Hoppa till innehållet
Läs mer

Din mejladress är guld värd

Internet är fullt av tävlingar som lockar med den ena vinsten bättre än den andra. Företagen tjänar stort på din adress, men det enda du får är en mängd skräpmejl. Vi vet – för vi har provat.

Publicerad

  ”Det finns inga gratis luncher”, brukar det heta, och internet är inget undantag. Tävlingar där smarta telefoner och solresor lottas ut är sällan helt gratis. Du betalar med dina personuppgifter och möjligheten för olika organisationer och företag att kontakta dig för att marknadsföra sina varor och tjänster.

– Det är inte tillåtet för företag att skicka reklam till e-postadresser utan samtycke, och en tävling är ett smart sätt att få det. Det är ju inte jättevanligt att företag lottar ut mobiler utan att få något för det, säger Cecilia Melander, jurist på Konsumentverket.

– Det finns företag som har skapats bara för att ordna sådana här tävlingar, i syfte att samla in kontaktuppgifter att sälja vidare till andra företag, säger Eva-Lotta Laurin, vd för Swedma, en bransch- och intresseorganisationen för de företag och organisationer som arbetar med direkt eller interaktiv marknadsföring.

Vi provade själva

För att se hur det kan gå till provade vi på Råd & Rön att anmäla en av våra reportrar till en tävling där man kunde ”vinna en valfri smartphone”.

Vi fyllde i de personliga uppgifterna samt en e-postadress som vi skapat bara för den här tävlingen. Samtidigt klickade vi i en ruta att vi läst och accepterat villkoren och där vi accepterar att bli kontaktade av undersökningens sponsorer.

Efter det följde en lång undersökning där vi fick svara på en rad frågor, till exempel om vi är intresserade av att gå ner i vikt, hur ofta vi byter rakbladet på rakhyveln och vilka lån vi har. Hela undersökningen tog lång tid, nästan en kvart.

Syftet är att ta reda på så mycket som möjligt om tävlingsdeltagaren för att kunna skräddarsy de erbjudanden som ska skickas ut.

– Den här informationen får de spara så länge som det är nödvändigt. Alla uppgifter blir ju gamla till slut, säger Axel Tandberg, jurist på Swedma.

Redan nästa dag låg ett nytt mejl i inkorgen, från en Emma Larsson med ämnesraden ”ang. stor kontantvinst”. Råd & Röns namn visar sig vara ett av tre som dragits i Stockholm, och chansen är stor att vi vinner!

Allt vi behöver göra är att klicka på en länk för att bekräfta. Men när vi gör det kommer vi bara till ett liknande tävlingsformulär som vi fyllde i första gången. Den här gången vill de också ha personnumret.

Här drar vi öronen åt oss; att ge ut personnummer på internet känns lite väl osäkert. Följande dag låg ännu ett nytt mejl från Emma Larsson i inkorgen där hon frågade om vi ville ha iPad mini eller en Mac- Book Pro.

Ännu en gång klickade vi på länken för att bekräfta vår identitet men hamnade återigen på en liknande sida.

tävling formulär

 

Ett femtiotal svar

Följande månad fick vi ett 50-tal mejl från Emma Larsson och andra, där det stod att vi vunnit smarta telefoner, kontanter, pengar på Ica samt andra vinster. Allt jag behöver göra är att bekräfta min identitet. Oftast hamnade vi bara på samma enkätsida som tidigare.

Några gånger hamnade vi på rena spelsajter, där vi får 50 kronor gratis att spela med. Till e-postadressen fick vi även erbjudanden om bland annat billiga lån, att teckna en extra försäkring för oväntad sjukdom och möjlighet att testa nya produkter gratis.

Breven tilltalade oss ofta med förnamn, och ofta angavs avsändaren med ett personnamn och inte ett företag, allt för att skapa en personlig relation. Efter en tio dagar bad vi om att slippa få mer erbjudanden, men det hade väldigt liten effekt på brevskörden. I skrivande stund har ett par hundra mejl kommit in till oss.

 – De ska upphöra när du ber om det, men det kan ta ett tag innan det har nått ut till alla parter. Efter tre månader bör du märka skillnad, säger Axel Tandberg.

Men efter tre månader droppar det fortfarande in ett par tre mejl om dagen till oss. Enligt företaget Euroads, som bedriver sådana här tävlingar, har de ingen kontroll över våra uppgifter när de väl sålt dem vidare. För att slippa fler mejl måste vi alltså kontakta varje företag som kontaktar oss och be dem sluta skicka erbjudanden.

Telefonförsäljare

Under den månad som försöket pågick blev vi också uppringda av ett 20-tal telefonförsäljare. Axel Tandberg säger att av alla som hör av sig till Nix-registret för att klaga på att de har blivit uppringda av marknadsförare på mobilen har säkert tre fjärdedelar gett sitt medgivande till detta i en tävling.

– Men när marknadsföraren hör av sig en eller två månader senare har personen glömt bort det eller kopplar inte tävlingen med det företag som senare hör av sig. Det är något som jag tycker att före tagen ska bli bättre på. De kan ju gärna säga att ”jag ringer dig för att du uppgav ditt telefonnummer i den här tävlingen,” säger Axel Tandberg.

