Hoppa till innehållet
Läs mer

Samma priser överallt

Carl-Axel Fridolf var sugen på en viss resväska från Samsonite till långresan. Han surfade på nätet och gick runt i butiker. Överallt exakt samma pris på väskan. Får det gå till så? frågar han. Vart tog konkurrensen vägen?

Publicerad

Carl-Axel Fridolf i Älta utanför Stockholm mejlade oss om sin jakt på väska.

– Det var min fru som hittade väskan, Cosmolite Spinner 74 från Samsonite, en modern, lätt väska. Den fastnade vi för, man får ju betala för varje hekto på flyget.

Men väskan var häftigt dyr, 3 679 kronor. Så Carl-Axel Fridolf surfade runt på nätet för att hitta ett bättre pris. Döm om hans förvåning när det var samma pris på alla svenska sajter. Det vill säga, det kunde skilja en hundralapp uppåt eller nedåt men det visade sig bero på om frakt ingick eller inte.

Carl-Axel Fridolf och hans hustru åkte in till Stockholm city och gick runt i butiker och varuhus. Samsonite är ett känt varumärke så väskan fanns lite varstans och i just den bekväma koffertstorlek som makarna ville ha. Men överallt exakt samma höga pris, och pruta var inte att tänka på.
– Jag hade sett på tyska sajten Amazon att de sålde väskan 1 000 kronor billigare. Så varför gick det inte att få den för det i Sverige? Fungerar inte konkurrensen här?

Förtryckta prislappar

Fenomenet känns igen. Vem har inte retat sig på förtryckta prislappar från leverantören på till exempel märkeskläder. Priset står angivet, förutom i svenska kronor, även i euro och en rad andra valutor. Ingen konkurrens där inte mellan olika butiker.

Råd & Rön tog stickprov på ett antal plagg från Esprit, Jackpot och Filippa K. Exakta samma t-shirts, tröjor, jeans och kavajer ur vårkollektionen i butiker och varuhus i Stockholm. Exakt samma priser. Den blommiga tshirten från Jackpot kostar 299 kronor på såväl Åhléns som NK och Jackpots egen butik, den grå långkoftan från Filippa K 1 200 kronor på dito försäljningsställen, den randiga t-shirten från Esprit 249 kronor på Åhléns och i egen butik. Och så vidare.

Vi kollade priset på Samsonites väska Cosmolite 74 också. Vi surfade runt på nätet och besökte butiker och varuhus, bland annat Åhléns. Någon månad har gått sedan CarlAxel Fridolfs undersökning, men priset består, 3 679 kronor.

Prislappen på väskan är inte från leverantören som på kläderna utan unik för varje butik. Om vi hade nöjt oss med att besöka Åhléns väskavdelning hade vi kanske inte misstänkt prissamarbetet. För ett samarbete är det.

När vi ringer runt anonymt till butiker ute i landet försäkrar mig en säljare, som inte har just den här storleken på väskan inne, att jag inte behöver ringa konkurrenten i samma stad. "För att fråga om priset? Jag vet vad den kostar, det är samma pris i alla affärer. Som återförsäljare för Samsonite får man inte sätta sina egna priser."

Svårt bevisa påtryckningar

Vi håller med Carl-Axel Fridolf. Får det gå till så här? Ska inte butikerna sätta sina egna priser? Men på Konkurrensverket är man inte särskilt upprörda.
– Vi har fri prissättning i Sverige. Leverantörerna har rätt att rekommendera ett utpris. Det är också okej för en eller flera butiker att sälja till det priset. Vad som inte är okej är att en leverantör ut övar påtryckningar på en butik att sälja till ett visst pris, säger Peter Delden, konkurrensråd på Konkurrensverket.

Men det är väl fråga om det i det här fallet?
– Det är svårt för oss att leda i bevis. Så kallad prisstyrning är vanligt när det gäller märkesvaror, det finns ett gemensamt intresse hos leverantör och återförsäljare att hålla en viss prisnivå, säger han.

Peter Delden tycker inte att det här är något större problem när det gäller "mellan märkeskonkurrens". Om ett par jeans eller ett par sportskor eller en väska av ett visst märke har ett pris man som konsument inte accepterar kan man välja ett annat märke.
– Återförsäljarna tycker ju ofta att det är bra med ett rekommenderat utpris, det är enkelt och det ger en bra marginal, säger Peter Delden.

