det varma vattnet och tvättmaskinens mekaniska bearbetning som gör jobbet. Och ju varmare vatten, desto bättre. Bollarna och nötterna bidrar inte med någon som helst effekt på fläckborttagningen.

Vi har granskat fläckar som är fett- , protein- eller stärkelsebaserade samt blekbara. Vi har haft alla fläckarna på två typer av tyg, dels 100% bomull, dels en bomull-polyesterblandning. Vi har utfört tre tvättar med varje metod, och i varje tvätt granskat fläckarna före och efter tvätt i en fotospektrometer för att få fram ett objektivt mått på hur mycket av fläcken som försvinner. Därefter har vi räknat ut ett index för tvätteffektiviteten relativt att tvätta med enbart vatten. Allt enligt gällande standarder inom området. Det råder ingen tvekan om att eventuella förbättringar av tvätteffekten uteblir när det gäller tvättbollarna eller tvättnötterna.

De miljöpåverkande-index som vi har mätt bygger på en generell metod för vattenkvalitet som enkelt brukar kallas TOC, Total Organic Carbon. En metod som har funnits i många år, och som är väl etablerad. För mer info, se http://en.wikipedia.org/wiki/Total_organic_carbon . Dessa mätningar ger betydligt högre värden för tvättnötterna än för tvättarna med rent vatten. Här har vanliga tvättmedel de högsta värdena, och det är inget som vi försöker dölja. Skillnaden här är att för tvättmedlen får man faktiskt en positiv effekt på borttagningen av fläckar.

Så det handlar inte om nötter mot tvättmedel, det handlar om att nötter och bollar inte är bättre än vatten. Och därmed är de helt onödiga, och enbart en belastning för naturen.
Ronny Karlsson, Testchef Råd & Rön | 2011-12-02 | Anmäl
Rapportera
Håller med, också testat
Hej, jag har också testat en tvättboll, Green Washing Ball, och den funkar inte. Träningskläder har luktat svett efter tvätt t ex, det har aldrig hänt när jag tvättat med tvättmedel. Då har jag ändå använt 1/3 tvättmedel för "hårt smutsad tvätt". Känns bra att få det svart på vitt att det inte funkar, tack för ett bra test!
Elin Dunås | 2011-12-03 | Anmäl
Rapportera
SANNINGEN SKALL SEGRA !
Läs och begrunda detta examensarbete från Sveriges lantbruksuniversitet om tvättnötter. http://stud.epsilon.slu.se/958/1/fredriksson_m_100323.pdf
Anderz Ohlsson | 2011-12-03 | Anmäl
Rapportera
Varför klagar inte Kemikalieinspektionen inte på Tvättnötter ?
Margareta Östman på Kemikalieinspektionen verkar inte ha något emot tvättnötter utan klagar bara på tvättbollar. Är det så att tvättnötterna har blandats ihop felaktigt med tvättbollarna ? Mej veterligen är Saponinet i tvättnöten ett effektivt miljövänligt tvättaktivt ämne. Råd och röns tvättest verkar heller inte förstått att vittvätt behöver någon form av vitmedel tex aktivt syre eftersom det saknas i tvättnötterna. En som är nöjd med sina tvättnötter..
Anderz Ohlsson | 2011-12-03 | Anmäl
Rapportera
Examensarbetet säger inget
Anderz, har du själv läst exjobbet du pekar på? Det är en litteraturstudie (dvs skribenten har läst vad andra skrivit, inte gjort egna experiment). Det beskriver historia och kemi, med många reservationer ("Det är möjligt att det fungerar så här...", "Kanske har det en sån här effekt..."), men konstaterar att det finns inte många kontrollerade tester. Hon refererar till två, det ena gjort 1941 och det andra 2008, där testet 2008 kom fram till samma sak som testet här, nämligen att tvättnötterna har så gott som ingen effekt.

