Test - Sommardäck

Sommardäck

Sommardäck

2014-02-27 32 däck finns med i Råd & Röns test av sommardäck 2014. Flera av däcken är direkt livsfarliga i vått väglag. Toppdäcken ger däremot riktigt bra grepp, vissa till lågt pris dessutom.

Däcken i testet har antingen diameter 175/65 R 14 T eller 195/65 R 15 V.

När du köper det här testet får du även tillgång till alla våra tidigare test av sommardäck, bl.a.185/60 R 15 H, 225/45 R17 W,Y (2013), 205/55 R 16 V 14 R och 165/70 R 14 T (2012), 175/65 R 14 T och 195/65 R 15 V (2011) samt 185/65 R15 och 225/45 R17 (2010).

Vill du få tillgång till hela testet?

Råd & Rön utför professionella laboratorietester för att göra det enklare att välja bra produkter. Testprogrammet är djupgående och vi testar detaljer som du som köpare inte kan se i affären.

Få tillgång till alla tester

 

Redan prenumerant?

 
Vår unika testmetod

Utdrag ur testet

Utdrag ur Råd & Röns test av sommardäck

...

Vi har testat 16 däck med dimensionen 195/65 R15 för mellanstora bilar och 16 med dimensionen 175/65 R14 för mindre bilar. Att ett däck ska ha god bromseffekt är en självklarhet. Och det har också de allra flesta, på torra vägar i alla fall. Men att bromsa snabbt på våt väg är svårare. Här har vi hittat några värstingar, som får väldigt låga betyg.

Vi varnar för det mellanstora däcket ... och de små däcken ..., ... och ...

– De här däcken är riktigt farliga, säger Råd & Röns testchef Ronny Karlsson. Köp inte dem! De har praktiskt taget inget grepp alls på våta vägar.

– Priset är inte alltid avgörande, fortsätter Ronny Karlsson. ... är till exempel testets näst dyraste just nu.

Men priserna kan variera (se faktaruta). Flera av de andra dåliga däcken är dock lågprisdäck. Att spara några hundralappar och sedan inte kunna bromsa när det regnar – det kan stå dig dyrt.

Ronny Karlsson avråder också från köp av .... Inte direkt farligt, men dåligt.

Testvinnare bland de mellanstora däcken blev ... och ..., båda i topp med 68 poäng av 100 möjliga. Bäst av de små blev ... med 69 poäng.

Tufft testjobb

Vi testar däcken på olika banor, både våta och torra, och simulerar vattenplaning både på raksträckor i 7 mm vattendjup och i kurvor med 4 mm vatten. Testförarna får jobba hårt. De kör in bilen i ett garage, däcken byts nästan lika snabbt som vid en Formel 1-tävling, och sedan backar förarna direkt ut på banan igen.

Detta upprepas flera gånger med varje uppsättning däck. Men förarna får inte se vilka däck som sätts på; testet ska vara helt opartiskt.

– Jag har åkt med några gånger, säger Ronny Karlsson, och de här testförarna är fantastiska. De får köra som ”lärlingar” i nära fem år innan de blir godkända.

Sämre hållbarhet

Även om väggreppet blivit bättre har hållbarheten blivit sämre. Detta gör att du måste kolla dina däck noga, och kanske byta oftare. Sommardäck ska vara mjuka för att ge bra grepp, och då slits de snabbare.

Man kan tillverka hållbarare däck, men då är de hårdare, och har inte samma grepp. Kör du en dieselbil har den ett kraftigare vridmoment, och detta sliter också mer på däcken. År 2012 införde EU en märkning som ska finnas på alla däck. Den anger energieffektivitet, våtgrepp och ljudnivå.

Man räknar med att cirka 20 procent av bilens bränsle går åt till däckens kontakt med vägbanan. Bränsleförbrukningen skiljer sig knappt mellan de olika däcken i Råd & Röns test. Det varierar bara 4–5 procent mellan högsta och lägsta värdet.

