Hoppa till innehållet
Läs mer

Blåst av rabattsajter

Visst kan du göra roliga fynd på de nya rabattsajterna. Men du kan också åka på rejäla blåsningar. Renata Desselberger anlitade hantverkare som aldrig dök upp, och Per Hasselqvist köpte resecheckar som var värdelösa.

Publicerad

Rabattsajterna lanserades 2010 i Sverige av amerikanska Groupon och av svenska Let’s deal. De fick snabbt många prenumeranter och en rad efterföljare; Gruppi, Eniro deals, Rabattsajten med flera. Sajterna erbjuder varje dag nya dealer per mejl, rabatterbjudanden om allt från frisörer och skönhetssalonger till restauranger, resor, tandblekning och kroppsstrumpor.

Tjänsterna, det är för det mesta tjänster, har lokal anknytning, och rabatterna är ofta kraftiga, 50 procent och mer. Som prenumerant på sajten anmäler du dig till en deal, pengar reserveras på ditt kort och om tillräckligt många anmäler sig till dealen går den igenom och pengarna dras från ditt konto.

Groupon tillämpar dock inte längre några regler om antal anmälningar; dealen går alltid igenom. Du köper en värdekupong, ett slags presentkort till tjänsten, och det är upp till dig själv att ta kontakt med frisören, restaurangen, flygbolaget eller vad det nu är.

Det mesta gick snett

Renata Desselberger i Stockholm har varit nöjd med flera erbjudanden som hon har utnyttjat från både Groupon och Let’s deal. Det har bland annat gällt bilvård och nagelvård. Men när hon skulle utnyttja två erbjudanden om hantverkshjälp från Let’s deal gick det mesta snett.

– Den första firman dök inte alls upp som avtalat. Jag hade tagit tjänstledigt den dagen och haft en massa jobb med att röja ur rummet som skulle tapetseras och garderoben som skulle spacklas och golvläggas.

Det var först efter flera timmar som Renata Desselberger lyckades komma fram på telefon till firman. De skyllde på att de inte fått tag på någon målare. Eventuellt skulle de komma till henne senare i veckan.

– Men jag hade bråttom, eftersom jag redan bokat den andra firman till veckan därpå. När jag ringde Let’s deal och klagade svor de sig fria. ”Vi är inte din avtalspart, vi kan inte hjälpa dig”, sa de.

Senare i veckan kom det i alla fall en hantverkare som gjorde en grundspackling. Det gick fort och blev väldigt slarvigt gjort. Firma nummer två ville inte infinna sig i förväg för att komma överens om vad som skulle göras. De informerade också om att varje dag skulle det tillkomma en avgift på 500 kronor förutom det som Renata Desselberger redan betalat. De betonade också att alla arbetstimmar förutom de tio som dealen omfattade skulle vara till fullt pris.

 Inte intresserade

– Det hade jag förståelse för. Men det var så uppenbart att firmorna inte var intresserade av oss, som ville utnyttja dealen om tio timmar för mindre jobb. De var överhopade av andra, större jobb. Efter allt strul valde vi att dra oss ur, säger hon.

– När man betalar i förväg blir man så utlämnad. Men vid det här laget hade jag kontaktat konsumentvägledaren och fått bekräftat att rabattsajten var avtalspart. Jag har begärt och också fått tillbaka pengarna från Let’s deal.

Maria Wiezell, konsumentvägledare på Sveriges Konsumenter:

– Du har två avtalspartner vid sådana här köp, både rabattsajten som förmedlar betalningen och företaget som säljer den. Det kan vara bra, utom när det blir problem och de skyller på varandra. Det blir knepigt när det gäller dyrare tjänster som just hantverkstjänster och flygresor, säger hon.

– Det är också lätt att man låter bli att kolla det här företaget på det sätt man skulle ha gjort om man köper något direkt av dem. Man slarvar därför att det är så billigt. Men rabattsajten gör ingen kvalitetskontroll; de förmedlar tjänster och varor och vill ha så många dealar som möjligt. Det är ju det som de tjänar pengar på.

Alexander Hars, vd på Let’s deal, säger till Råd & Rön att de tar emot reklamationer.

– Vi tar hand om betalningen, och då är det naturligt att vi också tar emot reklamationer. Men om du till exempel går till en frisör är det enklast att i första hand vända dig till honom eller henne. Kom till oss om det blir problem, säger han.

Enligt distans- och hemförsäljningslagen har du ångerrätt i 14 dagar om du köper på nätet.

– Men vi är generösa om man ångrar sig senare om man har goda skäl till det. Då får man ett tillgodokvitto, säger Alexander Hars.

Groupons hemsida

Flygresan genom Groupon blev inte ett dugg billigare än normalpris.

 

Flygresorna blev dyra

Per Hasselqvist i Stockholm betonar liksom Renata Desselberger att han har utnyttjat flera erbjudanden på rabattsajter, som han varit nöjd med. Det har framför allt gällt restaurangbesök. Men i julas nappade han på en deal hos Groupon om billiga flygresor som han verkligen ångrat.

269 kronor tur och retur för resor från Stockholm till 12 storstäder i Europa utlovades av Groupon och airfasttickets.com. Exklusive skatter och avgifter, men priset för dessa skulle ändå bli billigt, mellan cirka 300 och 2 000 kronor stod det i ealen. Per Hasselqvist slog till på fem värdekuponger à 269 kronor till sig själv och till att dela ut i julklapp. Sedan har han surfat på sajten minst 6 timmar, och den billigaste resan han har hittat kostade 1 650 kronor, plus grundpriset 269 kronor.

– Det är rent bondfångeri; jag kan ju hitta betydligt billigare flygresor på andra håll och det utan särskilda rabatter.

Till och med till Lissabon, som det brukar vara svårt att hitta billiga resor till, finns det billigare flyg. Dessutom är sökmotorn väldigt oflexibel.

Per Hasselqvist mejlade Grouponskundtjänst och klagade, men fick till svar att ”det visst var någon häromdagen som hittat en billigare resa”.

Konsumentverket utreder vidare

Per Hasselqvist är inte ensam om att ha blivit blåst på pengar. Konsumentverket har fått in flera anmälningar mot Groupon, bland annat om just den här dealen. Nu har Konsumentverket inlett ett tillsynsärende mot företaget. Prisinformationen

när det gäller dessa flygresor är otydlig, den måste också omfatta skatter och avgifter, har verket sagt i en skriftväxling till Groupon. Men företaget ger sig inte.

– Vi för nu en dialog med Konsumentverket. Den här dealen är att se som ett presentkort på resorna, där vi dessvärre inte kan rabattera skatter och avgifter. Dessa tas direkt från flygbolagen och kan variera, säger Therese Maurin, marknadsansvarig

på Groupon.

Konsumentverket har ännu inte bestämt hur man ska gå vidare. Men Per Hasselqvist har redan bestämt sig.

– Jag säger upp min prenumeration hos Groupon, säger han.

Text: Cristina Farm

 

 

Innan du köper dealen …

  • Vad gäller för just den här dealen?
  • Hur länge varar den? Det kan variera med flera månader, hinner du utnyttja den?
  • Var ligger restaurangen/frisören/skönhetssalongen? Hur många mil extra är dealen värd?
  • Utnyttja erbjudandet och boka tid så snart som möjligt. Många bokar precis när rabatten håller på att gå ut. Då kan det exempelvis vara fullsatt på krogen du vill gå till.