Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Jag accepterar

Bröllop med bekymmer

Ett tvekande svar, ett nej, en glömd ring eller för trång klänning. Skräckscenarierna för blivande brudpar kan se olika ut. För My och Mikael Eriksson blev den romantiska högtiden naggad i kanten av en felgjord ring som inte gick att få på fingret.

My och Mikael Eriksson från Stockholm gifte sig i Iskyrkan i Jukkasjärvi i början av mars. Eftersom det inte gick att ha alla släktingar och vänner på plats tog de med sig en fotograf som filmade ceremonin. Filmen skulle visas på storduk på bröllopsfesten i Stockholm dagen därpå, så att alla skulle kunna få uppleva den högtidliga stunden.

När Mikael Eriksson skulle sätta ringen på sin nyblivna frus finger, inför prästen, gick den inte att få på. Den kom bara ner till halva fingret trots att det var flera minusgrader i kyrkan.

Guldsmeden hade av misstag gjort ringen i en för liten storlek.

Dagen efter, på bröllopsfesten i Stockholm, kunde alla gäster se hur brudparet kämpade med ringen framför prästen.
– För mig var det en jättestor besvikelse att inte kunna få på ringen på fingret i kyrkan och att inte kunna visa upp den på festen, som jag hade sett fram emot så mycket, säger My Eriksson.

Mikael Eriksson hade beställt och hämtat ringen på Guld Design Saye Guldproduktion, på Götgatan i Stockholm. Han stoppade undan den för att ha den som en överraskning.

De var överens om att de inte skulle sätta på ringen på fingret förrän i kyrkan, med prästens välsignelse.
– När jag hämtade ringen var det ingen som sa att det var viktigt att prova den och jag hade ingen tanke på att det skulle kunna bli fel, säger Mikael Eriksson.

Vill häva köpet

De tycker att de har blivit mycket illa bemötta av guldsmedsbutiken efter att det visat sig att ringen var felgjord. Helst ville de häva köpet.
– Vi har inte fått någon ursäkt eller ekonomisk kompensation för misstaget, däremot sa ägaren att han tyckte att jag var otrevlig. Det kändes som en dubbelsmocka efter det som hade hänt, säger My Eriksson.

Ägaren, Yacoub Ephrem, säger att butiken tar på sig och beklagar misstaget.
– Vi är hantverkare som gör tusentals ringar och ibland blir det tyvärr fel. Därför är det viktigt att man provar ringen. Vi har bett om ursäkt hundra gånger.

Kunde ni inte ha dragit av en del av priset som plåster på såret?
– Hon har inte bett om det. Och hon var så aggressiv och upprörd att inget hade kunnat göra henne nöjd.

Gjorde om ringen

Butiken gjorde om ringen så att den passade på fingret. När My Eriksson fick tillbaka den två veckor efter bröllopet var det ingen som frågade efter att få se den längre, säger hon.

Hon kontaktade den kommunala konsumentvägledningen som bekräftade att man som konsument måste ge näringsidkaren möjlighet att rätta till felet.

Någon laglig rätt att häva köpet eller att kräva ersättning för sveda och värk har hon inte.
– Jag hade velat bära ringen med stolthet men i stället är den laddad med dåliga minnen. Därför vill jag råda alla som ska gifta sig att prova ringen direkt när den är klar.

Inget fast pris

Lina Malm och hennes nyblivne make bor i Stockholm men valde att gifta sig i Ljusdal i Hälsingland, där Lina är uppvuxen. De tittade runt på ett antal festlokaler och fastnade för Borrgården, en gård med Bed & Breakfast och vandrarhem, där det fanns möjlighet för bröllopsgästerna att övernatta.

De fick inget fast pris vid uppgörelsen men kostnadstaket var 6 500 kronor, beroende på hur många gäster som skulle komma.

I tjänsten ingick lokal, porslin och städning. Hyran för de andra festlokalerna som de hade tittat på i trakten låg runt 2 000 kronor.
– Ljusdal är en liten ort där alla känner till varandra så jag tänkte aldrig på att be om ett skriftligt avtal, säger Lina Malm.
– Dessutom vill jag gärna ha tillit och förtroende för folk.

Bröllopet ägde rum i februari i Ljusdals kyrka som låg inbäddad i gnistrande snö. Festen var lyckad även om en av toaletterna inte funkade och glasen var lite dammiga. Det var närmare 70 gäster varav 25 bodde på gården. Lina Malm tänkte att det kanske skulle betyda något positivt för räkningen, att nattgästerna drog in en del pengar till gården.

Men i stället blev räkningen en obehaglig överraskning då det nygifta paret krävdes på drygt 11 000 kronor för lokalen. Dessutom var betalningsvillkoren oschysta, tyckte de.

Drog av 2 000 kronor

De klagade på räkningen som sattes ner med 2 000 kronor, till drygt 9 000.
– Ingen skulle ha hyrt lokalen för det priset, säger Lina Malm.

Maud Halvarsson, som var med och hyrde ut lokalen på Borrgården säger att taket låg på 7 000 kronor men att det blev dyrare eftersom paret kom till lokalen för att duka, göra ordning och laga mat under två dagar före festen.

– Jag sa till dem att det gick bra men utgick ifrån att de skulle förstå att det kostade extra, bland annat eftersom jag fick sätta på värmen, säger Maud Halvarsson.

Lina Malm kontaktade en konsumentvägledare och beslutade sig sedan för att själv dra av drygt 500 kronor på räkningen för tilläggskostnader som hon tyckte var oskäliga.
– Tur att vi inte skulle på bröllopsresa direkt efter för då skulle jag inte haft möjlighet att reda upp strulet med leverantörer.

