Hoppa till innehållet

Etiska konsumenter provocerar

Konsumenter som väljer att ta reda på hur produkter ­produceras uppfattas som ­mindre attraktiva av andra ­konsumenter. Det visar en studie som publicerats i Harvard Business Review.

Publicerad

I studien fick deltagarna välja vilken information de ville ha när de skulle köpa jeans, men de kunde bara få information om två av följande attribut: pris, stil, tvättning och om de tillverkats av barn. De deltagare som inte valde att få information om barnarbete tillfrågades också om hur de uppfattade konsumenter som ville ha informationen. De etiska shopparna tillskrevs då vara tråkiga och udda, snarare än attraktiva och trendiga.

Forskarna bakom studien tror att det beror på att de som inte gjorde det etiska valet känner sig hotade av dem som gjorde det. För att hantera den känslan väljer de att nedgradera de personer de känner sig hotade av.

Forskarna har tidigare visat att även om många konsumenter är intresserade av produkters ursprung och hur de tillverkas, väljer de ofta att inte aktivt ta del av den information som finns. Detta för att det är för jobbigt att veta om det ligger fruktansvärda arbetsförhållanden eller annat negativt bakom produkten.