Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Jag accepterar

Mer shopping till rätt musik

Butiker som vill öka trivseln eller skaffa sig en image kan anlita specialiserade musikleverantörer. Med hjälp av noga utvalda låtar i till exempel egen radiokanal ska musiken få kunderna att handla mer.

Eftermiddag i en klädbutik, musiken från högtalarna pumpar i snabbt tempo och lika snabbt stiger din irritation. Du inser att du måste gå därifrån, in till nästa affär. Här infinner sig ett välbehag, du blir på gott humör men du vet inte varför – jo, om du spetsar öronen hör du en bra låt som ger dig extra energi. Båda butikerna är exempel på hur en bakgrundsmusikleverantör kan arbeta med musik beroende på vilken målgrupp butiken riktar sig till. Fler och fler butikskedjor tar hjälp av musikleverantörer för att öka trivseln i sina butiker.

I ungefär 20 år har det funnits företag i Sverige som specialdesignar musikkanaler, och branschen växer. Råd & Rön har pratat med två personer om hur det går till och om musik verkligen kan få oss att handla mer. Fredric Stenwreth, vd på MusicPartner, designar musik för buti- ker och Pernille K Andersson är doktorand i konsumentpsykologi och kan berätta om hur vi upplever musiken i butik.

Rätt målgrupp

Hur tänker ni när ni väljer musik till en butik?

– Det första vi tittar på är vad butiken eller kedjan har för målsättning, säger Fredric Stenwreth.

– Vi brukar skilja på två olika syften: identifikation och funktion. Är syftet att skapa ett coolt varumärke som sticker ut och där man vill träffa rätt målgrupp, eller är syftet att få kunden att trivas och därmed stanna längre i affären?

Musik är en förstärkare av känslor men ska också harmonisera med övriga saker, till exempel lokalens utform- ning och design.

– Det spelar roll när på dagen musiken spelas. Mellan klockan 10 och 11.30 är det ofta få kunder, och då fungerar det bra med en melodiös och vokal musik med lägre tempo.

Kunden får sällskap; är det tyst infinner sig gärna en känsla av övervakning. På eftermiddagar och helger, då det är mycket folk, finns det en högre tolerans för att använda ett högre tempo på musiken, säger Fredric Stenwreth.

shopping

 

Nytta eller nöje

Hur påverkar musik oss när vi är och shoppar?

– Musik påverkar våra känslor, till exempel upprymdhet eller nedstämdhet, och känslorna i sin tur påverkar vårt beteende.

Tempot i musiken påverkar vår energinivå, om vi känner oss aktiva eller passiva, säger Pernille K Andersson.

– Förutom känslor och energinivå beror vårt beteende också på bland annat situationen, vilken typ av affär det är och vilket mål vi har med shoppingen.

Är det nyttoshopping – du måste köpa mjölk – kanske musik med högt tempo stressar och gör dig arg.

Om du däremot är ute på så kallad upplevelsebaserad shopping, där målet är att ha det trevligt, kanske du av samma musik i stället får en ökad energinivå som gör dig glad.

– Men det är inte så enkelt som att viss musik gör dig lugn och annan musik gör dig stressad; det är många fler faktorer som spelar roll och komplicerar bilden.

Vår undersökning i en stor matvaruaffär visade att ett ökat tempo på musiken ökade inköpen med 14 procent samtidigt som kundens upplevelse blev mindre positiv. Men till hur stor del musiken verkligen påverkar vårt shoppingbeteende är svårt att säga; det är hela tiden en interaktionseffeken – människan sätter ihop flera delar till en helhetupplevelse.

Musiken avgör vilket vin vi köper

Med hjälp av musik kan man styra människors inköp av vin, visar en studie från universitetet i Leicester i Storbritannien. när en vinbutik spelade fransk musik köptes franskt vin och när tysk musik spelades köptes tyskt vin.

De som handlade hade oftast inte uppfattat musiken utan uppgav helt andra orsaker till sina val.

Text och foto: Malin Olsson