Hoppa till innehållet
Läs mer

Konsumentvägledning kan bli statlig

En ny utredning föreslår att Konsumentverket skapar en ny nationell enhet för konsumentvägledning. Men Sveriges Konsumenter misstänker att många kommuner helt kommer att smita från sitt konsumentansvar.

Publicerad

Idag presenterades utredningen ”Framtidens stöd till konsumenterna”. Den rekommenderar att Konsumentverket tillsätter 25 rådgivare som också ska ansvara för en ny webbplats med konsumentfrågor.

Organisationen Sveriges Konsumenter välkomnar visserligen de utökade resurserna, men oroas samtidigt av att konsumenterna ändå drar det kortaste strået.

– Det är bra att alla konsumenter kan få vägledning, men risken är stor att det förebyggande arbetet runt om i landet försvinner och att många kommuner lägger ner sin rådgivning, med hänvisning till att det finns en statligt finansierad rådgivning, säger Sveriges Konsumenters ordförande Örjan Brinkman.

Sveriges Konsumenter vill också att mer krut läggs på förebyggande konsumentupplysning.

– Min uppfattning är att vi behöver förstärka individernas egna incitament att vara aktiva som konsumenter och inte förstärka uppfattningen att staten och myndigheterna sköter och bevakar detta åt mig som medborgare, säger Örjan Brinkman.

Text: Hampus Engstedt