Inte mycket till stöd för tron på magiska nötter.
Johan Gustavsson | 2011-12-05 | Anmäl
Rapportera
Användningen av mjukmedel då Stor Miljöbov
Ni har skrivit att Ecozone-bollen släpper ut mer miljöpåverkande ämnen än en tvätt där EN LITEN DEL TVÄTTMEDEL har tillsatts. Vad menas med det? Är det inte använt så mycket tvättmedel som det rekomenderas till en tvätt?
Nu har jag inte provat denna boll, utan jag använder Green Washing Ball har även provat tvättnötter och är nöjd med resultatet på båda. På svårare fläckar använder jag en 80 procentig olivoljetvål med gott resultat.
Vad som inte kommer fram är att man behöver INGET SKÖLJMEDEL t.o.m jeansen är mjuka fast dem torkar i rumstemperatur! Vad jag har förstått så är sköljmedlet en STOR miljöbov!?
Anki | 2011-12-06 | Anmäl
Rapportera
Tvättnötter
Hej!
Vi i vår familj (två vuxna + två barn) använder tvättnötter hela tiden och har gjort så i över ett års tid. Jag kan säga att vi 1) sparar in MASSOR av pengar på tvättmedel på detta och 2) tvättresultatet är precis lika bra som tvättmedel. När man har småbarn som vi är man beroende av att även fläckar kan försvinna och i de flesta fall funkar till och med det bra med tvättnötter. Vi kompletterar om det är stora fläckar med flytande galltvål i stället för tex "ta bort", och det funkar oftast bra.
Funderar på om inte Råd och Rön borde forska lite mera kring vilka faktorer som styr varför tvättnötter verkar funka hur bra som helst i vissa fall och bevisligen dåligt i vissa fall? Att helt döma ut denna metod verkar något förhastat då tvättnötter används regelbundet av många i dag som är nöjda med resultatet? Det måste vara någon/flera faktor(er) som medverkar till tvättresultatet då det ju verkar bli olika utfall avseende tvättnötter. Idéer att forska vidare kring: Vattenkvalitet, exempelvis hårdhet. Vilken tvättmaskin som används.

Med vänlig hälsning,
Jerker Johansson
Jerker Johansson | 2011-12-09 | Anmäl
Rapportera
nötter.
Ja kära nån vilka idioter det finns... Bara en sådan sak som att folk använder sköljmedel... jösses.
Glenn | 2011-12-13 | Anmäl
Rapportera
60grader?
Vi( 2 vuxna 3 tonåringar) har använt tvättnötter under ett år och är också nöjda. Vi använder tvätttvål, galltvål eller någon vanlig fläckborttagninsmedel till svårare fläckar( dukar tex. ).
Vi läste någonstans att saponierna i nötter skulle frigöras bäst vid +60 grader.
I vilken temperatur har ni tvättat när ni har testat?

Vi använder för det mesta 60 grader till allt tvätt oavsätt tvättråd och hittills har alla plagg klarat sig.
Sedan har jag ingen aning om om det är 60 tvätt som gör våra kläder rena och frächa eller nötter.

Men det vore intressant att veta om ni har tvättat i 40 eller 60 grader!
Hanna Telon | 2011-12-14 | Anmäl
Rapportera
Läs testet
Om nu ett laboratorietest får resultatet att enbart varmt vatten (40 grader) tvättar lika bra som varmt vatten med nötter eller bollar så innebär ju det att nötter och bollar inte har någon förhöjande tvätteffekt jämfört med vattnet. Är det så svårt att ta till sig?
Johan | 2011-12-18 | Anmäl
Rapportera
Avkok skall användas vid 40-tvätt
Enligt instruktionen på mina tvättnötter skall man göra lösning/avkok av nötterna om man tvättar i 60 grader. I testet har man tvättat i 40 grader med hela nötter. Upplever själv att resultatet inte blir alls bra om man gör så. Använder alltid avkok om jag tvättar i 40. Har inget att klaga på. Nötterna fungerar perfekt. Ett norskt test gjorde samma misstag och testade i 40 grader.
Ingrid | 2011-12-20 | Anmäl
Rapportera
Testat gammaldags tvättmedel?
Hej Ronny Karlsson,
Jag undrar om ni testat den typen av tvål som en gång användes för tvätt? Häromveckan köpte jag ett paket riven, varmrörd olivoljetvål. Den typ av tvättmedel som en gång i tiden användes, åtminstone på kontinenten. Nu undrar jag om den har den effekt jag hoppas på - alltså mindre påverkan på miljön. Samt att det ska finnas färre kemikalierester i mina kläder, förstås.
Har ni testat sådant tvättmedel? Finns det någon information om vad påverkan blir på vattnet och om det finns en miljömässig fördel att använda den typen?
God fortsättning / Sofia
Sofia | 2011-12-27 | Anmäl
Rapportera
Sv: Testat gammaldags tvättmedel?
Hej Sofia,

