Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Jag accepterar

Hotfull marknadsföring

Margareta Lundblads dotter i småländska Lidhult sade upp sin försäkring hos MySafety. Trots det fick hon ett hotfullt brev av dem, där hon krävdes på betalning av försäkringen plus en påminnelseavgift på 50 kronor inom tio dagar, annars skulle hon få en ny påminnelse.

– När jag ringde kundtjänst påstod mannen som svarade att de enligt försäkringslagen var skyldiga att skicka sådana här brev, säger Margareta Lundblad.

Ren marknadsföring

Maria Wiezell, konsumentvägledare på Sveriges Konsumenter:

– Visst, ett försäkringsbolag är skyldigt att upplysa dig om att din försäkring inte längre gäller om du inte betalar din premie. Men det här verkar vara ren marknadsföring. Bolaget får inte ge sken av att du måste betala när det inte är så.

Sophie Gernandt, marknadschef på MySafety, medger att de fått ”en del kommentarer” om påminnelsebrevet.

– Vi har mildrat formuleringarna nu, säger hon. MySafety har utmärkt sig för sin aggressiva marknadsföring i flera sammanhang, och hittills har ett 80-tal konsumenter an mält företaget till Konsumentverket Anmälningarna gäller framför allt fleråriga spärrtjänster som förlängs om man inte säger upp dem.

– Vi påminner i brev om att man kan säga upp abonnemangen. Vi håller oss inom lagen, säger Sophie Gernandt.

Text: Cristina Farm

 

Prenumerera

För bara 55 kr/mån får du:

 Mer än 100 pålitliga tester.
 Tillgång till tester när du bäst behöver det.
 Läsa tidningen digitalt.

     Beställ här >>