Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Jag accepterar

Ångerrätt på nåder

Ångerrätten vid distansköp gäller inte när du köper appar och annat digitalt innehåll. Men våra stickprov visar att det ändå inte behöver vara kört när du köpt fel.

Du kan ångra det du köpt via nätet inom 14 dagar, så säger distans- och hemförsäljningslagen. Men lagen har flera undantag. Ett av undantagen är varor som ”på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas”. Till det räknas digitalt innehåll som appar, e-böcker, MP3-filer med mera.

 Efter att du har köpt en MP3-fil och den har lagrats på din dators hårddisk, kan ju inte säljaren hindra att du får tillgång till den, även om du fått pengarna tillbaka. Men det är bara ångerrätten som inte gäller för digitalt innehåll. Om din digitala produkt är felaktig har du fortfarande samma rätt till reklamation som för fysiska varor.

Vi köpte digitalt innehåll från några butiker för att se hur de reagerar på kunder som ändå vill ångra sina digitala köp. Nätbokhandeln Adlibris svarar snabbt och korrekt att den e-bok vi köpt och laddat ner är undantagen ångerrätten. Däremot skriver butiken felaktigt att undantaget beror på att ”e-böckerna direktlevereras”. Adlibris gör dock ”ett undantag” och ger oss utan vidare knot våra 133 kronor tillbaka.

Hos konkurrenten Bokia är det däremot ord och inga visor. Den ljudbok i mp3-format vi nyss betalat 52 kronor för och laddat hem, godkänns icke för återköp. Bokia hänvisar i mejlet till sina köpvillkor och skickar även med en länk till distans- och hemförsäljningslagen.

De två största appbutikerna Apple App Store och Google Play tillämpar helt olika förhållningssätt. På Play är det snabba ryck som gäller – du har femton minuters ångerrätt efter att du laddat ned appen. Under den kvarten finns en knapp som heter ångra, synlig intill övrig information om appen. När vi trycker på ångraknappen avinstalleras vår purfärska app och de 22 kronor vi godkänt för debitering dras aldrig från kreditkortet.

I App Store köper vi Iphoneversionen av ett spel på vår Ipad. Spelet fungerar men har onödigt låg upplösning. Därefter använder vi datorn för att logga in på vårt konto med Apples program Itunes. Väldigt undanskymt i Itunes finns möjligheten att rapportera problem med köp och nedladdningar.

Vi skriver på engelska att vi av misstag köpte Iphoneversionen av appen. Omgående kommer ett mejl som säger att ärendet är under utredning och ett par dagar senare kommer utlåtandet – hela summan kommer att återbetalas inom tre bankdagar. De sju riksdaler som appen kostade återkommer mycket riktigt på kontot tre dagar senare.

Ingen av butikerna har riktigt klar och tydlig information om att ångerrätten inte gäller deras digitala produkter. Oftast är alla köpvillkor samlade i en enda lång och oöverskådlig textmassa. Samtidigt har de heller ingen skyldighet att informera, utan kan luta sig mot den nuvarande lagens utformning.

Men i juni nästa år införs nya EU-direktiv som kräver att konsumenten ”uttryckligen samtyckt till det och medgett att ångerrätten går förlorad” vid köp av digitalt innehåll. Då bör det krävas att du på ett betydligt tydligare sätt till exempel måste kryssa i en ruta på webbplatsen för att avtala bort ångerrätten.

Text: Hampus Engstedt