Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Jag accepterar

USA kämpar mot fetman

Prenumerera

För bara 55 kr/mån får du:

 Över 100 pålitliga tester gjorda i labb.
 Flera nya tester publiceras varje månad.
 Läsa hela Råd & Rön digitalt.

     Beställ här >>

I ett försök att bekämpa fetmaepidemin i USA ska nu restauranger bli tydligare med hur många kalorier deras rätter innehåller. Men frågan är om det kommer leda till smartare matval hos konsumenterna. 

Redan 2008 bestämde New Yorks hälsomyndighet att alla kedjerestauranger i staden skulle uppge hur många kalorier varje rätt innehåller på sina menyer. Sedan dess har flera städer och delstater har följt efter och stiftat liknande lagar.

Nu föreslår amerikanska livsmedelsverket att lagen ska gälla i hela landet. Syftet med lagen är att konsumenterna ska kunna fatta mer hälsosamma matval, och att man på så sätt ska få bukt med den fetmaepidemi som råder i landet. 

En av dem som har noterat kaloriinformationen är Lee Smith i Alabama. Han äter ute på de här restaurangerna varje dag om hans fru inte är hemma.

– Jag försöker att inte ta de mest kaloririka rätterna, eller varje fall att inte äta dem så ofta. Jag gillar att äta Big Mac, men ett sådant mål innehåller över 1 000 kalorier. Äter jag en sådan kan jag inte äta mer den dagen, säger han. 

Lee SmithHan säger själv att han är överviktig, liksom de flesta är i delstaten. Anledningen är livsstilen som är typisk för den amerikanska södern. 

– Maten är friterad. Och vi gillar inte att promenera, vi åker bil överallt, säger han. 

Vissa hävdar redan att lagen har fått effekt. En del restaurangkedjor i USA säger att de har bantat ner de mest kaloririka rätterna, medan andra säger att de ser att fler konsumenterna väljer sallad nu. Men alla är inte lika positiva.

En undersökning som amerikanska konsumenttidningen Consumer Reports gjort visar att många av kaloriangivelserna är fel - rätterna innehåller är i själva verket många fler kalorier än vad som anges. 

En studie visar också att lagen inte haft så stor inverkan som man hade hoppats. I studien undersökte man hur kunder vid olika snabbmatsrestauranger i låginkomstområden reagerade på kaloriinformationen.

Nio av tio sa visserligen att de hade gjort mer hälsosamma matval på grund av den. Men när forskarna tittade på kvittona kunde de se att kunderna inte hade köpt färre kalorier än tidigare. 

Varför kaloriinformationen inte hade större effekt vet man inte, men en anledning kan vara att folk redan vet att den här maten är dålig, och man köper den ändå. En annan anledning kan vara att dessa snabbmatskedjor främst riktar sig mot människor som inte har bantning som högsta prioritet. 

– För dem är det viktigare att se till att få mat på bordet, snabbt, enkelt, och som alla i familjen äter. Men kanske är inte heller en siffra på menyn bästa sättet att presentera informationen. Kanske skulle ett system med stjärnor, där flera stjärnor signalerar bra mat, vara bättre, säger Brian Elbel, en av forskarna bakom studien. 

Lee Smith tror dock att lagen kan ha effekt på lång sikt. 

– Om de fortsätter att slå oss i huvudet med information så tränger det väl in någon gång, säger han. 

Text och foto: Annika Berge

Kaloriskylt 
20 chicken mcnuggets innehåller en och annan kalori...

 

Fakta: Endast kedjerestauranger

Enligt den nya lagen måste alla kedjor med fler än 20 restauranger visa kaloriinnehållet på alla rätter tydligt på menyer och menytavlor. Annan näringsinformation, så som saltinnehåll och fetthalt ska gå att få på begäran.

I New York har man nyligen föreslagit ett förbud mot att servera läsk och andra söta drycker i muggar större än en halvliter.

Två tredjedelar av alla amerikaner är i dag överviktiga och mer än en tredjedel lider av fetma.