Hoppa till innehållet

Skumraskföretag på nätet nallar från ditt kontokort

Var försiktig med att lämna ut dina kortuppgifter på nätet. När Ulrika Dahlbeck nappade på ett ”erbjudande” drog företaget över 3 000 kronor innan hon upptäckte uttagen.

Publicerad

När Ulrika Dahlbeck handlade ansiktskräm på en webbplats hände det som vi aldrig tror ska hända just oss. Hon hamnade hos ett oseriöst företag, Restora Lumina. Sidan, eller snarare produkten, dyker upp i många olika skepnader men verkar ha sitt säte i USA.

Ulrika Dahlbeck– Jag kommer inte ihåg var jag beställde, men förmodligen klickade jag på en av de där småannonserna som dyker upp på Facebook, säger hon.

Ulrika Dahlbeck betalade med sitt bankkort i samband med beställningen, men utan att använda en säker betallösning, som låser kontot när betalningen är gjord.

– Jag brukar inte lämna ut mina kontouppgifter på det här viset, men jag hade mycket omkring mig just då, med jobb och studier och dessutom skulle min son ta studenten. Jag googlade företaget, men hittade inga varningstecken, säger hon.

Det såg ut att gå bra till en början. Några dagar efter beställningen fick hon ett brev med de två utlovade burkarna med ansiktskräm.

– Burkarna såg i och för sig väldigt billiga ut, ungefär som leksaker till barbiedockor. Men eftersom de hade dragit rätt summa, 60 kronor, och det såg okej ut så tänkte jag inte mer på det.

Men i slutet av månaden fick hon en faktura på 98 dollar som företaget hade skickat till hennes mejl. Ulrika Dahlbeck anade oråd och tittade igenom månadens kontoutdrag: företaget hade dragit sex summor på sammanlagt 3 000 kronor under loppet av tre veckor. Alla belopp var olika, men de var alltid under 1 000 kronor.

– Först var jag alldeles skakig, men nu är jag bara arg.

Hon spärrade omedelbart kortet och polisanmälde de olovliga dragningarna. När hon bestred fakturan på 98 dollar hörde företaget av sig.

– De ville absolut tala med mig på telefon men jag har meddelat att de får ta det via mejl.

Även om ett kontokort är spärrat kan företaget återbetala felaktiga dragningar utan att kontakta kortinnehavaren.

Anders Olofsson vid polisens nationella bedrägericenter säger att det är väldigt svårt att bevisa att den här typen av händelser är bedrägeri, särskilt om företaget hävdar att kunden har ingått avtal.

– Det är inte säkert att vi över huvud taget får tag på någon person. Många av bedrägerierna sker på utländska webbplatser och därför tycker vi att bankerna borde ha geoblocking som standard och inte som nu, att du själv måste låsa kortet för handel i utlandet, säger Anders Olofsson.

Geoblocking innebär att kortet endast går att använda inom ett visst område, till exempel Sverige. Ofta går det att låsa upp vid behov, om man till exempel vill resa utomlands. Eller handla på en utländsk webbplats.

– Men ha som regel att alltid betala med en säker betallösning oavsett webbplats. Det är farligt att lämna ut sina kortuppgifter även till välkända företag. Någon kan ha hackat sig in eller ha en insider, säger Anders Olofsson.

 

Så betalar du säkert på internet

  • Lämna aldrig ut dina kortuppgifter utan att använda en säker betallösning där du själv låser upp och låser ditt konto, till exempel med kod eller bankid. Det finns också olika betaltjänster där du kan genomföra en säker betalning.
  • Ha inte för mycket pengar på ditt bankkort, utan för över pengar från ett annat konto vid behov. Betalar du med kreditkort kan du i de flesta fall ställa samma ekonomiska krav på kortutgivaren som på e-företaget.
  • Kolla med din bank om du kan geoblockera ditt kort, det vill säga låsa kortet för betalning utomlands. Det går att låsa upp vid behov.
  • Handla bara på webbplatser som har kontaktuppgifter. Provring deras kundservice om sidan känns tveksam.
  • Leta efter symbolen Trygg e-handel som branschorganisationen Svensk Digital Handel står bakom. Klicka på symbolen – om den är äkta länkas du till Trygg e-handels webbplats.
  • Ta en skärmdump på din beställning och på köpvillkoren.
  • Kolla dina kontoutdrag kontinuerligt.