Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Jag accepterar

Att slå sig ihop med flera kompisar för att få grupprabatt är ett gammalt knep. I dag är det snarare god kvalitet eller det unika man vill åt när man köper något tillsammans.

För sju år sedan skrev vi en artikel i Råd & Rön om mängdrabatt. Vi ringde runt till ett antal butiker och frågade om vi fick rabatt ifall vi köpte fem gräsklippare, fem kyl och frys med mera. Jodå, det fick vi, upp till 15 procent.

När vi i dag gör om knepet och ringer Onoff och Vitvarumäklarna är de fortfarande med på noterna och erbjuder tre, fyra hundralappar i rabatt per kyl- och frysskåp.

Men när vi går in på nätet visar det sig att det rabatterade priset som Onoffvaruhuset erbjuder är detsamma som man säljer modellen för på sin webbplats. Vitvarumäklarnas erbjudande kommer ner till lägsta pris på Pricerunner, inte mer.

– Det gamla knepet med mängdrabatt gäller inte längre att köpa själv på nätet är förmånligare, säger Ronny Karlsson, testchef på Råd & Rön.

Mycket har förändrats på sju år. Det har blivit säkrare att köpa med betalkort på nätet. Och webbplatserna med prisjämförelser ger oss snabb överblick. Men vill jag inte undersöka varan i en butik innan jag köper den?

– Visst kan man vilja göra det. Men kolla priset på nätet först och be att få det priset i butiken. Så har jag prutat på hemelektronik flera gånger, och det har lyckats bra, säger Ronny Karlsson.

En billig resa kan du numera få om du själv bokar den på nätet. Men alla har inte ork eller tid att tråckla ihop billigaste flyget och hotellet. Om ni är flera som reser kan det löna sig att höra sig för med reseföretagen. Fritidsresor erbjuder för släkt- och familjeresor ”res nio, betala för åtta”. Vingresor har inga sådana rabatter.

Ekologiskt kött

När Leif Strandh i Göteborg i början av 2000-talet gick ihop med ett par grannar för att köpa ekologiskt kött var det knappast för att få billigare kött.

– Nej, det var kvaliteten vi ville åt. Och att få tag på ekologiskt kött i lämpliga konsumentförpackningar och från små producenter.

I början förmedlade Coop-butiken i Majorna lådan med kött, som beställdes en gång i månaden. Nu har Leif Strandh och två medhjälpare tagit över, och verksamheten omfattar nu också frukt och grönt, mejeriprodukter och bröd. Det som från början var muntliga kontakter grannar och vänner emellan har vuxit till en ekonomisk förening med webbplatsen Ekobeställarna.

Leif Strandh sköter kontakterna direkt med producenterna. Man har även haft utlämning av varor i Stockholm och Uppsala, men den verksamheten har för tillfället somnat in.

– Det fordras engagerade personer med gott om tid för att hålla sådant här igång. Med små producenter kommer du aldrig upp i storlek för att tjäna några pengar att tala om. Men om du vill ha bra kvalitet och ekologiskt, då ska du satsa på det här, säger Leif Strandh.

Rabatter som reklam

Ett annat sätt att köpa tillsammans lanserade Groupon.se så sent som förra våren i Sverige. Varje dag erbjuds du per mejl Dagens deal, exempelvis ett restaurangbesök eller en ansiktsbehandling till reducerat pris.

Erbjudandet gäller under 24 timmar om ”tillräckligt många” anmäler sig. Det brukar dock inte vara några problem, enligt Rickard Strömgren, vd för Groupon Sverige. Du lämnar ditt kontonummer till företaget, pengarna reserveras och dras när dealen går igenom. Inom ett dygn får du en värdekupong, sedan bokar du själv restaurangbesöket, massagen eller vad det nu kan vara.

Om det då är fullbokat finns en viss risk att man missar att utnyttja något som man redan betalat för. Värdekupongen går som regel ut efter ett halvår. Enligt Rickard Strömgren har man dock rätt att ångra sig och få pengarna tillbaka under det första halvåret. Groupon har flera efterföljare på nätet, till exempel Buytogether.se och Letsdeal.se.

Bubblan som sprack

Letsbuyit.com lanserades 1999 av Johan Staël von Holstein. Där skulle konsumenterna kunna köpa allt från julgranar till bilar till ett billigt pris, bara de var tillräckligt många som anmälde sig. Men de storstilade planerna sprack liksom hela IT-bubblan, och Letsbuyit gick i konkurs 2001.

 

TEXT Christina Farm