Varumärkets positionering

Men för konsumenten är det inte särskilt bra. Det ger ett högt pris oberoende av butikens läge eller servicegrad.

Vad gör att Åhléns slaviskt följer rekommenderade priser ?
– Vi konkurrerar inte med priserna utan med vårt utbud när det gäller märkesvaror, säger Susanne Holmberg, inköps direktör på Åhlénsgruppen.

 – Varumärkena kan sätta sina priser bäst själva. Deras positionering, var de befinner sig i förhållande till andra varumärken, bestäms av kvalitet, mode och även pris.

Vad skulle hända om ni sänkte priserna radikalt på något varumärke?
– Vi jobbar inte så. Och varumärken följer som regel rekommenderade priser, det gäller ju en rad områden. Men inte hemelektronik. När Råd & Rön testar till exempel kameror eller mobiler kan vi redovisa ett rejält prisspann.

– Ja, den marknaden är förstörd, är Susanne Holmbergs första spontana kom mentar.

Sedan tillägger hon:
– Prispressen inom hemelektronik är naturligtvis till glädje för konsumenterna.

Men långsiktigt är det viktigt med god lönsamhet inom en bransch också, annars ökar risken för sämre kvalitet.

Prutade på väskan

På Samsonite håller man med Konkurrensverket. Det är återförsäljarna som vill ha ett fast pris, några påtryckningar sägs inte förekomma.
– Våra återförsäljare frågar oss vilket pris de ska sätta. Det gäller att sätta rätt pris: som betalar väskans utvecklingskostnader men som ändå ger marginal till flera led. Vår marknadsavdelning i Belgien sätter priset för den europeiska marknaden. Inte för dyrt och inte för billigt, då är det kört på en marknad som överöses av produkter, säger Joakim Palmgren på Samsonite.

Hur gick det då för Carl-Axel Fridolf och hans väskköp?
– Jag ville inte köpa från tyska Amazon, även om det var billigare. Det verkade besvärligt med leveransen. Jag återvände till en av de svenska säljarna på nätet och frågade om de hade ett bra pris att ge mig. Och de hade de, de gick genast ner 1 000 kronor. Bra, eftersom jag sedan bestämde mig för att köpa två väskor, säger han.

Väskorna levererades hem till närmaste tobaksaffär två dagar senare och har redan varit på långresa till Brasilien med paret.

– Min erfarenhet är att det går lättare att pruta med säljare på nätet. Vi har också köpt dammsugare, fruktpress och headset på det sättet och lyckats få rabatter på 20–30 procent. Försäljarna på nätet har inga dyra butikslokaler och beställer direkt från leverantören, säger Carl-Axel Fridolf.

 

”Konkurrensen fungerar inte” menar två av konsumenternas företrädare

Yoav Bartal, pressekreterare hos konsumentminister Nyamko Sabuni:
– Råd & Röns exempel visar att priskonkurrensen inte alltid fungerar perfekt. Det är heller knappast möjligt att genom lagstiftning nå en bra konkurrens på alla områden. Carl-Axel Fridolf visar däremot hur man som kund kan utmana butikernas "följa John-beteende". Fler konsumenter som söker alternativ för bästa affär sätter press på butikerna och tvingar dem att i sin tur utmana andra butikers prissättning.

Jan Bertoft, generalsekreterare, Sveriges Konsumenter:
– Här fungerar konkurrensen upp en barligen dåligt och det förlorar självfallet konsumenterna på. Det är klart oroväckande om butikerna inte vågar sätta lägre priser än de rekommenderade och något Konkurrensverket definitivt borde titta närmare på.

– Att butikernas prissättning följer tillverkarnas rekommendationer så här slaviskt är ett tecken på att någonting är fel. Man ska komma ihåg att styrningen inte alltid innebär hotfulla påtryckningar, den kan kan vara väldigt subtil eller underförstådd. Förlorare är konsumenterna. Exempel från andra branscher visar att prispress inte måste innebära sämre kvalitet, att påstå det är bara snack.

Text: Cristina Farm