Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Jag accepterar

Många flygbolag struntar i ARN:s rekommendationer

I tvister som gäller reguljärflyg följer allt färre flygbolag Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.

Under 2008 avgjorde Allmänna reklamationsnämnden 602 ärenden som gällde reguljärflyg. Av dem fick kunden rätt i 201 fall, men flygbolagen följde endast nämndens rekommendationer i 129 av dessa fall, vilket är en följsamhet på 64 procent.

Under 2007 var följsamheten till nämndens beslut högre, då låg den på 73 procent.
– När det gäller resor har reguljärflygen sämst följsamhet. De som säljer paketresor med flyg följer nämndens beslut till 100 procent, och de som säljer paketresor med buss och liknande följer dem till 92 procent, säger Thomas Johansson, vice ordförande för ARN.

Thomas Johansson säger att det främst är en viss EG-förordning som är källa till olika uppfattningar mellan ARN och flygbolagen.

Enligt den här förordningen ska flygbolagen betala ersättning till passagerare om de har blivit nekade ombordstigning för att planet varit för fullt, om flyget har blivit försenat eller om det har blivit inställt.

Ersättningen är ett schablonbelopp som bygger på flygsträckan, och ska betalas såvida förseningen eller det inställda flyget inte berodde på extraordinära omständigheter, som oväder eller tekniska fel som inte kunnat förutses.
– Konflikten ligger i att flygbolagen menar att de inte ska behöva betala eftersom det var extraordinära omständigheter som ledde till att flyget har försenats eller ställts in, men har de inte kunnat bevisa det så ger vi kunden rätt. Det är flygbolagen som har bevisbördan i de här fallen, säger Thomas Johansson.

Flygbolagen är dessutom alltid skyldiga att boka om passagerare på nya plan och ge assistans och service i form av mat och möjlighet till telefonsamtal, oavsett om det är extraordinära omständigheter som ligger bakom förseningen eller inte.

Passagerare som inte fått den här hjälpen har också fått rätt i ARN, och flygbolagen som slarvat rekommenderas att betala de extra ut - gifter som kunden tvingats betala själv.

Att lågprisbolag på något sätt skulle stå utanför den här förordningen är en annan myt som inte stämmer.
– Samma regler gäller oavsett om man flyger med British Airways eller Ryan air. Den ekonomiska ersättningen är fastlagd och är inte kopplad till biljettpriset, säger Thomas Johansson.

"Aldrig mer Ryanair"

Tinna Jaldin och hennes man Stefan Carlsson skulle flyga hem till Sverige med Ryanair efter en helg i Paris. Det var en blåsig dag och när planet ställdes in på grund av dåligt väder fick passagerarna mycket lite hjälp och information om vad de skulle göra.

– Det rådde kaos på flygplatsen. En tjej satt vid en informationsdisk, men det enda hon sa var att vi skulle få tillbaka pengarna och bokas om till nästa flyg. När det planet skulle avgå, och vad vi skulle göra under tiden kunde hon inte säga, berättar Tinna Jaldin.

Till slut fick de reda på att nästa plan skulle gå två dagar senare. Och inte ens det planet skulle paret komma med på, eftersom de stod långt bak i kölistan.
– Vi frågade vad vi skulle göra under tiden, om de skulle ordna med buss till något hotell eller om vi skulle få mat, men det kunde de inte säga. De bara upprepade samma mening "ni blir ombokade och får pengarna tillbaka".

Tinna Jaldin och hennes man ordnade hemresa själva. Taxi till Charles de Gaulle-flygplatsen, nya biljetter med ett annat flygbolag till Arlanda och resan där ifrån kostade sammanlagt 12 581 kronor.

Väl hemma kontaktade Tinna Jaldin Ryanair.
– Jag fick massor av kartor och diagram som visade att vädret hade varit dåligt. Men det var ju inte vädret som var problemet. De brydde sig inte om oss resenärer alls. De ville bara att vi skulle ta vårt bagage och försvinna och inte komma tillbaka förrän nästa plan gick.

Tinna Jaldin anmälde Ryanair till ARN, som rekommenderade företaget att betala de extra kostnaderna, minus pengarna för biljetten som företaget redan hade betalat tillbaka.

Men Ryanair har inte följt nämndens rekommendationer. Paret har inte gått vidare med ärendet, men Tinna Jaldin funderar på att göra det.
– Det som är så irriterande är att jag vet att vi har rätt.

Text: Annika Berge