God fortsättning till dig också. Det enkla och korta svaret är att vi inte testat detta, och kan då inte heller säga något om det. Vi har flera frågor kring liknande produkter på vår ”önskelista”, så vi får se om vi kan få till ett test i framtiden. Bra att du hör av dig!
Ronny Karlsson, Testchef Råd & Rön | 2011-12-28 | Anmäl
Rapportera
Miss att testat HELA nötter, de ska delas
om man vill att det ska hända något...inte konstigare än att tvättmedel ska ut ur förpackningen om det ska ha effekt...
Helga | 2012-01-01 | Anmäl
Rapportera
Tvättnöts baserade medel då?
Det finns ju flera medel som är baserat på tvättnötter. Hade varit intressant att se ett sådant med i testen. T.ex http://alvehamn.se/katalog/tv%C3%A4tt/flytande-tv%C3%A4ttn%C3%B6tsbaserat-tv%C3%A4ttmedel
Mie | 2012-01-01 | Anmäl
Rapportera
Tvättnötter
Sällar mig till skaran som får bevis för att tvättnötterna fungerar, varje dag. Jag gör avkok som jag använder till allt, och det ger en fantastisk glans också, på kakel och diskbänk, bilen, toalettstolen, överallt. Och jag behöver inga mätningar för att förstå att det ger mindre miljöpåverkan än alla mirakelprodukter som ska smälta bort smutsen i princip.

Sen undrar jag över en sak i testen, varför denna fixering på fläckar? Jag har då aldrig haft ett tvättmedel som har tagit bort svåra fläckar, hur mycket de än lovat. Som alla andra använder jag tvätt eller galltvål och d e t funkar.

Min kläder behåller sina färger mycket bättre sen jag började med nötterna. Jag har använt dem i tre år nu, och jag säger som andra, jag har sparat så otroligt mycket pengar, och om nötterna utsöndrar dåliga ämnen för miljön till liten del, ja då kompenseras det tusenfalt av alla liter mjukmedel jag inte använder.

Till sist, ska man testa en produkt är det väl bra att man gör som rekommendationen säger, vid 40 grader avkok, annars 5-8 skalhalvor, beroende på hur mjukt/hårt vattnet är.

Nej, jag känner också att jag tappar förtroendet här, det känns som ett dåligt utfört arbete.
Nathalie | 2012-01-05 | Anmäl
Rapportera
Tvättnötter superbra!
Sålde totalt 200 påsar tvättnötter för några år sedan, dom gick som smör. Folk kommer fotfarande till mig o hyllar dem o frågar var man kan få tag på dem. Min mor som är superpedant använder bara tvättnötter!
Jag använder dem själv sedan fem år tillbaka o min tvätt blir lika ren som med annat tvättmedel. Dock tvättar jag vittvätt med vitmedel då o då eftersom tvättnötter inte håller tvätten vit.
Kemikalieinspektionen står ju på kemikaliernas sida! Jag står på miljöns (fast nötterna har en baksida, de måste fraktas från Himalaya...).
/A
Aurora | 2012-01-06 | Anmäl
Rapportera
Vatten
Jag är lite nyfiken på om ni som brukar tvätta med nötter har testat att tvätta med bara vatten och se hur ni upplever det?
Ria | 2012-01-06 | Anmäl
Rapportera
TVÄTTBOLLAR VS TVÄTTMEDEL
jag har köpt såna tvättbollar och använde de 2 gånger. Sista gången jag använde de (typ en vecka sedan) såg jag att mina jeans inte blev rena och detta gjorde att jag tvekade angående tvättbollar efter att ha läst resultat av testen här på sidan. Så jag tvättade mina jeans helt enkelt med vanligt tvättmedel. Resultaten som jag fick var att jeansen inte var mera rena (om inte likadan) än när jag tvättade med tvättbollar!!!, jag blev förvånad och glad!!! jag fortsätter att använda dessa bollar. =)
Maria | 2012-01-07 | Anmäl
Rapportera
Tvättnötter
Har använt tvättnötter under flera år och är nöjd med hur de fungerar! Att de skulle tvätta sämre än vanligt vatten är inte min erfarenhet. Dessutom behövs inget sköljmedel, eftersom tvätten blir mjuk ändå. Vad gäller vanligt tvättmedel som man hittar på närmaste matbutik, så är de garanterat mycket mer miljöpåverkande än just tvättnötter!
Johan | 2012-01-12 | Anmäl
Rapportera
Tror ni R&R hittar på?
Som jag ser det så finns det två alternativ:

1) Rån & Rön och SverigesKonsumenter har plötsligt bestämt sig för att helt ändra verksamhetsområde och börja marknadsföra tvättmedel istället för konsumentråd. Därför har de manipulerat ett test för att rycka undan mattan på en nasare som skor sig på människans tilltro till mirakel.

