Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Jag accepterar

Så ska däcken sitta

Undvik att kombinera gamla bildäck med nya. Du kan få problem med bromsarna och risken för sladd kan öka, visar Råd & Röns test.

Sommardäck, fotografi

Läs tabellen med testresultaten, pdf 

Våren närmar sig, och det är snart hög tid för alla bilägare att byta till sommardäck igen. Som vanligt ställer sig många frågan om var man ska montera de två "bästa" däcken någonstans – baktill på bilen eller framtill?

Med de "bästa" däcken menas alltså de nyare däcken, däcken som har djupast mönster och som därmed har bäst väggrepp.

Beroende på placering, och ålder, slits däcken ner olika snabbt, vilket innebär att mönsterdjupen blir mindre och att däcken till slut måste bytas ut.

Det vanliga standardtipset i dag är att man ska placera de bästa däcken bak, annars ökar risken för överstyrning och sladd. Samtidigt säger en annan rekommendation att man ska rotera däcken med jämna mellanrum för att de på så vis ska få ett mer jämnt och enhetligt slitage.

Säkerheten testad på våt väg
Men verkligheten är lite mer komplicerad än så. På en utomhusbana har Råd & Rön testat hur säkerheten påverkas beroende på olika mönsterdjup och hur däcken har placerats.

Och testet, som framför allt ägde rum på vått väglag, visar att säkerheten inte bara är avhängig av hur stor skillnad det är på däckens mönsterdjup. Den påverkas också om bilen är utrustad med ett elektroniskt säkerhetssystem, ESP, eller inte (se tabellen).

Helst ska man inte köra med däck med för stora skillnader i mönsterdjup över huvud taget. Detta, i kombination med däckens ålder, försämrar nämligen säkerheten avsevärt. Och slitna däck baktill på bilen bör i alla avseenden undvikas eftersom risken för krängningar ökar markant.

Till en början verkar det dock som att ESP-systemet kan förhindra dessa krängningar, även när det är stora skillnader i mönsterdjup. Ja, i initialskedet tycks de faktiskt ganska harmlösa. Men sedan, med ökande hastighet, blir det värre.

Det finns en gräns för hur länge elektroniken kan tämja och styra över de fysiska lagarna, och till slut kan inte ens den mest erfarne bilförare parera rätt och undvika en olycka. Därför bör alltså de mest slitna däcken monteras fram.

Men den placeringen medför å andra sidan att bromssträckan blir betydligt längre, vilket i sin tur innebär en kraftigt ökad risk för att du inte hinner stanna bilen om du plötsligt måste.

Så, för säkerhets skull: Undvik att kombinera gamla sommardäck med nya. Skaffa dig i stället fyra nya!

Vad är ESP?

ESP (Electronic Stability Programme) är ett elektroniskt stabilitetssystem som ger fordonet ökad stabilitet och väghållning (antisladd, antispinn).

Bland annat hjälper det föraren att undvika och parera sladdar. Systemet kan variera beroende på fabrikat och modell, och nämns även med andra förkortningar (DSC, MASC, DSA, etc).

Text: Pontus Ohlin