Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Jag accepterar

Hett med elcykel

Försäljningen av elcyklar slog alla rekord 2015, och succén fortsätter. En av anledningarna är att det är smidigt att pendla. – Nu kan jag komma till jobbet utan att bli ­svettig, och ändå går det fort, säger Björn Holmberg.

hett med elcykel

Björn Holmberg, elcykelfrälst göteborgare, har i drygt fem år tagit sig fram snabbt på två hjul:

– Det är verkligen lustfyllt att elcykla i uppförsbackar, säger han. Han är psykoterapeut och besöker ofta flera institutioner och kontor varje dag. Cykeln är smidigare att ta sig fram med än spårvagnen, som har en medelhastighet på cirka 15 kilometer i timmen. Björn Holmbergs elcykel går 25 kilometer i timmen.

– I Göteborg, som ju är en backig stad, är el­cykeln fantastisk. Jag cyklar oftare nu eftersom det går snabbare och enklare. Väder och vind får inte lika stor betydelse som tidigare för valet av kommunikationsmedel.

 

Lyxcykel

De billigaste elcyklarna kostar runt 10  000 kronor. Dyraste elcykeln i Sverige just nu kostar 70  000 kronor.

 

I uppförsbackarna växlar Björn Holmberg ner till tvåan eller trean, och får draghjälp av motorn. Men om han vill använda cykeln för en träningsrunda kan han köra på en högre växel, till exempel femman eller sexan, då det är rejält tungt att trampa.

Elcykeltrenden växer sig allt starkare, vilket märks på olika sätt. Bland annat har det nyligen startats en tidning som bara handlar om elcyklar, och i Stockholm har Elcykelvaruhuset öppnat, den första butiken i Sverige som enbart säljer elcyklar.

Peter Klangsell och Mikael Klingberg, som grundade Elcykel­varuhuset, har sålt elcyklar i drygt tio år. I början var det knappt någon som visste vad det var. Ända till för tre–fyra år sedan var intresset ljummet, men sedan vände det. På årets stora cykelmässa i Älvsjö låg fokus på elcyklar, och i fjol såldes cirka 30 000 exemplar i Sverige.

Christian Ericson berättar att det har kommit in många nyfikna besökare med frågor, och bland dem som har slagit till och köpt encristian ericson cykel finns lika många kvinnor som män. Butiken har till och med en barncykel, avsedd för 12–15-åringar.

– Jag hade en kund som var snickare, och han berättade att han kom till jobbet mycket snabbare med elcykel än med bil, säger ­Christian Ericson.

Just smidigheten vid arbetspendlingen är en av elcykelns stora fördelar, tycker Christian Ericson. 

Peter Klangsell håller med om att arbetsresorna är det man kan göra stora vinster på, både vad gäller tid och pengar.peter klangsell

– Jämför inte priset med vad en vanlig cykel kostar, säger han. Jämför i stället med en bil eller en scooter. Då blir elcykeln klart billigast i både inköp och drift.

Elcykelvaruhuset har avtal med flera hemtjänstbolag i Stockholm som har 100 elcyklar till sin personal. De har fått mycket lättare att ta sig runt än när de hade bilar, och parkerings­bekymren är borta.

Den största svenska cykeltillverkaren, ­Cycleurope, med märken som Monark och Crescent, tror att försäljningen av elcyklar kommer att fördubblas och nå 80  000 om ett par år. Man har därför beslutat att ta hem monteringen och lackeringen av cyklarna från Frankrike till Varbergsfabriken. I Varberg ska man tillverka nya modeller som inte finns i dag.

– Delarna till cyklarna tillverkas fortfarande i Asien, berättar vd:n Mårten Nydahl. Men nu kommer vi lättare att kunna reglera den totala volymen och välja vilka cyklar vi monterar här och vilka vi tarmårten nydahl hem färdiga. Produktionen kommer därför inte att öka i ett första steg.

Som för vanliga cyklar kan du på el­cykeln välja färg samt viss extrautrustning, och då är det en fördel att ha monteringen på nära håll.