Viktigt med skriftligt avtal

Konsumentvägledarna Maria wiezell och Stina Johannesson i Stockholm får en del samtal om bekymmer i samband med bröllop. Det handlar ofta om hyra av festlokaler.

I ett fall hade en lokal bokats muntligen långt i förväg. Den visade sig sedan ha dubbelbokats och den andra beställaren var först.
– Som så ofta annars är det jätteviktigt att se till att få ett skriftligt avtal och att anlita någon som är ansluten till en branschorganisation med klara branschregler, säger Stina Johannesson.

I det här fallet är branschorganisationen Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare, SHR.
– Försök att kolla hur seriöst företaget är innan du betalar för tjänsten. Det kan man exempelvis göra genom näringslivsregistret hos Bolagsverket, hos Kronofogden eller hos Allmänna reklamationsnämnden.

Be också om referenser från personer som tidigare har anlitat företaget och se till att få med en avbokningsklausul i avtalet när det handlar om att ordna fester, råder Maria Wiezell.

Ett annat fall för konsumentvägledarna handlade om en bröllopsresa som hade bokats långt i förväg och i det efternamn som bruden hade innan vigseln.
– I värsta fall kan biljetterna bli oanvänd bara om de inte har bokats i rätt namn eller då namnet i passet inte stämmer med namnet på biljetten, säger Maria Wiezell.

Bland bröllopsärendena hos Allmänna reklamationsnämnden finns klagomål på bort tappade bröllopsfoton, klantiga festarrangemang eller klänningar som har sytts i fel storlek, gått sönder eller misshandlats i tvätten.

Fler giftermål – och skilsmässor

2008 vigdes 50 332 par i Sverige, 2 344 fler än året innan. Samtidigt blev skilsmässorna 708 fler – 21 377 par plockade av sig ringarna.

Borgerliga vigslar och vigslar inom andra religiösa samfund står för ökningen bland giftermålen. Knappt hälften är kyrkliga vigslar, enligt siffror från Svenska kyrkan.

Antalet giftermål har varierat mellan drygt 31 000 och 50 332 under de senaste 30 åren med undantag av 1989 då tidernas rekord slogs med 108 919 vigslar. Men det var inte kärleksrus utan ändrade regler för änkepensionen som fick många par att rusa till kyrkor och rådhus i slutet av året. De flesta vigslarna detta år registrerades i december.

SCB:s statistik över giftermål och skilsmässor sträcker sig bakåt i tiden till år 1749 då 15 046 vigslar genomfördes. Då var Sveriges befolkning 1,8 miljoner personer. Skilsmässostatistiken har varit ganska stabil sedan 70-talet då siffrorna steg.

Toppnoteringen med 25 000–26 000 skilsmässor kom 1974–75 då reglerna om betänketid förändrades så att det gick snabbare att skilja sig. De första skilsmässorna registrerades 1831 då 95 par skilde sig.

Brudar får betala extra

Vill du komma billigare undan med hår, klänning, blommor och tårta ska du inte nämna orden brud eller bröllop. Att bli festfin kan nämligen bli mångdubbelt dyrare för en blivande brud än för en vanlig partypingla. Det berättade Råd & Rön om i en artikel i nummer 9/05.

En håruppsättning blev genast mer än dubbelt så dyr när frisören fick höra att kunden skulle gifta sig, trots att jobbet var precis detsamma. En enkel bukett steg mångfaldigt i pris när kunden sa att den skulle användas som brudbukett. Samma sak med tårta (utan dekorationer) och en enkel, vit klänning som skulle sys upp.

Så undviker ni bröllopsbekymmer

Ett bröllop – inte bara kungliga sådana - kan gå loss på en ansenlig summa pengar och det är mycket att tänka på under förberedelserna. Råd & Rön har tagit fram en checklista så att kronprinsessan Victoria och Daniel och alla andra blivande brudpar kan undvika onödiga fallgropar. 

  • Anlita företag som är anslutna till en branschorganisation med klara branschregler, till exempel Sveriges Hotell- och restaurangföretagare, för festarrangemang. Det rådet gäller även vid beställningar av kläder, blommor, ringar, fotografering och håruppsättningar.
  • Se till att få ett skriftligt avtal när ni bokar festlokal eller festarrangemang, med en avbokningsklausul inskriven, om ni måste ställa in firandet, till exempel på grund av sjukdom.
  • Be om referenser från personer som tidigare anlitat företaget.
  • Hur seriöst företaget är kan man få en uppfattning om genom att kolla med näringslivsregistret hos Bolagsverket, Kronofogden och Allmänna reklamationsnämnden.
  • Prova kläder och ringar innan den högtidliga stunden är inne så att ni vet att de passar.
  • Tänk på att boka bröllopsresor i rätt namn - biljetterna kan bli ogiltiga om de har bokats i ett tidigare efternamn som har ändrats eller om namnet inte stämmer överens med det i passet.
  • Som vanligt lönar det sig ofta att ringa runt och jämföra priser. Och Victoria, om du inte talar om för frisören att du ska gifta dig och beställer frisyren som en vanlig festfrisyr i stället kan du komma undan med halva priset.
  • Numera erbjuder vissa försäkringsbolag bröllopsförsäkringar. Läs igenom villkoren innan ni tecknar en sådan, om ni funderar på det. 

Text: Maria Nöjd
Foto: Jenny Gaulitz