2) Bollar och nötter ger knappt mätbar skillnad mot vanligt vatten.

Vilket verkar rimligast? Testets utförande har ju Ronny Karlsson redogjort för och det finns inget att anmärka på där.

Men visst, jämfört med mycket annat vi använder i vår vardag så ger väl lite nöt-transport så pass liten miljöpåverkan. Om ett antal av oss vill stoppa dem i sin tvättmaskin och gå runt med skitigare kläden än genomsnittet så är det väl okej för mig.
Scientia scientiae gratia | 2012-01-17 | Anmäl
Rapportera
Saponiner i tvättnötter
Jag skulle vilja veta mer om vad "experten" som uttryckte sig har att säga om saponinerna i tvättnötterna. Är det något som fungerar? Är koncentrationerna i tvättnötterna för låga för att ha någon renande effekt? Eller har de inte ens en renande effekt?
Carmen | 2012-01-20 | Anmäl
Rapportera
Ett avslöjande misstag
Vid en tvätt för några månader sedan glömde min sambo tvättmedlet, vilket upptäcktes först när vi hängde tvätten och saknade doseringsbollen. Tvätten luktade inte så parfymerat, men den såg helt OK ut och vi använde den utan att bli påminda om misstaget - den blev helt enkelt ren av bara varmvatten. Så jag instämmer i att tvättnötsförespråkarna borde prova en tvätt i rent vatten och jämföra. Jag tror säkert att riktigt tvättmedel behövs på svåra fläckar, men då verkar ju inte tvättnötterna heller fungera eftersom alla pratar om "galltvål".
Filip | 2012-01-25 | Anmäl
Rapportera
Så mycket nötter det finns
Detta måste vara den roligaste kommentarstråden jag läst på mycket länge. Man tror ju knappt att det är sant att någon kan tro att bollar och nötter skulle ge ett bättre tvättresultat.

Förr i tiden, när folk trodde att det var farligt att tvätta sig, lät sig åderlåtas av iglar och drack olika välgörande elixir, kan man förstå att man kunde lura på människor sånt här. Men i dagens samhälle? Helt makalöst.

Vad är nästa steg? Holistisk tvätt? Lägg en kristall på de smutsiga plaggen och vänta en timme. De värsta fläckarna kan behöva förbehandlas med några besvärjelser.

Detta kanske är en branch man skulle ge sig in i. Verkar som allt går att sälja.
Carl | 2012-01-25 | Anmäl
Rapportera
Nötter ja...
@Carl, huvudet på spiken!

Det är många som VILL låta sig luras, och fraser som "helt utan kemikalier" och "naturligt", utan att ge det en enda skeptisk tanke.

Kemikalier: ALLT består av 100% kemikalier. Ja, ALLT. Ren luft, dålig luft, växter, djur, människor, stenar, mineraler, vitaminer, nyttigheter, gifter... Hör man "fri från kemikalier" så bör man dra öronen åt sig och väcka förnuftet. Om kemikalier är bra eller dåliga beror på användningsområdet. Tag reda på fakta!

Naturligt: Var återigen skeptisk och förnuftig. Det är lätt att tänka på äpplen, örter och stenar, som "naturliga" men precis lika naturligt är arsenik, vätecyanid, tyfus och cancer.

Om ett tvättmedel är miljövänligt eller inte beror inte på om det består av kemikalier (vilket ju ALLT gör), om det kommer från skogen eller från en fabrik. Nej, det beror på om utsläppen är skadliga för miljön eller inte.

