Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Jag accepterar

Svårt att få rätt mot optikern

Att prova ut glasögon är inte helt enkelt, och det kan bli svårt att få byta dem om de inte passar. Sara fick fel styrka på glaset, men fick ingen rättelse hos sin optiker.

optiker

Sara nappade på ett erbjudande hos Specsavers i Ängelholm. De hade en kampanj där man fick en synundersökning gjord för 1 krona. Allt gick bra och Sara beställde ett par progressiva glasögon av samma typ som hon tidigare hade köpt från en annan optiker. Glasögonen kostade 3 702 kronor.

När Sara hämtade ut dem, i januari 2015, märkte hon direkt att hon inte såg bra, det var suddigt för ena ögat. Efter någon vecka gick hon tillbaka till Specsavers, och träffade där en ny expedit – inte den optiker som hon hade varit hos tidigare. Expediten sade att det kunde ta tid att vänja sig vid nya glasögon, och att Sara borde vänta ytterligare ett par veckor. Hon böjde också till bågarna för att glasögonen skulle sitta bättre.

– Men det blev inte bättre. Jag gick tillbaka till butiken sammanlagt fyra gånger, och varje gång mötte jag en expedit som riktade bågarna, berättar Sara.

 

Vanligt med brillor

glasögon

Varannan svensk över 16 år behöver glasögon för att läsa tidningen.

 

Till slut gick hon till sin ögon­läkare för att se om något hade hänt med hennes ögon. Men allt var som tidigare, ingen försämring märktes.

– Jag gick då tillbaka till min gamla optiker. Han gjorde en synundersökning utan att titta på mina nya glasögon. Efter undersökningen kontrollerade han dem, och märkte att det var fel styrka på ett glas. Jag beställde då glasögon hos honom, och med dem såg jag genast bra. Skönt, men det blev dyrt, de nya glasögonen kostade nära 10  000 kronor.

Specsavers har, liksom Synsam, Synoptik och flera andra kedjor, tre månaders nöjd kund-garanti. Är du inte nöjd får du byta glasögonen inom den tidsperioden. Specsavers lämnar också två års garanti mot fabrikationsfel, och konsumentköplagen ger dig dessutom tre års reklamationsrätt.

 

Detta har du rätt till

Vanligen har du två eller tre månader på dig för att klaga och få glasögonen justerade. Fabrikationsgaranti, det vill säga garanti för tillverkningsfel på bågar eller glas, ges ofta i två år. Garanti är ett frivilligt åtagande från säljaren och är inte lagreglerad. Under garantitiden är det säljaren som ska bevisa att felet inte fanns från början.

Konsumentköplagen är däremot tvingande och ger dig reklamationsrätt för ursprungliga fel i upp till tre år. Under de första sex månaderna är det säljaren som ska bevisa att felet inte fanns från början, därefter är det du som har bevisbördan.

 

Sara gick tillbaka till Specsavers för att berätta historien och hoppades att åtminstone få det felaktiga glaset utbytt. Men eftersom det då hade gått 16 månader sedan köpet gällde inte garantin och Specsavers sa därför nej till. Det hjälpte inte att Sara påpekade att hon hade besökt butiken flera gånger inom den första tremånadersperioden, men att ingen hade kontrollerat styrkan på glasen.

Butikschefen på Specsavers i Ängelholm, optiker Aina He, vill inte kommentera enskilda fall men betonar att det är viktigt att man som kund är tydlig med vad det är för fel. Säger man att glas­ögonen ”inte är bra” måste man förklara om det är fel på glasen eller bågarna. Sara menar att hon absolut berättade att hon såg suddigt, men trots det var det ingen på Specsavers som mätte styrkan på glasen.

Maria Wiezell, konsumentvägledare på Sveriges Konsumenter, säger att Saras glasögonfel var av så väsentlig betydelse för henne att hon borde haft rätt att häva köpet. Dessutom har hon klagat i rätt tid. – Mer än två åtgärdsförsök hos optikern ska du som kund inte behöva acceptera när du reklamerar. Jag tycker att Sara ska begära en kopia på sin journal och anmäla ärendet till Allmänna reklamationsnämnden. Hon har ett år på sig att anmäla till ARN från och med sista gången hon kontaktade butiken och fick nej, säger Maria Wiezell.

Text: Ingrid Jacobsson 

Foto: Shutterstock

 (Fotnot: Namnet Sara är fingerat.)

 

Prenumerera
pren445_teaser

Prenumerera på Råd & Rön

 10 nr av papperstidningen.
 Alla tester på webbplatsen.
 Digital tidning i surfplatta.

     Beställ här >>

Handeln

Kundklubben kartlägger dig

kundklubb
Handeln

Skyltningen försvårar

butikensmyller
Handeln

Storpack = slöseri

storpackmat
Handeln

Falsk valfrihet i butiken

loggor
Handeln

Kundklubben kartlägger dig

kundklubb
Handeln

Skyltningen försvårar

butikensmyller
Handeln

Storpack = slöseri

storpackmat
Handeln

Falsk valfrihet i butiken

loggor