Om man är anmäld till Nix eller inte spelar ingen roll i sammanhanget, eftersom kunden har gett sitt samtycke. I den tävling som Råd & Rön anmälde sig till stod det tydligt redan på första sidan att man godkänner att bli kontaktad av annonsörer.

Den som klickar sig vidare genom hela avtalsvillkoren kan även hitta en sida där man kan klicka för exakt vilka företag man vill ha reklam från. Men alla tävlingar är inte så tydliga med vad det är de vill ha av dig. Flera av de som Råd & Rön granskade uppgav inte syftet med tävlingen förrän djupt inne i avtalsvillkoren. Och det är nog få konsumenter som går så långt i sitt avtalsläsande.

– Som konsument har man ett eget ansvar att läsa igenom de avtal man skriver på, men det är ofta här det brister, säger Eva-Lotta Laurin.

– Vi kan skapa vilka lagar som helst, men om kunderna ändå ger samtycke får företagen ringa i alla fall, säger Axel Tandberg. 

 

På nätet tillhör du alla

Den senaste tidens händelser har visat att mycket lite av det vi gör på internet är helt privat. Men få verkar vara medvetna om hur mycket vi egentligen avslöjar.

Även den som inte aktivt delar med sig av sina privata uppgifter i tävlingar och annat får finna sig i att få sin information analyserad och såld vidare. Google gick nyligen ut och sa att den som skickar e-post till en gmail-adress inte kan förvänta sig att den ska vara privat.

Som e-postanvändare får du helt enkelt räkna med att dina brev läses, eller som Google själva uttryckte det: ”Alla e-mail-användare måste förvänta sig att deras e-post utsätts för automatisk bearbetning.” Google är inte ensamma om att undersöka och kartlägga sina kunder.

Varje gång vi besöker en hemsida noteras det med så kallade cookies, och information om vilka hemsidor vi har besökt kan sedan användas för till exempel marknadsföring. Det här märks bland annat om man söker efter ett resmål eller en produkt på nätet; snart därefter dyker det upp reklam för det när man besöker andra hemsidor.

– Ju mer man vet om övervakningen, desto mer obehagligt kan det bli. En problematisk aspekt av detta är att vi vänjer oss vid att någon annan noterar det vi tycker, att det blir naturligt, säger Ola Svenonius, lektor i statsvetenskap vid Södertörns högskola.

Avslöjar mer än vi tror

Informationen som vi gladeligen delar med oss av i mejl och på olika sociala forum kan också avslöja mer om oss än vi kanske är medvetna om.

Till exempel visade en studie som nyligen gjordes vid Cambridges universitet att de sidor man gillar på Facebook kan avslöja ens etnicitet, sexualitet och religion. Och detta utan att användarna hade gillat sidor som uppenbart avslöjade detta.

– Det är möjligt att skapa väldigt detaljerade filer av privatpersoner, utifrån vilka hemsidor de har besökt, vilka tidningsartiklar de har läst under en viss period och vad de har skrivit på twitter. Genom att analysera stora mängder data kan företagen ta reda på till exempel hur din humörutveckling såg ut i mars förra året, saker som du kanske inte ens kommer ihåg själv. Med mobiltelefonen kan man också ta reda på var du har varit, om du har åkt tunnelbana, säger Amelia Andersdotter hos Piratpartiet.

– Vi vet inte vad vi skriver i dag som kanske är relevant om 40 år. Små saker kan få stor betydelse senare; internet är en ny sorts offentlighet, säger Ola Svenonius.

Dålig kännedom om reglerna

Enligt Ola Svenonius är svenskar dåliga på att informera sig om vilka regler som gäller utan klickar bara i rutan där man godkänner företagets policy.

– Därmed lägger vi ansvaret för vår personliga integritet på andra aktörer, som exempelvis Dataskyddsinspektionen. Men det ligger inte i till exempel Facebooks intresse att bevara den, säger Ola Svenonius.

För de flesta går det inte att välja bort internet, och att helt avstå från olika sociala medier är inte heller ett alternativ. Men Ola Svenonius tycker att vi borde fundera på vad det är vi delar med oss av.

– Det är vårt medborgerliga ansvar att hålla oss informerade. Vad står det i avtalet? Är det okej att den här informationen säljs vidare? Är det rimligt att min telefon ska skicka ut all min information till en server i USA i utbyte mot att jag får en gratis piano-app? säger han.  

 

Så slipper du spam

För att helt undvika skräpmejl, så kallade spam, och oönskade säljsamtal bör du avstå helt från att delta i tävlingar på nätet. Om du ändå vill delta kan du skapa en separat e-postadress endast för detta ändamål.

Var försiktig med att lämna ut personuppgifter, speciellt personnummer och kreditkortsuppgifter. I all e-postreklam ska det finnas en länk där du kan säga upp ditt abonnemang. När det gäller telefonförsäljare ska det räcka med att du säger åt dem att sluta ringa dig.