Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Jag accepterar

Presentkort kan bli värdelöst

Har du presentkort liggande i någon låda där hemma? Då kanske det är dags att använda dem nu. Allt fler företag går i konkurs och när det händer är risken stor att presentkort och tillgodokvitton blir värdelösa.

När Yvette Palm i Göteborg tog studenten i fjol fick hon ett presentkort på Duka, värt 700 kronor, av sina morföräldrar. En välkommen present och en bra grundplåt för att skaffa husgeråd till det första egna hemmet.

Presentkortet skulle gälla i tio år, men när hon skulle använda det knappt ett år senare ville butiken inte ta emot det. Skälet var att Dukabutiken, där kortet var sålt, drevs som franchiseföretag och nu hade gått i konkurs.

Butiker uppköpta

Merparten av Dukas svenska butiker hde köpts upp av konkurrenten Cervera, fick hon veta.
– Jag blev hänvisad till tre olika Dukabutiker i Göteborgsområdet, men ingen vill lösa in presentkortet. Då ringde jag till huvudkontoret i Stockholm men blev väldigt otrevligt bemött. Jag kände mig arg, ledsen och lurad, säger Yvette Palm.

Efter att Sveriges Radios konsumentprogram Plånboken tog upp fallet backade Dukas vd och lovade att Yvette Palm skulle kompenseras med varor för 700 kronor.

Ett annat exempel är när Zanz Spa i Sundsvall gick i konkurs i våras och många snopna konsumenter plötsligt blev sittan de med värdelösa julklappspresentkort, som egentligen skulle ha använts till sköna behandlingar.
– Vi får då och då frågor som gäller presentkort och konkurser, och försöker att arbeta förebyggande genom att informera om riskerna med presentkort, säger Mats Boström, konsumentvägledare i Sundsvall.

Inget krav

Juridiskt sett kan man som konsument inte räkna med att få lösa in presentkort eller tillgodokvitton om ett företag byter ägare eller går i konkurs. Vid ägarbyte beror det på vad som har gjorts upp vid överlåtandet.

I en konkurs kommer konsumenternas krav vanligtvis mycket långt ner på listan över vilka fordringsägare som ska få ta del av eventuella tillgångar som finns kvar i konkursboet.

Den här typen av bekymmer kan bli allt vanligare eftersom lågkonjunkturen har slagit hårt mot detaljhandeln. Första kvartalet i år ökade konkurserna med 61 procent jämfört med samma period 2008, enligt statistik från kreditupplysningsföretaget UC.

Betalningsanmärkningar en varningssignal

Samtidigt drar allt fler före tag på sig betalningsanmärkningar. Det är ofta en varningssignal på att företaget hamnat i ekonomiska svårigheter och att en konkurs kan vänta runt knuten.
– Hittills är det inga stora kedjor som syns i statistiken, utan framför allt små detaljister i storstadsregionerna som drabbats efter att lågkonjunkturen slog till, säger Fredrik Polland på UC.

Innan dess, när konjunkturen var extremt god, startades många nya företag som nu får problem när överetableringen är ett faktum.

Mest konkursdrabbade branscher inom detaljhandeln är kosmetika och hygienvaror, skor och lädervaror samt datorer, bild-, ljud- och telekommunikation.

En konkurs kan också innebära att du kan få problem med att reklamera eller utnyttja garantier för dyra varor och tjänster. Enligt konsumentköplagen har man rätt att vända sig bakåt i kedjan, till tillverkare och leverantörer, med reklamationer. Garantier är däremot ett frivilligt åtagande från företaget.

Undvik förskott

I största allmänhet ska man undvika att betala i förskott för saker som man inte hämtat ut. Om du till exempel köpt en cykel, men inte fått alla tillbehör monterade på den, är det viktigt att du har alla papper klara i händelse av en konkurs, så att du kan visa att cykeln verkligen är din.

För paketresor, som alltid betalas i förskott, ska företagen ställa en resegaranti som ska täcka resenärernas utlägg om företaget upphör eller går i konkurs. Men garantin gäller inte reguljärflyg.
– Var uppmärksam på om reseföretaget inte följer sina normala betalningsvillkor. Till exempel genom att locka med rabatter om resan betalas kontant eller om man lockar med låga priser, säger Lotta Danin på Kammarkollegiet, som är tillsyns myndighet för resegarantin.

Text: Maria Nöjd

Så slipper du trubbel:

  • Använd tillgodokvitton och presentkort så snart som möjligt. Står ett datum angivet på kortet gäller det. Annars är användningstiden 10 år – om företaget finns kvar förstås.
  • Betala med kreditkort så har du större möjligheter att få tillbaka pengarna om ett företag går i konkurs. Särskilt viktigt vid köp av dyra varor och tjänster.
  • Vid köp av paketresa: kontrollera med Kammarkollegiet att företaget betalat in rätt garantibelopp .
  • Genom kronofogden kan man få information om ett företag har betalningsanmärkningar, obetalda skatter eller andra obetalda fordringar som gått till kronofogden.
  • På Bolagsverkets näringslivsregister och/eller på www.allabolag.se kan man själv se hur siffrorna ser ut, röda eller gröna, för de företag som lämnat in bokföringsrapport.