Hoppa till innehållet

7 frågor & svar om kvitton

Måste du ha kvitto med om du vill byta en vara? Hur länge måste du spara kvitton? Råd & Rön reder ut frågetecknen kring hur kvitton ska hanteras.

Publicerad

Varför frågar personalen alltid om jag vill ha kvitto?

Enligt skatteförfarandelagen är de allra flesta företag skyldiga att ha kassaapparater med register, och de är också skyldiga att fråga dig om du vill ha kvitto. Kvittot är ett bevis på att ditt köp registrerats i kassan – lagen har tillkommit för att förhindra fusk.

När du köper med kort får du kvitto både på själva köpet och på kortbetalningen. Kvittot på kortbetalningen gäller inte som kassakvitto.

På ett kvitto ska vissa uppgifter finnas med. Vilka då?

På kvittot ska det naturligtvis stå vilken vara eller tjänst du köpt, pris, moms och när du handlade – datum och klockslag. Företagets namn och organisationsnummer ska också finnas angivet, liksom butikens adress. Företagsnamnet kan ju vara ett annat än butiksnamnet.

Kan butiken fixa ett nytt kvitto?

Om du köpt en vara och betalat med kort finns ditt köp oftast kvar i butikens kassaregister, i alla fall om du handlat i någon av de större butikskedjorna. Går varan du köpt sönder kan du oftast reklamera utan kvitto om du legitimerar dig i butiken och har med ett kontoutdrag för det kort du betalade med.

Men mindre butiker har inte alltid betalningarna sparade på det här sättet, så det enklaste är alltid att du själv sparar kvittot.

Kontoutdrag – gäller det som kvitto?

Ja, i de flesta fall går det bra att du skriver ut ett kontoutdrag från din internetbank där ditt köp finns med. Men ibland kan det vara svårt att enbart med hjälp av ett kontoutdrag visa att du köpt en vara i en viss butik, om du handlat hos en kedja med flera butiker. På kontoutdraget står ju bara företagsnamnet.

Om jag handlat på nätet får jag ju inte kvitto?

Vissa näthandlare mejlar kvitton till dig, andra inte. Skyldigheten att lämna kvitton gäller bara när du handlar i en butik och betalar med kort eller kontant. Men du får alltid en orderbekräftelse på det du beställt, och av den framgår vad du köpt och priset på varan. Spara den!

Betalar du via postförskott får du ett kvitto när du hämtar ut varan, som tillsammans med orderbekräftelsen utgör bevis på ditt köp. Ditt nätköp finns ju också med på ditt kontoutdrag från banken.

Hur länge måste jag spara kvitton?

Enligt konsumentköplagen har du rätt att reklamera en vara inom tre år efter köpet. Så länge bör du alltså ha kvar kvittot om du köpt en specialvara, tvättmaskin, tv, kamera, borrmaskin eller dylikt. Men har du fått en specialgaranti som gäller för en längre period behöver du spara kvittot så länge som garantin gäller.

Även om kontoutdrag eller butikens register kan hjälpa dig är det alltid enklast om du har kvar originalkvittot. Kvitton från mataffären eller kiosken behöver du förstås inte spara.

Färgen på kvittona bleknar, vad gör jag då?

Ja, tyvärr är färgen på många kvitton inte speciellt hållbar. Om du köpt något speciellt där du känner på dig att det kan vara viktigt att spara kvittot, be om ett bättre kvitto i butiken, eller kopiera eller fotografera ditt eget kvitto. Vissa butiker erbjuder också digitala kvitton, det vill säga att du kan spara dina kvitton i mobilen eller på datorn. Det finns också appar för detta.