Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Jag accepterar

Har du koll på vad din son eller dotter spelar på nätet? Eller vad de handlar med mobilen? Barn under 18 år får inte köpa saker utan föräldrarnas tillstånd, en regel som är svår att leva efter i dagens värld.

Benny Stark i Hultsfred fick en chock när teleräkningen från Bredbandsbolaget damp ner i brevlådan. Den löd på närmare 20 000 kronor extra utöver den vanliga, högst modesta summan.

Det visade sig vara den elvaårige sonen i familjen som spelat ett dataspel, Travian, som utspelar sig i romarrikets tid och där man kan bygga byar, kriga och skapa handelsförbindelser. Gratis, står det på webbplatsens första sida, och snart var elvaåringen inne i krigandet och behövde uppgradera vapen och sköldar.

Där fanns ett telefonnummer att ringa, och så tickade minuterna – och taxametern – på. Det stod i det finstilta att det kostade, men man läser inte det när man är elva år.

– Jag fick sätta mig ner och förklara för honom, visa räkningen. Det var ju fråga om en halv månadslön, säger Benny Stark.

Många företag inblandade

Han kontaktade Bredbandsbolaget, men de hänvisade vidare till företaget som stod för dataspelet. Det visade sig vara flera företag, ett engelskt och ett holländskt bland annat, som skulle dela på pengarna.

Det engelska företaget Daopay, som krävde 6 000 kronor, gav så småningom upp sitt krav, medan de andra bolagen stod på sig. Familjen Stark var tvungen att punga ut med sammanlagt 14 000 kronor. Inget av företagen hade kundtjänster med telefonnummer, utan man måste skriva och faxa.

– Det var hopplöst många företag inblandade, hela tiden hänvisades man till nya hemsidor. Jag är inget vidare på engelska men fick hjälp av en god vän. För att visa vår sons ålder fick vi skicka personbevis och passbild. Allt var mycket svårare och mer tidsödande än vi trott, och vi gav ju delvis upp till slut. Bredbandsbolaget var schysta och gav anstånd med betalningen av räkningen i två månader.

Benny Stark fick också hjälp av Maria Wallin, jurist på Konsument Europa.

– Vi råder alltid konsumenterna i sådana här fall att bestrida fakturan. Grundprincipen är ju att ett barn under 18 år inte får ingå avtal och köpa saker eller tjänster utan föräldrarnas tillstånd. Men det är en sak att ha rätt och en annan sak att få rätt, säger hon.

Hemma hos familjen Stark har man nu installerat något som kallas Family Safety, en spärr på datorn, där sonen får en egen inloggning.

– Jag rekommenderar alla barnfamiljer att göra det, då kan du som förälder själv spärra de sajter du vill, till exempel spel- och porrsajter, säger Benny Stark.

Köpte godis med mobilen

Benny Starks son ringde på en fast telefon, avsedd för hela familjen. Men de flesta barn i skolåldern, drygt 90 procent, har i dag egen mobil. Och då kommer saken i ett annat läge. Eftersom barn inte kan ingå avtal är det föräldern som får stå för abonnemanget. Då får föräldern också acceptera de köp som barnet gör med mobilen.

Det fick Annie i Stockholm brutalt erfara, då hennes 13-årige son köpte godis och läsk med mobilen för sammanlagt 1 000 kronor i Selectas automater i tunnelbanan.

– Han hade haft mobil i tre till fyra år, och det hade fungerat utmärkt. Men frestelsen att handla, när han stod och väntade på tunnelbanan med kompisarna, blev för stor. Jag tycker att det är för lätt att handla med mobilen; de unga kan inte hantera det, säger hon.

Annie har av säkerhetsskäl ett abonnemang för sonens mobil i stället för kontantkort. Det vill hon fortsätta med så att han alltid kan ringa hem exempelvis eller köpa bussbiljett. Pengarna ska inte kunna ta slut på telefonen.

Lösningen blev att spärra mobilen för just köp från Selectas automater. – Ja, det gick, men först efter flera samtal till Selecta. Självklart pratade jag också allvar med min son, säger Annie.

Fler handlar med mobilen

Just vikten av att prata med sina barn om pengar och om vad mobilen kan användas till betonas av Maria Wiezell, konsumentvägledare på KonsumentCentrum.

– Det här är ett ökande problem eftersom vi kan köpa alltmer med mobilen, som biljetter, godis eller annonsplats på Blocket. Om barnet lånar ut mobilen till en kompis som sedan handlar med den är du ändå alltid betalningsansvarig, eftersom du står för abonnemanget.

