Hoppa till innehållet
Läs mer

Säg ifrån om buggiga spel

Få produkter är så ofärdiga när de lanseras som dataspel. Men du har precis samma rätt att reklamera buggiga spel som andra trasiga varor.

Publicerad

Om tv:n du nyss köpt av någon märklig anledning stängs av med ojämna mellanrum skulle du utan tvekan omedelbart klaga i butiken där du köpte den. Men för dataspelare verkar det ha blivit norm att acceptera återkommande fel, allt från slumpmässiga programkrascher till att spelet helt plötsligt inte går att spara. Spelforum på nätet svämmar över av kommentarer om fel, så kallade buggar, i nysläppta spel. Tonen är resignerad och åtföljs ofta av konstateranden i stil med ”vi får som vanligt vänta på första uppdateringen”.

Men konsumentköplagen gäller även tv- och dataspel, konstaterar Marek Andersson, jurist på Konsumentverket.

– I princip är det samma sak som gäller som för andra varor. Jag kan tänka mig att man kanske bör räkna med någon enstaka bugg, men det finns en gräns för vad man med fog bör kunna förutsätta.

Färre buggar med rätt apparat

Han ser också en viss skillnad beroende på vilken apparat spelet är gjort för. För tv-spel som Xbox 360 och Playstation 3 vet spelutvecklaren exakt hur konsumentens maskin fungerar. Därför bör tröskeln för buggar vara betydligt lägre än för datorer och mobiltelefoner, där användarens unika konfiguration av hårdvara och installerade program gör att spelbuggarna kan ha många orsaker.

På Webhallen, en av Sveriges största tv-spelsförsäljare, går man ofta efter hur tillverkaren av spelet reagerar.

– Om tillverkaren går ut med ett officiellt utlåtande att spelet har många fel kan kunden reklamera direkt, säger Robin Singh, kundtjänstmedarbetare på Webhallen.

Han nämner actionspelet Assassins Creed från Ubisoft som ett exempel som var ”ospelbart” när det släpptes. Först efter en vecka kom en uppdatering som rättade till de värsta buggarna. Kunderna som klagade innan dess fick pengarna tillbaka.

Men det finns också individuella fall. Ofta kontaktar Webhallens kunder först spelets tillverkare.

– De går direkt till utvecklarens webbplats och pratar med deras support. Sedan visar de upp svaren för oss för att visa att de har rätt att reklamera spelet, säger Robin Singh.

Butiken har ansvaret

Marek Andersson betonar att det alltid är butiken som är ansvarig för att antingen laga fel eller erbjuda en ny fungerande vara. Men en spelbutik kan inte programmera om spel, och alla exemplar av spelet innehåller samma buggar. Då återstår för butiken att hänvisa till utvecklarens uppdateringar. De blir varianter av konsumentköplagens definition av ”avhjälpande” och ”omleverans”. Uppdateringen måste ske inom ”skälig tid”. Men hur lång tid det innebär i praktiken är väldigt olika från fall till fall, konstaterar Marek Andersson.

– Det beror bland annat på hur allvarligt felet är och vem som ska åtgärda det.

Praxis säger att en butik får högst två försök att laga samma fel. Det är konsumenten som måste bevisa att det är samma fel som återkommer. Marek Andersson tycker inte att missnöjda spelköpare ska tveka att klaga flera gånger, bara för att det kan vara svårt att entydigt visa att buggarna är exakt likadana från en uppdatering till en annan.

Spelfakta:

  • 5 346 175 data och tv-spel såldes i Sverige under 2010.
  • Mest sålde PC-spel, därefter kommer Playstation 3 och Xbox 360.