Hoppa till innehållet

Strikta regler för julbordet

Julborden är en viktig inkomstkälla för restaurangerna. Men är det okej för dem att fakturera kunder som inte dyker upp?

Publicerad

En av Råd & Röns läsare hade bokat bord på Stortorgskällaren (Stockholm) för att avnjuta restaurangens julbord, men reagerade på att han med bokningsbekräftelsen fick ett avtal där han skulle godkänna att; ”Avbokning av evenemang måste ske minst 10 arbetsdagar före utförandets datum för att undgå debitering”.

Konsumentvägledaren Maria Wiezell säger att det är helt ok för restaurangen att maria wiezellgöra så här, eftersom de informerar om det i förväg.

– Julbordsbokningar omfattas INTE av konsumenttjänst- eller konsumentköplagens tvingande regler. Det är avtalslagens och avtalsvillkorslagens regler som gäller, säger hon.

Det innebär att det i princip är fritt att avtala om vad som helst, om man informerar om det i förväg.

Restaurang Stortorgskällaren säger att policyn främst gäller för företag och storbokningar, och inte för privatpersoner som bokar ett bord för två.

– Jag har flera gånger varit med om att stora sällskap inte dyker upp. En gång hade vi en bokning på 70 personer som inte kom. Då står jag där med personal och mat uppdukad. Det är en intensiv period, så vi kanske inte kan sälja platserna vidare, trots att vi har nekat folk tidigare för det har varit fullt, säger Daniel Azizsson på Stortorgskällaren.