Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Jag accepterar

Rese- och turistbranschen är den största industrin i världen, och stora hotellkedjor har en enorm effekt på miljön och samhället kring dem. Råd & Rön har granskat hur de hanterar det ansvaret.

Turismen genererar nästan tio procent av den globala bruttonationalprodukten, och 220 miljoner människor är anställda inom turismnäringen världen över. Även om turismen har många positiva effekter, som att skapa jobb och öka inkomsten av utländsk valuta till landet, har den även stora negativa konsekvenser.

Hotellen använder oftast mer vatten och energi än det övriga samhället och genererar mer avfall. Även samhället och lokalbefolkningen påverkas av turismen. Bland annat kan priser på mat och mark öka så att de som bodde där innan inte längre har råd att bo kvar.

Sedan 1990-talet har intresset för hållbar turism ökat. Det har resulterat i vissa förbättringar, men Råd & Röns granskning av de stora hotellkedjorna visar att det fortfarande finns mycket kvar att göra.

I undersökningen har vi valt att granska stora internationella hotellkedjor som främst riktar sig till turister, inte affärsresenärer, och som finns på både den europeiska och den amerikanska marknaden. Vi har granskat företagen på huvudkontorsnivå och på plats på populära turistorter som Phuket i Thailand, Cancun i Mexiko och Mallorca och Nice i södra Europa.

Energi, vatten och avfall

Bäst var hotellen på att sätta in system för att spara på energi och vatten samt på att hantera avfall. Förutom den positiva inverkan på miljön har detta också bidragit till att sänka kostnaderna åt hotellen, vilket förmodligen är en bidragande orsak till att så många hotell har tagit förändringarna till sig.

När det gäller sociala frågor var det glädjande att se att många hotell arbetade aktivt mot barnprostitution. Många av dem samarbetade med organisationen Ecpat, som arbetar mot barnsexhandel, och flera har riktlinjer för hur de ska förhindra att barn utnyttjas på deras anläggningar.

Högst betyg i granskningen får hotellkedjan Accor, som bland annat äger hotellen All Seasons, Ibis och Hotel F1. Accor har en väl utarbetad företagspolicy för hur de ska bli mer miljövänliga. Bland annat har de minskat energiförbrukningen med 20 procent jämfört med året innan genom att installera effektiva luftkonditioneringssystem. De har också riktlinjer för att undvika diskriminering, och de arbetar för att köpa rättvisemärkta produkter. Hotellkedjorna Sol Melía och Marriott ligger hyggligt nära därefter.

Riu är sämst

Sämst betyg får hotellkedjan Riu. Riu är kanske inte ett välkänt namn för oss svenskar, men har man någon gång rest med Fritidsresor eller Apollo kan man ha bott på några av deras hotell.

Riu har inte velat svara på våra frågor, och de har inte tillåtit oss att besöka deras hotell för att själva undersöka hur deras miljö- och etikarbete ser ut på plats. Även hotellkedjan Iberostar har svarat undermåligt på granskningen. Hilton tillät oss att besöka deras hotell i Mexiko och Thailand men inte i södra Europa, vilket förstås får oss att undra varför.

Många hotell var bra på att spara på miljön när det samtidigt resulterade i sparade pengar för dem. När det gäller arbetsrättsliga frågor håller sig många av hotellkedjorna till lokala lagar och förordningar, och de håller sig till de den internationella arbetarorganisationen ILOs grundläggande rekommendationer. Däremot är det få hotellkedjor som betalar högre lön än landets minimilön, trots att denna lön inte är tillräcklig för de anställda att leva på. Den enda hotellkedja som uttalat betalar högre lön än minimilönen är Marriott.

Alla hotellkedjor kan bli bättre på att handla lokalt, etiskt och miljömässigt, och på att informera sina hotellgäster om hur hotellet påverkar det kringliggande samhället. Men generellt sett verkar hotellen ha en inställning att inte vilja störa sina gäster med en tråkig verklighet som handlar om återvinning och vattenbesparing. I stället vattnas gräsmattorna för att de ska hålla sig gröna trots hett klimat, luftkonditioneringen håller temperaturen väldigt låg och handdukar och lakan tvättas i onödan – allt i tron om att detta skapar den känsla av lyx som kunderna söker.

”Vi har egna kontrakt”

Hotellkedjan som får sämst betyg i vår undersökning, Riu, anlitas av bland annat Fritidsresor. Vi ringde upp deras CSR-koordinator, Jim Hofverberg, för att få deras syn på saken.

– Vi anlitar tusentals hotell som alla ska skriva under vårt nya hållbarhetskontrakt, där vi bland annat kräver att hotellen efterlever Global Compacts tio principer. Dessutom ska hotellen arbeta utifrån FN-konventionen om barns rättigheter, uppförandekoden "The Code" mot sexuell exploatering av barn och konventionen mot internationell handel med utrotningshotade växter och djur. Hotellen förbinder sig även att ansluta sig till det oberoende uppföljningsverktyget Travelife.

Hur ser ni på att Riu inte ville vara med i en oberoende undersökning?
– Hotellen har egna policies till om de svarar på frågor från journalister eller ej. Det är inget vi kan påverka.

Gör ni några egna kontroller som säkerställer att de krav ni ställer efterföljs?
– Uppföljning sker i samband med att hotellen undersöks av den oberoende organisationen Travelifes internationella kontrollanter. Lever inte hotellen upp till kraven får de en tidsfrist att åtgärda detta och skulle hotellen fortsatt grovt bryta mot avtalet riskerar de att samarbetet avslutas.

Slutsats

Hotell är tillsammans med transport de största underkategorierna av turistindustrin, och vi har valt att granska stora internationella hotellkedjor som riktar sig mot turister. Bäst är hotellkedjan Accor, som får bra betyg i alla kategorier utom för socioekonomiska frågor. Hotellkedjorna Sol Melía och Marriott fick också ganska bra betyg, men nådde inte riktigt upp till gränsen för ”acceptabelt”. Sämst betyg får hotellkedjan Riu, som bland annat Fritidsresor och Apollo anlitar. Riu ville inte svara på våra frågor och tillät inte besök. Även hotellkedjan Iberostar var ovilliga till att samarbeta med oss.

Fritidsresor anlitar till största delen lokala hotell, men använder sig även av stora hotellkedjor som till exempel Riu.

Ving har egna hotell och arbetar utöver dessa främst med lokalt ägda hotell, men de anlitar även större kedjor som Sheraton, Hilton, Marriott och Westin.

Apollo arbetar med de flesta av de stora hotellkedjorna som Hilton, Marriott och Riu med flera.

Bli en respektfull turist

  • Ställ frågor! Fråga hotellet hur det arbetar med miljö och vad det gör för att främja det lokala samhället.
  • På all-inclusive-hotell stannar allt du spenderar på hotellet och kommer inte den lokala befolkningen till gagn. Besök därför gärna lokala restauranger och evenemang. Handla lokal mat och souvenirer, men se till att dessa inte kommer från utrotningshotade djur eller växter. Pengar du investerar i samhället stannar där i stället för att gå till en rik hotellägare.
  • Klaga om du inte tycker att hotellet lever upp till sina löften.
  • Var uppmärksam på din klädsel så att den inte väcker onödig anstöt.
  • Visa respekt när du tar foton av lokalbefolkningen. Fråga först.

Text ANNIKA BERGE