...och för att över huvud taget vara ett tvättmedel så måste det vara effektivt vid tvättning. Det är ju en förutsättning.
Patte | 2012-01-25 | Anmäl
Rapportera
Saponiner
Anderz Ohlsson skrev: "Är ganska oförstående till resultatet att tvättnötter innehållande det tvättaktiva ämnet Saponin skulle vara sämre än vanligt vatten. Det luktar som om någon går kemikalieindustrins vägar."

Det finns många olika så kallade saponiner, d.v.s. kemiska tvålämnen. Starkt giftiga Solanin (solanid-5-en-3-yl 6-deoxi-beta-L-mannopyranosyl-(1-2)-[beta-D-glukopyranosyl-(1-3)]-beta-D-galaktopyranosid) är en saponin, Isoinokosteron (2β,3β,5β,22R)-2,3,14,20,22,25-Hexahydroxikolest-7-en-6-on) är en annan.

Ja, saponiner är kemikalier, även om de finns i nötter m.m.

Visst kan saponiner (tvålämnen) rengöra, men frågan är hur mycket av dessa kemikalier nötterna släpper ut i vattnet? Räcker det för att binda allt fett och smuts i tvätten? En viss mängd tvål kan bara binda en viss mängd smuts.

Om du har fett hår, testa med en pyttedroppe schampo och gnugga in det i håret. Du kommer att märka att det inte räcker att binda fettet (såvida du inte är flintskallig).

Om tvättnötterna innehåller tvålämnen, så avger de knappast den mängd på 50 - 100 ml tvål som behövs för att tvätta en maskin kläder. Möjligen får du ut en pyttedroppe ur en nöt om du pressar den, men det räcker inte för att tvätta kläder.
Patte | 2012-01-25 | Anmäl
Rapportera
Underhållande läsning
Ja det var en rolig tråd, haha.
Om bara tron finns så fungerar allt.. mer eller mindre bra.
Ekorren | 2012-01-27 | Anmäl
Rapportera
Hur gör du?
Hej.
Jag tvättar i en gemensam tvättstuga. Försöker hinna med att rengöra maskinen mellan varven med en 95 graders tvätt. Det finns alltid tvättmedelsrester kvar i maskinen vilket sysn genom att det blir lödder i maskinen, och vattnet färgas.

Så min fråga blir då
Till alla som använder tvättnötter och upplever resultat med dessa - är din tvättmaskin ren från andra tvättmedel? Eller tvättar du på resterna i maskinen?
Till Råd & Rön - Har ni använt helt rena nya maskiner? Annars kan inte jag lita på era resultat, då jag inte vet hur mycket rester som finns i maskinen.

Letar desperat efter ett genomtänkt vetenskapligt test, men hittills enbart en massa tyckanden och troenden, och tester som inte är kliniskt genomförda. Jag vill VETA inte TRO.
Hälsningar
mslesc
mslesc | 2012-01-29 | Anmäl
Rapportera
R&R & saponiner
R&R bör se om sitt hus. Att saponiner inte skulle vara bra har ingen god klang. Saponiner har ju använts i tusentals år och inte bara via tvättnötter som givetvis måste öppnas. Rasoul tvättlera från Marocko innehåller också saponiner och är fantastisk bra till hårtvätt etc, liksom vissa växter, såpnejlika till exempel. Björkaska är ett annat naturligt medel som användes förr att koka vittvätten i och kan utvinnas ur den egna eldstaden. Björkaska höjer pH i kroppen vilket är bra för den översyrade. Dock en eloge till R&R som visar kritiken mot dem.
Dan | 2012-01-31 | Anmäl
Rapportera
Gillar tvättnötterna
Har använt tvättnötter mer än ett år och är mycket nöjd. Det som man dock måste tänka på är att beroende på vattenkvalitet så får man kanske öka mängden nötter. Mina vita strumpor blir betydligt bättre rena med tvättnötterna än med vanligt tvättmedel. Det jag har märkt är att dom fungerar något bättre i 60 graders tvätt än vid 40 om man låter nötterna gå med i maskin. Gör man avkok är effekten lika bra. I artikeln uppfattade jag inte att det stod något nämnvärt mycket om just nötterna utan om dom här "bollarna". Hade gärna fått veta lite mer vad påverkan på miljön är av tvättnötterna.. och transporten tillkommer ju på alla produkter som vi inhandlar.
Lena Nilsson | 2012-02-01 | Anmäl
Rapportera
Testat både med och utan nötter
Någon undrade om man prövat att tvätta utan nötter. Jag råkade av misstag göra det en gång och fick köra en maskin till med nötter i. Märkte klart skillnad med och utan. Läste om artikeln och såg att man använt 40 grader. Det finns ju även vissa som idag börjat diskutera om tvätten verkligen blir ren vid 40 och lägre.. så, är det om dom svåra fläckarna går bort eller ej som avgör om tvätten är ren?
Lena Nilsson | 2012-02-01 | Anmäl
Rapportera
Hela nötter
Har använt tvättnötter i tre år. Ser ingen skillnad mot syntetiskt tvättmedel förutom doften. Doften kompenserar jag med några droppar lavendelolja.