Din körstil är mycket mer avgörande. Om du kör mjukt och lugnt drar bilen mindre bränsle än om du gasar och bromsar hårt och har en ryckig körstil.

Miljömärkning saknas

Däck och miljö har också diskuterats mycket de senaste åren. Men någon enhetlig miljömärkningsstandard för däck finns ännu inte.

– Det är många parametrar som ska vägas in, säger Ronny Karlsson, och tillverkarna anger dem på lite olika sätt än så länge. Både tillverkning, bränsleförbrukning, slitage och hur vi tar hand om däcken när de är utslitna spelar in.

När du kört med dina däck så att mönsterdjupet är mindre än 1,6 millimeter (3 millimeter för vinterväglag) är det dags att byta. Men du får inte köra däcken själv till tippen. Enligt Svensk Däckåtervinnings regler ska du lämna dem till en däckverkstad, som ska ta emot dem utan kostnad. Du måste då ha demonterat dem från fälgen, annars får verkstaden ta ut en extra kostnad för att göra detta.

...

 

 
Vår unika testmetod

Testade modeller

175/65 R 14 T 
Avon ZT5
Barum Brillantis 2
Bridgestone Ecopia EP 150
Continental ContiEcoContact 5
Debica Passio 2
Falken Sincera SN832 Ecorun
Firestone Multihawk
Goodyear Efficient Grip Compact
Hankook Kinergy Eco K425
Kleber Dynaxer HP3
Kormoran Impulser b2
Michelin Energy Saver+
Nokian Line
Pirelli Cinturato P1 Verde
Semperit Comfort-Life 2
Vredestein T-Trac 2
 
195/65 R 15 V 
Bridgestone Turanza T001
Continental ContiPremiumContact 5
Dunlop Sport bluResponse
Federal Formoza FD2
Fulda EcoControl HP
Goodyear Efficient Grip Performance
Hankook Kinergy Eco K425
High Performer HS3
Kumho Ecowing ES01 KH27
Michelin Energy Saver+
Nexen N blue HD
Nokian Line
Pirelli Cinturato P1 Verde
Semperit Speed-Life
Vredestein Sportrac 5
Yokohama BluEarth (AE01D)

 
Vår unika testmetod

Så testar vi

Testerna utförs av professionella och ackrediterade laboratorier. Tack vare att vi är en annonsfri tidning kan inte tillverkarna påverka oss ekonomiskt på något sätt. Det gör oss unika.

Vi testar och jämför sånt som du själv har svårt att kontrollera, till exempel hur kylskåp och frysar håller kylan, hur mycket damm en dammsugare egentligen tar upp och hur mycket energi en tv drar i standbyläge.

labb tv

Vi mäter produkternas egenskaper i labb.

 
 

Våra guider

  • Så prutar du bäst

    Det går att pruta även i julhandeln. Vi ger dig tipsen för hur du förhandlar dig till bästa priset.
  • Så hyr du ut bostaden i andra hand

    Lagarna för att hyra ut i andra hand har ändrats. Råd & Rön ger tips och förklarar reglerna för hyresrätt, bostadsrätt och villa.
  • Så sänker du mobilkostnaden

    Råd & Rön tipsar om sparknepen som sänker dina kostnader för mobilen.
  • Planera för bästa träningskortet

    Läs på innan du skriver under gymavtalet. Råd & Rön har studerat det finstilta.
1 av 3
 

Giftigt mode
giftigt tryck på t-shirts

Trycken på t-shirtar innehåller riktigt ruggiga kemikalier.

 

Dunjackor från plågade gäss

tvångsmatade gäss

Dun från tvångsmatade gäss kan finnas i din jacka och i ditt täcke.

 

Advokathjälp när flyget är försenat
flygplats

EU:s lagar är tydliga, men flygbolagen vägrar ofta betala de hundratals euro du har rätt till.

 

Nya Råd & Rön i din surfplatta och datoromslag nr 10 - 2014