Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Jag accepterar

Ny trist trend: Köp dig före i reparationskön

”Betala 900 kronor och flyttas till plats 1 i kön.” Så kan det låta om du vill reparera din dator i Stockholm. Olagligt – knappast. Osmakligt – definitivt.

Flera datorbutiker i Stockholm har infört nya köregler. Vill du att din dator ska repareras på några dagar i stället för att det tar flera veckor kan du köpa dig framåt i kön.

För 900 kronor eller 795 kronor, förutom reparationskostnaden, får du en prioriterad plats i kön. Och det spelar ingen roll om det är en reklamation eller reparation av en gammal dator.

– Jag blir väldigt förvånad när jag hör det här, säger Cecilia Norlander, jurist på Konsumentverket. Det är inte meningen att man ska behöva betala för att få en vara reparerad i skälig tid. Risken blir ju att de som inte har råd att betala får vänta ännu längre.

Enligt konsumentköplagen får du, om det är fel på din nyköpta vara, kräva reparation eller att få en ny vara om inte reparationen hjälper. Allt ska ske utan extra besvär för dig. Och du ska naturligtvis inte behöva betala för att få reparationen utförd så snabbt som möjligt.

– Den här köavgiften är högst tveksam, tycker jag, säger Maria Wiezell, konsumentvägledare på Sveriges Konsumenter i Stockholm. Dels kan det ge intryck av att du måste betala för att få en reklamation åtgärdad, dels att de inte lagar din dator så fort som möjligt, om du inte betalar för det. De kan ju inte hävda att reparationen tar till exempel ett par veckor om de kan klara den snabbare för dem som betalar.

Klas Elm, vd på Elektronikbranschen, hade inte heller hört talas om köbetalningen. Men efter att ha gjort en rundfråga bland kollegor fick han klart för sig att systemet förekom på flera håll.

– Jag tycker inte att det är så konstigt, säger Klas Elm. Den som har betalat en dyr biljett får gå i snabbkö på Arlanda, det här är lite samma sak. Vill man ha expresservice får man betala för det.

– En reparation i sig kanske inte tar så lång tid, men logistiken kan göra det. En dator måste kanske skickas till en specialverkstad. Och betalar man extra kan det gå snabbare.

Text: Ingrid Jacobsson