Det har nämnts ovan att R&R utfört testet med hela nötter, försökte hitta det i artikeln utan att lyckas. "Tvättmedlet" i nötterna sitter på insidan av skalet. Jag använder bara delade nötter och har ingen erfarenhet av tvätt med hela nötter, men skulle inte förvåna mig om resultatet är ungefär lika bra som att diska med tabletter som ligger inne i plasthölje.

Att en fjärdedel av jordens befolkning lurats i tusentals år använda en tvättmedel som ger sämre resultat än varmt vatten köper jag inte, dessutom litar jag på mina egna ögon.
Mikael Leino | 2012-02-08 | Anmäl
Rapportera
Funkar bra mot djurdofter..
Häst och hundmänniska, kan GARANTERA att de dofterna inte försvinner med bara vatten (missat lägga I nötterna ibland) men med tvättnötter. Även ingrodda hundplädar blir rena. Tvättnötter är fantastiska. De är däremot inte fläckborttagningsmedel och marknadsförs heller inte som detta (säljare av tvättnötter rekommenderar oftast galltvål för svåra fläckar). Därför tycker jag det är tragiskt när ett miljövänligt alternativ ratas av fel skäl! Hade testet handlat om fläckborttagningsmedel hade det ju varit en annan sak. Är själv kemilärare så kommer att fortsätta testa tvättegenskaperna hos dessa nötter under våren!
Ingela Borgefjord | 2012-02-14 | Anmäl
Rapportera
egen tvättmaskin..
Hej mslesc, så precis din fråga. Jag har egen tvättmaskin. Jag är själv doftkänslig, så de gånger tvätten blivit "kontaminerad" av tidigare tvättmedel (läs ärvda kläder eller försök jag gjort för att se skillnaden ibland) behöver jag tvätta dem två gånger med tvättnötterna för att lukten skall försvinna. Så, artificiella dofter rås inte på så lätt. Det gäller alltså även tvättmedel som ex. neutral (behöver ej vara parfymerade - tvättmedel luktar också). Tvättnötterna är den bästa investering jag gjort. Ett kilo kommer att räcka över ett år. Varje nöt får åka med 4 tvättar ungefär för bäst resultat. Bara "nya" nötter fungerar inget bra första tvätten och när det glansiga är borta har de ingen tvättkraft längre. Har alltid 5-6 nötter av varierande "ålder" i rotation för bästa resultat. Lycka till! :)
Ingela | 2012-02-15 | Anmäl
Rapportera
nötter
Läs detta
Anders | 2012-02-15 | Anmäl
Rapportera
Fungerar tvättnötter??
http://playingfair.com.au/blog/?p=778
Den här länken säger allt... | 2012-02-15 | Anmäl
Rapportera
Läs på innan Råd och rön
Hej igen, Som media -, biologi och kemilärare kan jag inte släppa att ni svärtar ner det miljövänligaste "tvättmedlet" vi har i samband med ineffektiva tvättbollar.. Att de studier som gjorts tidigare enbart är "litteraturstuder" är inte sant även om det inte räcker att hålla sig inom Sverige, men det är det ju ingen forskare som gör!

Från ett journalistiskt perspektiv är artikeln också missvisande. I ingressen till Margarata Östman står det att hon kommenterar "tvättbollar och tvättnötter". Det gör hon ju inte som en tidigare kommentar påvisat!

Läs och lär:

Cleaning performance is the most relevant requirement for a natural detergent. Pre-tests showed that very low ratios of 1.5%– 3.5% of soap nut shell extract are sufficient to wash a drum of laundry with a satisfying result. The strong performance of an aqueous extract of soap nut shell from Sapindus mukorossi was proven in a wash test. Detergent formulations including all necessary additives, builders etc were developed containing soap nut shell extract as a sole surfactant or standard surfactants, respectively.

