Hoppa till innehållet
Läs mer

I askmolnets spår - ARN ändrar sig

Åtskilliga flygresenärer blev fast på sina semesterorter då askmolnet från den isländska vulkanen Eyjafjallajökul spred sig över Europa för ganska precis två år sedan.

Publicerad

 Det mesta av flygtrafiken ställdes in, och många resenärer fick ta sig hem bäst de kunde med buss, bil eller tåg.

Allmänna reklamationsnämnden, ARN, har i flera beslut menat att resenärerna skulle ha fått kompensation av researrangören för bristande hjälp med hemresan. I ett ärende rekommenderades till exempel Ving Sverige AB att betala drygt 20 000 kronor till resenärer som blev fast i Marocko. De kunde inte acceptera den bussresa företaget erbjöd eftersom deras barn hade blivit sjuka. Företaget följde dock inte beslutet.

Nu har ARN i ett nytt beslut mot samma företag tagit en delvis annan ståndpunkt. Ärendet gäller ett par som var med på samma resa i Marocko. Då mannen blev sjuk kunde inte heller de acceptera att åka hem med buss.

ARN menar nu att det inte var skäligt att kräva en likvärdig, det vill säga en flygtransport av Ving. Resenärernas krav på ersättning för extra hotell- och resekostnader avslås av nämnden. De ska dock kompenseras för telefonkostnader med nära 5 000 kronor som de hade för att ordna sin hemresa själva.

Text: Cristina Farm