Annorlunda är det om barnet köper någonting i en butik för reda pengar. Då löper butiken alltid en risk att du som förälder kommer tillbaka och vill ha köpet hävt, därför att du inte gillar vad barnet har köpt. Du kanske gav din son pengar för att han skulle köpa kläder, men i stället kom han hem med ett dataspel.

Ju större barn desto större handlingsutrymme. Om barnet är över 16 år har det rätt att handla för egna, intjänade pengar.

På nätet gäller samma regler, att du som förälder ska godkänna köpen. I spelen som riktar sig till barn brukar det finnas en ruta att kryssa i att man fått tillåtelse av sina föräldrar att spela och en ruta där man fyller i sin ålder. För en spelglad unge kan det vara lätt att tänja på sanningen. Och spelföretagen tycker sig ha svurit sig fria.

– Det gäller att stå i en ständig dialog med sina barn. Spelen, som till en början är gratis, är förrädiska. Och om barnen tror att spelen är gratis letar de inte efter prisuppgifter. Kolla själv vilka sajter barnen är inne på, googla på dem och se om de är seriösa. Läs föräldraguiden, som brukar finnas till de flesta spel, prata med andra föräldrar, ta upp det på skolans föräldramöten, föreslår Maria Wiezell.

Många anmälningar av Habbo hotell

Visst kan det löna sig att klaga över barnens spel och köp på nätet som de har gjort olovandes. Allmänna reklamationsnämnden har fått in en rad anmälningar mot Sulake Sverige AB, som driver populära sajten Habbo hotell. Här kan barnen köpa inredning och figurer till sina virtuella rum.

Viktoria Magnussons elvaårige son köpte tillbehör för 1 800 kronor utan att hon visste om det.

– När man är elva år har man svårt att förstå att det kostar att prata i telefon och att man får en räkning efteråt. Han skämdes väldigt när vi pratade med honom, och han insåg konsekvenserna.

Viktoria Magnusson krävde pengarna tillbaka av Sulake men blev hela tiden hänvisad högre upp i företagshierarkin. Till slut vände hon sig till Allmänna reklamationsnämnden, som gav henne rätt. Avtalet var ogiltigt, eftersom hennes son var minderårig och hon inte hade godkänt köpet. Då betalade Sulake äntligen tillbaka pengarna.

Utan prut

– Efter ARNs praxis betalar Sulake alltid tillbaka pengarna utan prut efter klagomål. De har också blivit försiktigare i sin marknadsföring, säger Joakim Rolander, jurist vid Etiska rådet för betalteletjänster.

– Vi har skärpt reglerna för tjänster som prenumerationer, det kan till exempel gälla ringsignaler. Det står alltid vad det kostar, och du måste bekräfta beställningen med mobilen. Som förälder måste man vara medveten om att tjänster på nätet sällan är helt kostnadsfria, tillägger han.

Checklista för föräldrar

  • Ha en ständig dialog med barnen om vad telefonsamtal kan kosta, att dataspel som till en början är gratis kan bli väldigt dyra.
  • Kolla webbplatserna som barnen besöker. Spel till barn brukar ha en föräldraguide.
  • Spärra datorn för webbplatser som du inte vill att barnen ska komma in på.
  • Krav från spelföretag kommer på din teleoperatörs räkning. Där ska finnas adress och telefonnummer till företagens kundtjänster.
  • Bestrid räkningen skriftligt både till teleoperatören och till spelföretaget om du inte godkänner kravet.
  • Etiska rådet för betalteletjänster, etiskaradet.se kan hjälpa dig att föra din talan.

Så säger lagen:

  • Barn under 18 år får inte ingå avtal utan föräldrars tillstånd.
  • Du har rätt att häva ett köp, som barnet har gjort, om du inte accepterar vad barnet har köpt.
  • Barn över 16 år får handla för egna, intjänade pengar.

Om barnet har egen mobil

  • Var medveten om att mobilen kan användas för att betala en rad varor och tjänster.
  • Om barnet har en mobil med abonnemang måste du som förälder stå för abonnemanget.
  • Då ansvarar också du för alla köp med mobilen. Du kan inte bestrida krav med hänvisning till att barnet använder mobilen.
  • Kontantkort i stället för abonnemang kan vara ett alternativ. Men om skulden inte täcks av pengarna på kortet dras pengarna så snart som kortet laddas på nytt.
  • Du kan spärra mobilen helt för betaltjänster. Vänd dig till din operatör.
  • Du kan också spärra vissa betaltjänster eller ha en kreditspärr.


Text CRISTINA FARM