Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Jag accepterar

Ångra julklappen - 6 frågor och svar

För liten tröja, fel färg på skålen, en bok du redan hade. Julklappar kan ställa till problem. Får du byta? Vilken ångerrätt har du? Vilka regler gäller för köp i butik och på nätet? Råd & Rön ger dig svar.

fel julklapp

 

 

Har jag alltid rätt till öppet köp/bytesrätt i butik?

Nej, öppet köp/bytesrätt är frivilligt för butiken. Vissa butiker tillåter alltid att du lämnar tillbaka en oanvänd vara, andra gör det inte. Är du osäker om varan passar, se till att ”öppet köp” antecknas på kvittot.

Spara alltid kvittot och ta med det om du lämnar tillbaka varan. Fråga om du måste lämna tillbaka den i obruten förpackning. Ibland kan du få pengarna tillbaka, ibland får du bara byta mot en annan vara eller acceptera ett tillgodokvitto. Butikens egna regler gäller.

Hur gör jag med julklappar?

En julklapp eller present som du köpt på öppet köp kan bytas av mottagaren om inte kvittot är speciellt utställt i ditt, det vill säga köparens, namn. Du ska lämna med kvittot för att mottagaren ska kunna byta.

När kan jag ångra ett köp?

Du har en laglig ångerrätt i två veckor vid köp på distans, till exempel när du handlar på nätet eller vid telefonförsäljning. Du kan också ångra dig om en försäljare kommer hem till dig. Ångerrätten gäller från det datum du blir informerad om den, i regel i samband med köpet.

Du ska få information om ångerrätten ”i lämplig form”, muntligt eller skriftligt. Om du betalat med kort går pengarna tillbaka till ditt konto oavsett om det är mottagaren eller du som returnerar gåvan.


Det är inte alltid klapparnas innehåll passar.

Om jag köper något av en försäljare på gatan eller i en galleria – gäller inte ångerrätten då?

Jo, det räknas som ”avtal utanför affärslokal”, som lagen uttrycker det. Och då gäller ångerrätten. Den gäller också om du blivit inlockad i en butik till exempel genom att erbjudas en biobiljett eller annan gåva och du sedan skriver på ett avtal eller köper något inne i butiken.

Lagen lägger stor vikt vid överraskningsmomentet, du har rätt att ångra dig om du blivit överraskad av en försäljare utanför en affärslokal. Men är det ett företag som alltid har ett stånd exempelvis i en galleriagång räknas det inte som överraskande, och då gäller inte ångerrätten.

Måste jag ha en speciell ångerblankett när jag ångrar ett köp?

Nej, det behöver du inte. Ibland skickar nätbutiker med en blankett, men får du inte en sådan kan du skriva ett eget brev eller mejl och förklara att du ångrar dig. Spara en kopia, och se till att du får ett kvitto från posten på att du skickat brevet.

Du kan också ringa, men spela då in samtalet. Blir det problem måste du nämligen kunna bevisa att du meddelat att du ångrar köpet. Enda gången du ska få en speciell ångerblankett av försäljaren är vid försäljning utanför affärslokal. Får du inte tydlig information förlängs ångerrätten till ett år.

Är ångerrätten lika lång i alla länder?

Nej, det är den inte. Inom EU är den 14 dagar. Konsument Europa, har bra information om ångerreglerna. Näthandlar du från USA eller något annat land utanför EU/EES-området gäller andra regler, dem får du kontrollera i nätbutiken.

Text: Ingrid Jacobsson

Foto: Shutterstock

 

Prenumerera

Prenumerera på Råd & Rön

 10 nr av papperstidningen.
 Alla tester på webbplatsen.
 Digital tidning i surfplatta.

     Beställ här >>

Ekonomi

Betala säkert online

Ekonomi

Fem vanliga bluffar

Internetsäkerhet

Bedrägerier på nätet ökar

Ekonomi

Betala säkert online

Ekonomi

Fem vanliga bluffar

Internetsäkerhet

Bedrägerier på nätet ökar