Hoppa till innehållet
Läs mer

Plånboken i mobilen

Publicerad

Snart kan plånbokens saga vara all. Troligen har du i stället bankkorten samlade i mobilen och betalar genom att visa upp telefonen i kassan.

Betala med mobilen har vi kunnat göra länge. Vi kan köpa godis i automaten med sms, biobiljetter över nätet om vi har en smart telefon, ja till och med betala våra räkningar med mobilen. Swedbank var först med en app för mobilen. Du kan överföra pengar mellan olika konton, se ditt saldo och handla med värdepapper. För att kunna betala räkningarna med mobilen krävs dock fortfarande att du också har med dig säkerhetsdosan på semestern.

– Vi vill skydda våra kunder. I dag finns ingen standard för mobila betalningar, men det går väldigt fort på det här området. Om något år har vi med all sannolikhet en bra bild av vilka lösningar som kommer att gälla, säger Lotta Lovén, chef för utveckling av mobiltjänster på Swedbank.

Kontaktlösa kort

En smidig teknik för att betala i butik är att du ska kunna lagra alla dina kort i mobilen och sedan betala genom att bara visa upp mobilen för terminalen i kassan och trycka in din kod. Tekniken med kontaktlösa kort, den kallas NFC (near field com- munication), används redan i till exempel passerkort och busskort. I Japan har man sedan länge också använt den för att stoppa in betalkorten i mobilen.

I västvärlden har det gått trögare, men nu i vår lanserade Google tillsammans med Mastercard och Citibank ett gratisprogram för Androidmobiler som gör dem till elektroniska plånböcker. Appen ska kunna börja användas i ett antal butiker i USA nu i sommar.

I Storbritannien pågår också ett projekt, Quick Tap, där konsumenterna kan betala mindre belopp med mobilen i upp till 50 000 butiker. Brittiska kreditkort och terminaler är redan förberedda för NFC-tekniken.

Pilotprojekt i uppsala

Här i Sverige pågår än så länge bara enstaka, lokala pilotprojekt. Företaget Payair har tillsammans med Swedbank det senaste året drivit ett i Uppsala med cirka 700 konsumenter och ett 30-tal restauranger och butiker inblandade. Projektet pågår fortfarande, och erfarenheterna är positiva.

– Det nya är att betalningen sker i realtid. Bankkorten lagras digitalt i mobilen och pengarna dras direkt från kontot. Du får till exempel inte kostnaderna på din mobilräkning, som hittills skett med betalteletjänster, säger Jakob Cederquisth på Payair.

De appar som försökspersonerna har fått installerade i sina mobiler fungerar också för att handla på nätet med. Mycket uppskattat, har det visat sig. I stället för att ange ett långt kontonummer räcker det med att knappa in pinkoden. Hansa Andersson, strateg på IBM för affärsutveckling inom detaljhandeln, är full av entusiasm för tekniken:

– Den underlättar för konsumenten, du slipper hålla reda på 15 plastkort i plånboken. Tekniken har funnits länge. Problemet är att det finns många olika lösningar. Så länge vi inte har en gemensam standard kommer det att dröja innan den slår igenom. Inom handeln är man också än så länge avvaktande. Bengt Nilervall, betalansvarig på Svensk Handel:

– Ett nytt system måste vara kostnadseffektivt, och det är det inte än. Teleoperatörerna kommer också att vilja tjäna på det här, och vem ska betala, handeln eller konsumenterna?

Text: Cristina Farm