– All utveckling på elcykelområdet går fortare och fortare, säger Mårten Nydahl. Ändå var vi i Norden sena med att bli intresserade av elcyklar, i södra Europa kom trenden långt tidigare. Men nu hakar vi också på, många som är intresserade av miljö och hälsa ser elcykeln som ett transportmedel.

Att utvecklingen har gått snabbt kunde Björn Holmberg konstatera då hans fru Kerstin Holmberg också köpte en elcykel.

– Kerstins nya cykel går mycket lättare än min som är äldre. Jag har ingen chans att hänga med.

En mindre nackdel Björn Holmberg kan komma på är att han måste plocka loss batteriet och ta upp det i lägenheten varje kväll.

– Jag har blivit bestulen på batteriet fastän cykeln står i ett låst utrymme i källaren. När jag parkerar cykeln på stan är jag alltid noga med att låsa fast batteriet.

 

Försäkring

Olika försäkrings­bolag ersätter cyklar enligt olika tariffer, så du kan behöva köpa en tilläggsförsäkring. Kolla villkoren i din hemförsäkring. De snabbaste elcyklarna kräver trafikförsäkring som moped klass 2.

 

I somras tog paret Holmberg med båda cyklarna ut till sin stuga i Bohuslän. Det var inte helt lätt att frakta dem på bilen, eftersom en elcykel är betydligt tyngre än en vanlig cykel. Men Björn berättar att de ändå tyckte att det var mödan värt, för det blev betydligt fler – och snabbare – cykelutflykter än tidigare. 

Text: Ingrid Jacobsson

Foto: Bodil Bergqvist, Shutterstock

 

Så funkar en elcykel

elcykel

Elcykeln har en hjälpmotor som kan sitta i framhjulet, bakhjulet eller mitt på cykeln, inne i vevlagret. Motorn drivs av ett batteri, som sitter under pakethållaren, på ramen eller i ramen, och som startar när du börjar trampa. Ett surrande ljud hörs från motorn, men det är inte så högt som på en moped. Batteriet kopplar du loss och laddar hemma. Det tar runt fem timmar att få ett fulladdat batteri.

  • Hur långt du kan köra på en laddning beror till exempel på hur snabbt du cyklar, hur tungt lastad cykeln är, om det är många uppförsbackar, hur kallt det är och om du har motvind. Men cirka 5–7 mil bör du kunna cykla innan batteriet är urladdat.
  • Om batteriet laddar ur kan du trampa vidare som på en vanlig cykel.
  • Elcyklar har växlar, och du får lära dig att anpassa växelinställningarna tillsensor eldriften. Sensorer i cykeln känner av hur snabbt eller kraftigt du trampar och anpassar motorassistansen efter det. Via ett reglage på styret kan du välja vilket motstånd du vill ha, eller om du vill stänga av eldriften.
  • Maxhastigheten är 25 kilometer i timmen, och når du det kopplas eldriften ur. Det finns elcyklar som kan gå i 45 kilometer i timmen, men då klassas de som mopeder och du måste bland annat ha förarbevis, trafikförsäkring och alltid använda hjälm.
  • Motorns och batteriets vikt gör att ­elcykeln väger cirka fem kilo mer än en vanlig cykel.
  • Bra bromsar är alltid viktigt, vilken typ av cykel du än har. En efterjustering av bromsarna när du köpt din cykel, och årlig kontroll, är att rekommendera.
  • Vajern till mekaniska bromsar tänjs ut, och den måste därför justeras.
  • Om du vill bygga om din vanliga cykel till en elcykel finns det påhängskit att köpa.
  • Du bör lämna in elcykeln för service en gång om året.

 

Test - Cykelvagnar

Skjutsa säkert

cykelvagn500
Cykel-GPS

Är du ute och cyklar?

test-gps-for-cykel_536px
Test - Elcyklar

Elcyklar

test-elcyklar_305px
Test - Cykelvagnar

Skjutsa säkert

cykelvagn500
Cykel-GPS

Är du ute och cyklar?

test-gps-for-cykel_536px
Test - Elcyklar

Elcyklar

test-elcyklar_305px