EMPA-test materials were used for the laundry tests being artificially soiled with 6 different standardised soiling compounds. They were washed with the test formulations in order to compare the natural saponin extract to standard synthetic surfactants with respect to cleaning performance.

Two detergent product types, a heavy duty and a light duty powder detergent, were applied. Each product came in two formulations, one containing standard surfactants (9.3% and 14.7% active respectively) and the other containing soap nutshell extract as sole surfactant (1.5% and 3.2% respectively) in a much lower amount (Tables 2 and 3). The test was conducted in a common household washing machine. The evaluation was visual. The results show that the formulations solely containing natural saponins from soap nut have an excellent cleaning performance comparable to commercially available standard detergents. Depending on the kind of soil, the degree of purification was slightly varying. In fabrics with sebum and soot /oil there was even a trend towards a better removal when using soap nutshell extract in both formulations (Fig. 3).

This result is especially remarkable taking into account the difference in the ratio of active surfactant content. In powder detergents the required amount of standard surfactants is 5 to 7 times higher than that of saponines. For liquid laundry detergents the ratio is even higher (10:1). It is also possible to formulate cleaners with soap nut shell extract. The required amount of standard surfactants is 10 times higher than that of saponins. Hand dish wash liquids require adjusting of the viscosity with thickeners. Stability is sufficient in the range of pH 2-3 (mild bath and toilet cleaners) up to pH 11 (APC and mild kitchen cleaners).

Additional benefits

Saponins from Sapindus mukorossi provide many additional benefits including antiinflammatory and anti-microbial effects. These benefits are especially useful for personal care applications such as deodorants and anti-dandruff shampoos. The pericarps of Sapindus mukorossi were traditionally used for the treatment of dermatomycoses. Tanaka demonstrated the antimicrobial activity of the crude saponin extract and of hederagenin whereas the crude extract was more efficient.1

The crude extract showed a significant anti-yeast activity. All monodesmosides of hederagenin exhibited a strong growth inhibition against the pathogenic yeast Candida albicans, which causes cutaneous candidiasis. Antidermatophytic activity was observed in hederagenin 3-O-a-L-arabinopyranoside. The saponin fraction inhibited the dermatophytic fungi Trichophyton rubrum, T. mentagrophytes, Sabouraudites canis and Epidermophyton floccosum.1

The saponin fraction showed also moderate antibacterial activity against Gram-positive bacteria and exibited growth inhibition against Malassezia furfur (Pityrosporum ovale),1 a yeast-like anthropophilic fungus associated with dandruff and athlete’s foot. Several in vivo tests showed an antiinflammatory activity of crude saponin and hederagenin isolated from Sapindus mukorossi. Crude saponin and hederagenin inhibited the development of carrageenininduced oedema in the rat hind paw as well as on granuloma and exudate formations induced by croton oil in rats. Additional crude saponin caused a significant inhibition of the development of hind paw oedema associated with adjuvant arthritis in rats and inhibited the increase in vascular permeability and the number of writhings induced by acetic acid in mice.5

Neo Actipone Soap Nutshell, developed by Kaden Biochemicals, is a safe and mild extract from Sapindus mukorossi. Obtained from pure water extraction it is a 100% natural detergent. Neo Actipone Soap Nutshell is approved by Ecocert SAS F 32600 according to the Ecocert standards for natural and organic cosmetics. The extract is readily biodegradable (OECD 301B). Exhibiting an excellent cleaning performance Neo Actipone Soap Nutshell is a natural and mild alternative to synthetic surfactants.

References

1 Tanaka O., Tamura Y., Masuda H., Mizutani K. Application of Saponins in Foods and Cosmetics: Saponins of Mohave Yucca and Sapindus Mukorossi. Saponins used in Food and Agriculture, Waller and Yamasaki, Plenum Press, NY (1996).

2 Bergmann H. Saponine aus Sapindus mukorossi. Bayerische Julius-Maximilians-Universität, Würzburg, Lehrstuhl für Lebensmittelchemie, Prof. Dr. Peter Schreier (2006).

3 Nuhn P. Naturstoffchemie, Mikrobielle, pflanzliche und tierische Naturstoffe, 4. Auflage, S. Hirzel Verlag Stuttgart (2006).

