Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Jag accepterar

Tufft för butiker när e-handeln ökar

Bekvämt, tidsbesparande och ofta billigare – att e-handla har många fördelar. Men när allt fler köper allt mer på nätet hotas småbutikerna.

kundvagn e-handel

Tre fjärdedelar av de svenska konsumenterna har shoppat på nätet under det första kvartalet i år. De flitigaste e-handlarna finns i åldersgruppen 30–49 år, 48 procent handlar minst en gång i månaden.

– Det är den period i livet då många har små barn, säger Jonas Ogvall, vd på Svensk Digital Handel. Då blir e-handeln ett bekvämt och tidsbesparande alternativ. Alla som har släpat runt på ett livligt barn i en butik värdesätter säkert möjligheten att kunna sitta hemma och göra inköpen.

Barnfamiljernas inköp är också anledningen till att livsmedel är den kategori som har ökat mest i e-handeln, tror Jonas Ogvall.

– Den digitala mathandeln står visserligen bara för 1 procent av den totala livsmedelshandeln, men den har ökat 46 procent det senaste året. En barnfamilj tillbringar cirka 6 timmar per vecka i en mataffär, så där finns tid att tjäna.

Men Jonas Ogvall tror också att äldre, som börjar få svårt att ta sig till butiken och kanske inte orkar bära så tungt, kommer att bli en grupp som handlar mat på nätet. Om de inte är datorvana själva kommer kanske deras vuxna barn att beställa hem mat till sina föräldrar.

Annat som vi gärna köper på nätet är hemelektronik, kläder/skor och böcker/media. Branscher som är under uppsegling är byggvaror, barnprodukter/ leksaker och möbler/heminredning.

När vi köper stora varor – som byggvirke, barnvagnar och soffor – är det inte läge att hämta dem på ett postutlämningsställe, de måste levereras hem. Men leveranstiderna kan vara ett problem. Budfirmorna kör oftast på dagtid, när vi inte är hemma, och anger ett ungefärligt tidsintervall på fyra timmar när de kan komma.

– Det är givetvis inte roligt att behöva ta ledigt en halv dag och sitta och vänta på ett paket, säger Jonas Ogvall. Matleverantörerna har bättre tidsangivelser, och jag tror att övriga budfirmor måste börja anpassa sig till deras precision.

Oftast kan du redan nu välja mellan att få en vara hem, till ett postombud, levererad till din arbetsplats eller att du hämtar den själv på ett lager, men Jonas Ogvall menar att valmöjligheterna kommer att utvecklas och utnyttjas mer.

– Men konsumenterna måste vänja sig vid att betala extra för att få en vara hemkörd när det passar dem. Man kan jämföra med att köra och hämta varan med egen bil, det kostar också en slant.

Alla vill dock inte handla på nätet. De som inte gör det anger ofta osäkerheten som skäl, de tycker inte att de kan lita på webbplatserna. Och visst finns det exempel på oseriösa företag som lurar kunderna.

– Men det finns 758 nätbutiker som har certifikatet Trygg e-handel, och som följer våra riktlinjer. De är seriösa, har bra avtalsvillkor och utförlig information om företaget på webbplatsen, säger Jonas Ogvall.

Han tycker att säljarna måste inse vikten av uppdaterade webbplatser:

– I vår E-barometer (se faktaruta) framgår det att 84 procent av kunderna vill ha tydlig information om hur de kontaktar kundservice, och 76 procent vill ha bra information om företaget.

Jonas Ogvall pratar också om hur viktigt det är att de konsumenträttsliga lagarna måste följas.

– Om man inte lämnar information om ångerrätten till exempel, så förlängs den till 365 dagar, vilket kan ha stor betydelse både för säljare och köpare.

Hur hotade är då de fysiska butikerna? Kommer vi i framtiden bara att sitta hemma med mobilen, surfplattan eller datorn och göra våra inköp?

– Ja, det kan bli svårt för småbutiker, tror Jonas Ogvall. Några kommer säkert att slås ut.

Han säger att det än så länge är vanligare att kolla upp varor på nätet och sedan köpa dem i en fysisk butik. Men trenden går mot att det blir tvärtom.

– Jag tror att de små butikerna måste profilera sig med personlig service, kanske börja med hemkörning som fanns för femtio år sedan.

Text: Ingdrid Jacobsson

E-handeln stadigt uppåt

  • E-barometern är en sammanställning av e-handelns utveckling som görs varje kvartal. Ansvariga är Postnord, Svensk Digital Handel och HUI Research. I senaste E-barometern konstateras att e-handeln forsätter att öka.
  • Första kvartalet 2015 ökade försäljningen med 19 procent jämfört med samma period 2014.
  • Förra året omsatte e-handeln 42,9 miljarder kronor, men 2015 tros omsättningen nå 50 miljarder.
  • Ökningen första kvartalet i år var högst för livsmedel, barnartiklar/ leksaker och byggvaror.
Prenumerera
prenpuff

Få tillgång till allt

 10 nr av tidningen.
 Alla tester på webbplatsen.
 Läs tidningen digitalt.

     Beställ här >>