Hoppa till innehållet
Läs mer

Konsumentläsning jorden runt

Råd & Rön är inte ensam. Runt om i världen, under en
stor paraplyorganisation, finns en uppsjö tidningar och organisationer som arbetar för att stärka konsumenternas makt.

Publicerad

 

kollage

Förmodligen brukar du läsa våra tester, och då känner du säkert igen texten intill våra tabeller: ”Testet är utfört av Råd & Rön i samarbete med andra internationella konsumenttidskrifter som är medlemmar i International Consumer Research & Testing, ICRT.”

Men vadå ICRT – vad är det?

ICRT är en internationell paraplyorganisation som ser till konsumenternas bästa, och för att bli medlem i den klubben måste en organisation – som exempelvis Råd & Rön – vara ekonomiskt och redaktionellt, liksom naturligtvis politiskt och religiöst, obunden. Här är exempel på några andra konsumenttidskrifter i världen.

 

USA

Titel: Consumer reports

Upplaga: 4 miljoner

Befolkning: 311,7 miljoner

Största konsumentorganisationen, med cirka 600 anställda. Startades på 1930-talet och har högt anseende. den enda tidning som har egna labb, bland annat en biltestbana. Stora på biltester – i USA finns ingen motsvarighet till EuroNCap. granskar även hälsovården, som ju till stor del är privat. ger ut flera nischade tidningar, till exempel ShopSmart. Consumer reports finansieras delvis med hjälp av donationer, dock ej från företag.

Webbadress: www.consumerreports.org

 

Brasilien

Titel: Pro Teste

Upplaga: 250 000

Befolkning: 198 miljoner

Samarbetar bland annat med de portugisiska och belgiska systertidningarna. Lanserades först på 2000-talet. Då hade landet länge haft problem med produkter av dålig kvalitet. Ett test avslöjade till exempel att en Brasilientillverkad Volkswagen inte alls var lika säker som en tysktillverkad, trots att det rörde sig om samma modell.

Webbadress: www.proteste.org.br

 

Hongkong

Titel: Choice

Upplaga: 26 000

Befolkning: 7,1 miljoner

Omfattande testverksamhet. Trots sin blygsamma upplaga har tidningen också mycket stor genomslagskraft, inte minst när det avslöjades att Samsonites väskhandtag innehöll förödande höga halter av giftiga kemikalier. Liksom Råd & Rön skriver tidningen om allt från tester av sängmadrasser och surfplattor till granskningar av myggmedel och hemförsäkringar.

Webbadress: www.consumer.org.hk

 

Island

Titel: Neytendabladid

Upplaga: 11 000

Befolkning: 318 400

Iislänningar är i allmänhet mycket engagerade i konsumentfrågor, och som konsumenttidning har Neytendabladid alltid haft störst upplaga per capita. Tappade dock en hel del läsare i samband med den stora finanskrisen 2008.

Webbadress: www.ns.is

 

Australien

Titel: Choice

Upplaga: 159 000

Befolkning: 22,7 miljoner

Har fler webb- än tidningsprenumeranter. Tidningens innehåll präglas i stor utsträckning av landets klimat och bristande vattentillgångar, vilket innebär att man lägger stor vikt och energi på vattenrelaterade frågor. I ett test av tvättmaskiner spelar vattenförbrukningen alltså en betydande roll för det samlade testresultatet. Solskyddskläder för barn, liksom solskyddsmedel, är också något som testas kontinuerligt.

Webbadress: www.choice.com.au

 

Indien

Titel: Consumer Voice

Upplaga: 18 miljoner (!)

Befolkning: 1 241 miljoner

Ges ut på både engelska och hindi, läses av enormt många och bevakar allt som har med konsumtion att göra. Konkurrerar med uppstickaren Right Choice, som startades för några år sedan av brittiska Which? och som anses vara en av de tidskrifter som anses ligga mest i framkant när det gäller redaktionell utveckling av webb, appar och liknande. Which? driver också en rådgivande organisation som hjälper konsumenter att förhandla fram bättre bostadslån.

Webbadress: www.consumer-voice.org

 

Italien

Titel: Altroconsumo

Upplaga: 320 000

Befolkning: 60,8 miljoner

Stort fokus på mat och dryck med både laboratorietester och smakprovningar. ett omfattande glasstest och ett ännu mer omfattande test av runt 60 olika chiantiviner är inte alls ovanligt i ett och samma nummer. Miljöfrågor av olika slag får också mycket stort utrymme.

Webbadress: www.altroconsumo.it

 

Sydafrika

Titel: Consumer fair

Upplaga: 100 000

Befolkning: 50,5 miljoner

Tidningen, som är en tabloid och delas ut gratis, utkom första gången 2005 med syfte att stärka konsumenternas makt. Publicerar inga tester. Rymmer dock liksom råd & rön både läsarbrev och guider av olika slag men bevakar ett land och en marknad som lever och verkar under helt andra förutsättningar. I senaste numret (augusti 2012) avslöjades till exempel att den fattigaste tredjedelen av konsumenterna nu spenderar nästan 39 procent av sin inkomst bara för att köpa baslivsmedel, vilket är en ökning med fem procentenheter jämfört med 2011.

Webbadress: www.consumerfair.co.za

 

Belgien

Titel: Test-achats

Upplaga: 353 000

Befolkning: 10,8 miljoner

Uppbackad av en mycket stark organisation, som även ger ut böcker samt tillhandahåller advokathjälp och konsumentrådgivning. Disponerar ett helt hus i Bryssel. Testar allt från mat till bilar och ges ut på både franska och flamländska.

Webbadress: www.test-achats.be

 

Text: Pontus Ohlin 

 

Övriga länder som är medlemmar i ICRT:

Bulgarien – Bulgarian national Consumers association

Chile – The Organisation for the defence of Consumers and users in Chile

Cypern – Cyprus Consumers’ association

Danmark – Taenk/Forbrugerraadet

Finland – Kuluttajavirasto

Frankrike – Que Choisir (UFC)

Grönland – Greenlands forbrugerrad

Irland – Consumers’ association of ireland

Nederländerna – Consumentenbond

Nya Zeeland – Consumer new Zealand

Polen – Pro-Test foundation

Portugal – DECO-Proteste editores LDA

Rumänien – Romania association for Consumer Protection

Schweiz – Federation Romande de Consommateurs

Singapore – Consumers association of Singapore

Spanien – Ediciones SA (OCU)

Storbritannien – Which?

Sverige – Råd & Rön

Sydkorea – Citizens’ alliance for Consumer Protection of Korea

Thailand – Foundation for Consumers

Tjeckien – Czech Associaton of Consumers TEST

Tyskland – Stiftung Warentest

Ukraina – Test

Österrike – Verein fur Konsumenteninformation