4 Huang H.C., Liao S.C., Chang, F.R., Kuo Y.H., Wu Y.C. Molluscicidal Saponins from Sapindus mukorossi, Inhibitory Agents of Golden Apple Snails, Pomacea canaliculata. J. Agric. Food Chem, 51, 4916-4919 (2003).

5 Takagi K., Park E.H., Kato H. Anti-inflammatory Activities of Hederagenin and Crude Saponin isolated from Sapindus mukorossi GAERTN. Chem. Pharm. Bull. 28 (4), 1183-1188 (1980).

http://www.personalcaremagazine.com/Story.aspx?Story=4325
Ingela Borgefjord | 2012-02-16 | Anmäl
Rapportera
Till Lena Nilsson mf
Utsläpp av miljöpåverkande restämnen. Tvättmedel(904) har i testet nästan 7 gånger högre nedsmutsning av naturen än Tvättnötter (136). Sedan får man också tänka på att sköljmedlet tillkommer och skitar ner yttligare vilket man slipper med tvättnötter.
Anderz Ohlsson | 2012-02-18 | Anmäl
Rapportera
Varför funkar det inte för R & R?
Som kemist är frågan VARFÖR det inte funkar för R & R väldigt viktig för mig. Efter ett antal timmar på Google Schoolar finns tre alternativa teorier: 1. De har använt hela nötter (saponinerna sitter på insidan av nöten, alltså fungerar bara de knäckta.)
2. De har använt fel koncentration (för mycket eller för lite nötter. 2-3% är idealiskt visar forskning) (Viskositeten ökar sedan och det finns fler partiklar som kan smutsa tvätten.)
3. De har bara testat "svåra fläckar". Dessa skall förbehandlas med ex. galltvål enligt instruktioner.

Finns för övrigt ett utmärkt recept på indiskt hårskölj baserad på tvättnötter från SVTs miljöhjältar här: http://svt.se/content/1/c8/02/36/22/10/smink.pdf
Ingela | 2012-02-18 | Anmäl
Rapportera
Tro flyttar berg(igen)
Det FINNS visst det UFO,
eller?
Var och en får ha sin uppfattning om saker och ting
blir bilen himmelsblå av undermedel xx, ja då blir den väl det
Tack r&r för en bra test. ni andra det är kul att läsa
skrattar så jag får magknip.
profeten | 2012-02-21 | Anmäl
Rapportera
kemikalier
kan det inte vara så att det kommer kemikalier från de textiler som tvättas och inte bara från tvättmedlet/nötterna? vad säger r&r om detta?
josef | 2012-02-22 | Anmäl
Rapportera

Kommentera

Namn
E-post
Rubrik
Kontrollfråga för att stoppa spam:
vad är 2+2? (Skriv svaret med bokstäver.)
Kommentar
Jag godkänner Råd & Röns regler för kommentarer
  Skicka
 

Våra guider

  • Guide: Så klagar du på tandvården

    Du kan anmäla din bilreparatör eller hantverkare till Allmänna reklamationsnämnden, men inte din tandläkare. Vi berättar hur du klagar på tandvården.
  • Guide: Handla till rätt pris

    Superpris, chockpris, lågpris. Får ett pris kallas vad som helst? Råd & Rön reder ut begreppen.
  • Guide: Köp rätt hjälm

    Det är härligt att röra på sig, vare sig det är på cykel, skidor, skridskor eller på hästryggen. Men riskabelt också om du har otur. Hjälmen ger bra skydd åt det viktigaste du har.
  • Guide: Köp rätt dator

    Du som ska köpa ny dator möts av tekniska termer som formligen sprutar ur reklamblad och försäljarmunnar. Men det behöver inte vara svårt att välja rätt modell. Vi guidar dig rätt!
1 av 3
 

Granskning:

Usel datorservice

felmeddelande

Bara en datorverkstad hittade våra enkla fel.

 

Etisk granskning:

Slavarbetare gör dina läderskor

granskning läderskor

 

Klagat & klubbat

ARN-fall

Söderhavsresa utan kallvatten, krånglande pelletsbrännare och inställda flyg. Här hittar du mängder av klagomål som tagits upp i Allmänna reklamationsnämnden.

 

Mirkoskop

Det här är Råd&Rön

Så gör vi våra unika tester