Hoppa till innehållet
Läs mer

Prylcirkus i bröllopstider

När det svenska kungahuset rustar för bröllop är det många som vill vara med och smaka på tårtan. Inte minst alla företag som pumpat marknaden full av allsköns prylar. Råd & Rön frågade hovet om de produkter som de själva har valt ut till sina undersåtar.

Publicerad

Festligt och kul, tycker vissa. Förlegat och tramsigt, tycker andra. Oavsett uppfattning: Den 19 juni gifter de sig, kronprinsessan Victoria och Daniel Westling, och för landets detaljhandlare innebär uppmärksamheten kring detta guldkantade evenemang förstås en hel del extraklirr i kassan.

Om man ska tro på uppskattningar från Svensk Handel kommer den totala försäljningen av bröllopsrelaterade produkter under de här veckorna att uppgå till omkring 2,5 miljarder kronor.

Men då räknar man också med alla slags prylar, allt från vykort, souvenirmuggar och annat krimskrams till sådana ”bröllopserbjudanden” som till exempel prisnedsatta kylskåp och tv-apparater.

Någon beräkning på hur mycket brudparets egna officiella bröllopsserie kommer att inbringa har Svensk Handel dock inte gjort. Det har heller inte Kronprinsessparets Stiftelse, som ligger bakom serien och som har valt ut och godkänt de 17 svenska företag som nu får skylta med det kungliga sigillet på sina produkter.


bild Prinsessa prins
Blivande prins Daniel och
blivande drottning Victoria.

– Nej, vi har faktiskt ingen budget för vad vi kommer att få in, säger hovets överintendent Jan Lindman, som är ledamot i Kronprinsessparets Stiftelse.

– Men när vår nuvarande kung föddes 1946 bildades Prins Carl Gustafs stiftelse, och då fick man in 600 000 kronor. Den stiftelsen har nu 200 miljoner kronor och delar ut ungefär fem miljoner kronor per år. När kungen fyllde 50 år samlades ungefär 10 miljoner in i ytterligare en stiftelse.

Främja god hälsa
Sjutton företag har alltså fått tillåtelse att på olika sätt märka sina produkter med bilder på brudparet eller bröllopets mönster. Glas, keramik och sötsaker av olika slag – det är mest den typen av produkter det handlar om.

– Några av företagen är hovleverantörer sedan tidigare, men inte alla. De har valts ut därför att de har bra produkter. Och det rör sig inte bara om lyxprodukter, utan också billigare och enklare produkter. Kronprinsessparet har själva varit delaktiga i urvalsprocessen.

Motkravet är att en ”del av intäkten” ska gå till den nya stiftelsen, vars ändamål är att ”motverka utanförskap och främja god hälsa bland barn och ungdomar i Sverige”.

Hur stor del av intäkten då?
– Mellan 5 och 15 procent, beroende på vilken typ av varugrupp det handlar om.

Sedan kan tillverkarna själva välja mellan att skriva ut det exakta beloppet på produkten och att skriva att en ”del av intäkten” går till stiftelsen.

Exakt – till vad eller vilka tänker ni ge?
– Vi har en styrelse som består av ett par personer, men vi har ännu inte någon representation från områdena barn, hälsa och utanförskap. Men vi håller just nu på att komplettera styrelsen med ledamöter som kan dessa områden.

Så det är ännu inte bestämt exakt till vad eller vilket pengarna ska gå?
– Nej, det är det inte. Men vi kommer inte att ge bidrag till individer, utan i huvudsak till organisationer. Vi tror att pengarna kommer till mest nytta om vi ger det till organisationer som är vana att arbeta inom de områden som stiftelsen stödjer.

Inget 90-konto
Det kan tyckas behjärtansvärt, och förutom att köpa en tallrik, en chokladkartong eller liknande kan allmänheten också ge ett direkt bidrag till stiftelsen genom att sätta in pengar på ett bankgirokonto. Men varför har stiftelsen inte något 90-konto?

– Till skillnad från en insamlingsstiftelse, som brukar ha ett 90-konto, är det här en avkastningsstiftelse, förklarar Jan Lindman.

– Stiftelsen har som utgångspunkt att man kommer att få in pengar under en begränsad period, nämligen i anslutning till bröllopet. Pengarna kommer vi sedan att förvalta på bästa sätt och därefter kommer vi i huvudsak att betala avkastning på de pengarna.

– Och en avkastningsstiftelse har vanligtvis lägre administrations- och personalkostnader. Vi har några andra stiftelser som har 90-konto, men de kräver en lite dyrare och mer omständlig hantering.

Om jag skulle sätta in 1 000 kronor på ert bankgirokonto, hur vet jag då att det går till ändamålet?
– Vi står under tillsyn av länsstyrelsen, som ska kontrollera att vi gör rätt. Stiftelsen har dessutom en auktoriserad revisor, som årligen kontrollerar att stiftelsen gör det den ska.

Och av en skänkt tusenlapp går kanske 800 kronor till ändamålet och resten till administration och liknande?
– Nej, mer än så går till ändamålet, tror jag. Vi försöker hålla nere våra administrativa kostnader så mycket som möjligt.

 

Kronprinsessparets Stiftelse

har som ändamål att …
… ”främja vård och fostran av barn och ungdomar, lämna bidrag till undervisning och utbildning, främja vetenskaplig forskning. Stiftelsens syften bör tillgodoses främst genom att stiftelsen inom ramen för sitt ändamål med inriktning på barn och ungdomar i Sverige motverkar utanförskap och främjar god hälsa. Stiftelsens syften kan tillgodoses genom bidrag till andra organisationer eller genom egen verksamhet.” (Ur länsstyrelsens stiftelsedatabas)

 

TEXT: PONTUS OHLIN