Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Jag accepterar

Gratis prover blev tvångsabonnemang

Med löften om gratis prover lockas folk in i abonnemang på underkläder, tandborstar, rakhyvlar och hälsomedel. På Konsumentverket finns mängder av anmälningar från förtvivlade och förbannade konsumenter. Råd & Rön tipsar om hur du slipper bli en av dem.

När Annika Palmér i Bromma besökte sin alzheimersjuka mamma i Fagersta hittade hon en drös tjocka, oöppnade paket i lägenheten. De visade sig innehålla trosor, grönt te, rosenrot och omega3-kapslar.

I varje kuvert låg en faktura på 199 kronor. De flesta var från Vitalic/ Divine Herbs och något från Naturelab.
– Mamma hade inte ens förstått att hon skulle öppna kuverten. När jag frågade henne så mindes hon att någon hade ringt och erbjudit henne gratis trosor, som hon hade tackat ja till.

Konsumentverket har mall-dokument

Annika Palmér försökte ringa kundtjänsten på Vitalic för att få stopp på utskicken, utan att lyckas komma fram. Hon fick ett tips om en mall på Konsumentverkets webbplats, för hur man bestrider fakturor, och skickade tillbaka allt till företagsadressen – en postbox i Holland.

Nästa gång hon kom till mamman låg en ny hög kuvert i hallen.
– Jag skickade tillbaka även dem och mejlade företaget och krävde att de skulle sluta skicka saker till min mamma. Sammanlagt var det 8–10 försändelser.

Efter en tid fick hon ett svar som gick ut på att mamman hade accepterat villkoren, men att företaget inte skulle besvära henne mer på grund av hennes sjukdom.
– Jag kan inte finna ord för vad jag tycker om företag som gör på det här viset. Min mamma har inte ens en dator och skulle aldrig ha klarat att reda ut det här själv.

Bedrägeri som affärsidé

Divine Herbs och Vitalic hann dra på sig 40 anmälningar till Konsumentverket innan firmorna avregistrerades under mars och april i år.

Men de är bara några av alla lycksökare i branschen, som har som affärsidé att lura in folk i abonnemang med snåriga villkor och onåbara kundtjänster.
– Det verkar vara en trend, att sälja allt möjligt genom abonnemang, som kan vara svåra att ta sig ur, säger Christine
– Man lockar med gratis prover eller tester och tävlingar på nätet och i mobiler. Just nu har Christine Holst företaget Borsta.se under lupp, som säljer tandborstar per telefon och på nätet.

Tandborstabonnemang, illustrationEn av personerna som anmält företaget är Daniel Wendel i Jönköping. Han blev uppringd av en säljare som ville bjuda på prover med gratis tandborstar till familjen.
– Jag brukar vara tveksam till sådant, men killen insisterade och till slut sade jag ja, berättar han.

Efter ett tag kom en provförpackning med två tandborstar. Daniel Wendel tänkte att det nog skulle komma två tandborstar till, som han hade blivit lovad.

Men i stället damp det ner en förpackning med 16 tandborstar i brevlådan, tillsammans med en räkning på 300 kronor från finansbolaget Gothia och ett besked om att prenumerationen hade aktiverats.
– Jag försökte ringa till kundtjänsten för att reda ut vad som hade blivit fel, men det var alltid en telefonsvarare på, säger han.

Ingen ångerrätt

Efter ett tag skickade Daniel Wendel ett mejl till företaget och lyckades få kontakt med en företagsrepresentant.
– De sa att de hade lyssnat på en ljudfil på samtalet med säljaren på företaget och att jag skulle ha fått fyra borstar. Men räkningen kunde de däremot inte göra något åt eftersom ångerrätten hade gått ut. Jag bestämde mig för att betala eftersom jag inte orkade bråka om 300 kronor.

Sammanlagt har ett 30-tal anmälningar mot företaget nått Konsumentverket.
– Av vad som framgår i dem verkar företaget strida mot marknadsföringslagen på flera punkter, till exempel genom negativ avtalsbindning, överträdelser av Nixregistret och påståenden som vilseleder konsumenterna, säger Christine Holst.

Andreas Karlsson, vd för Borsta.se, som driver flera företag i callcenteroch postorderbranschen, säger att företagets villkor och metoder är schysta och att en del av intäkterna går till Cancerfonden.
– Våra säljare vet att de ska informera kunderna om vad som gäller och vi bandar alla samtal. Runt 30 anmälningar till Konsumentverket motsvarar mindre än en promille av våra kunder.

När det gäller överträdelser av Nixregistret så tror Andreas Karlsson att kunderna i dessa fall har uppfattat att de har varit Nixregistrerade men faktiskt inte varit det.

Cancerfonden säger till Råd & Rön att de inte vill förknippas med Borsta.se och att de kommer att vidta rättsliga åtgärder om företaget an vänder Cancerfonden i sin marknadsföring.

Slipp oönskade avtal och abonnemang

  • Anmäl ditt telefonnum mer till Nixregistret, så slipper du många sälj samtal.
  • Utgå ifrån att det inte finns några gratiserbjudanden som inte följs av ett abonnemang.
  • Instruktioner om hur man bestrider fakturor finns på www.konsumentverket.se. se. Skriv "faktura" i sökfältet.
  • Vänta inte – agera direkt. Vid telefonförsäljning gäller 14 dagars ångerrätt.
  • Säger företaget att de har spelat in samtalet där du har godkänt villkoren, som du bestrider, så be att få lyssna på ljudfilen.
  • Information om hur du blir av med abonnemangstjänster för mobilen hittar du på www.etiskaradet.se.

Text: Maria Nöjd