Hoppa till innehållet
Läs mer

Säg till – annars tickar abonnemanget på

Många konsumenter fortsätter att vara knutna till sina abonnemang, trots att de har löpt ut och utan att konsumenterna själva har lyft ett finger. Rättsläget är oklart, anser Konsumentverket, som får in rekordmånga anmälningar.

Publicerad

Under de senaste fem åren har antalet anmälningar till Konsumentverket som rör negativ avtalsbindning stigit brant. Förra månaden hade årets anmälningar passerat 1000-strecket, vilket kan jämföras med 71 stycken för hela 2006.

Och i denna årliga hög av klagomål handlar en stor del om just bindningstider. Det vill säga att man till exempel glömt att säga upp sitt avtal i tid – och därför åker på att betala för ytterligare en period.

För många som inte har för vana eller ork att läsa finstilt avtalstext, det stora flertalet alltså, kommer betalningsavin som en besk överraskning.

– I vissa fall måste man aktivt själv säga upp avtalet, och det tycker vi är fel. Rättsläget är oklart och vi har nu begärt att regeringen ska se över frågan, säger Jan Nyqvist, rättsenhetschef på Konsumentverket.

Oseriösa näringsidkare

Jan Nyqvist ansvarar för områden som hälsa, resor och elektronisk kommunikation.

– Framför allt inom hälsoområdet upplever jag att det är stort problem, säger han. Strumpor, tandborstar, underkläder, skönhetsprodukter ... Här förekommer det väldigt många olika typer av abonnemang som konsumenterna åker på att betala utan att veta att man tackat ja.

Jan Nyqvist fortsätter:

– E-handeln har ju ökat så enormt mycket på senare år, och nu är man bara ett par klick på datorn från ett avtal. Och som en konsekvens av det har många råkat ut för oseriösa näringsidkare. Man får räkningar hemskickade till sig som många till en början väljer att betala för att slippa hamna i Kronofogdens register.

Hur ska man bäst skydda sig?

– Det viktiga är att man läser igenom villkoren som finns på hemsidan och att man är noggrann med vad man ger sig in i om man tackar ja till ett erbjudande. För det är inte alls ovanligt att det står, oftast lite dolt, att avtalet fortsätter löpa på tills vidare om man inte aktivt tackar nej.

Risk för betalningsanmärkning

Enligt Stina Johannesson, konsumentrådgivare på KonsumentCentrum, är det också viktigt att känna till att även om man vet att man inte beställt något, måste man agera om det kommer hem någon produkt som avsändaren kräver betalt för.

– Gör man inget kan det i värsta fall sluta med att man får en betalningsanmärkning. Man måste skriva till motparten och invända mot betalningsansvar. Men man har ingen skyldighet att på egen bekostnad skicka tillbaka produkten. Man kan däremot inte börja använda den; gör man det blir man betalningsansvarig. Tar företaget ifråga inget initiativ till att få tillbaka produkten får den helt enkelt ligga och samla damm, säger hon.

Text: Pontus Ohlin