Hoppa till innehållet

Krogen vägrade ta emot kontanter

Fler och fler restauranger säger nej till kontanter och kräver kortbetalning av sina gäster. Men vad händer om man har ätit upp sin mat och kortläsaren visar sig vara trasig?

Publicerad

 Anita Schönström var ute på middag med några vänner. De visste att krogen var kontantlös och att de skulle betala med kort. Men när det var dags för notan fungerade inte kortläsaren.

– Maten var god och vinet gott, säger Anita Schönström. Allt var perfekt tills vianita schönström skulle betala.

Det var många gäster i restaurangen och betalkön blev lång.

– Vi hade ju kontanter att betala med, men krogen ville inte ta emot pengarna.

Gästerna undrade om de kunde få fakturor med sig hem i stället, men det gick inte. Restaurangen sa även nej till att de skulle kunna komma in dagen efter för att betala.

– Någon kom på att man kunde swisha till en i personalen, men det fungerade bara ett tag, säger Anita Schönström.

Hon och hennes sällskap väntade i 20 minuter. Till slut gick restaurangen med på att en av dem kunde komma in dagen därpå för att betala.

– Det var tur att en av oss bodde i närheten. Men tänk på dem som hade kommit långväga ifrån, kan man begära att de ska åka flera mil för att komma tillbaka och betala, undrar Anita.

Maria Wiezell, konsumentvägledare på Sveriges Konsumenter, berättar att det intemaria wiezell finns någon lag som reglerar detta.

– Nej, det är faktiskt ganska mycket inom konsumenträtt som inte är detaljreglerat i lag. I stället är det sunt förnuft som gäller i många fall när det uppstår problem.

Hur länge kan man som gäst bli tvungen att dröja kvar innan det är fritt fram att strunta i betalningen och gå därifrån?

– Har man bråttom kan restaurangen inte kräva att man ska vänta på att deras kortläsare ska börja fungera, säger Maria Wiezell. Fast man kan inte heller strunta i att betala. Restaurangen måste lösa situationen på ett smidigt sätt, som inte innebär att gästerna blir försenade.

Att som nödlösning swisha pengar till en anställd på en restaurang är inte att rekommendera.

– Det strider mot skatteförfarandelagen, säger Maria Wiezell. Som kund måste man alltid kunna få ett kvitto när man betalar.

Läs även: Detta gäller för kontanter

 

Branschorganisationen Visita uppmanar sina medlemmar att alltid ha ett alternativt betalningssystem. Clemens Wantschura, utvecklingschef på Visita, menar att det finns billiga lösningar för restauranger som inte kan ta emot kontanter.

– Till exempel är Izettle ett bra alternativ när det blir problem med betalterminalen, säger han.

Izettle är en applikation som gör det möjligt att koppla en särskild kortläsare till en smart telefon eller en surfplatta. Den har inga bindningstider eller fasta avgifter som vanliga kortbetalningssystem har, och kan fungera som en billig backuplösning för företag som inte kan hantera kontanter.

– Det kan ju bli strömavbrott, säger Clemens Wantschura, och man måste kunna ta betalt även när det ordinarie betalningssystemet inte fungerar.

 

 

Kraftig ökning av kortbetalning

Mellan 1998 och 2013 ökade antalet betalningar med kort från 213 till 2 398 miljoner kronor per år. Kort används alltmer för att betala lägre belopp, och fungerar mer och mer som ersättning för kontanter.

Källa: Den svenska finansmarknaden.