Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Jag accepterar

Varning för fulsälj hos telebolagen

Allt fler luras att köpa dyra abonnemang när de tror att de bara köper en produkt – det så kallade fulsäljet ökar. Många teleoperatörer låter mindre nogräknade återförsäljare göra smutsjobbet. 

Råd & Rön har flera gånger berättat om konsumenter som trott att de har köpt en produkt men i själva verket råkat teckna ett abonnemang. Det är så vanligt att det blivit ett begrepp – fulsälj.

En bransch som är välkänd för att arbeta med fulsälj är telekombranschen. Maria Wiezell är konsumentvägledare på Sveriges Konsumenter, och hon har fått ta emot flera samtal av konsumenter som har drabbats.

– En dam som ringde hade köpt två mobiler, två surfplattor och en bärbar dator – med fem tillhörande abonnemang i 24 månader! När hon fick det hopräknat för sig förstod hon att det handlade om jättemycket pengar. Hon trodde att varje produkt kostade 300–400 kronor och skulle ge bort dem i julklapp, men det var kostnaden i månaden, säger Maria Wiezell.

Rent bedrägeri

Försäljare på gatan, så kallade canvasförsäljare, är ökända fulsäljare. Ibland kan det handla om rent bedrägeri, där försäljaren ljuger kunden rakt upp i ansiktet. Men det kan vara lurigare än så.

– Till exempel pratade jag med en dam som uppfattat att en telefon kostade 249 kronor, men det var så klart 249 kronor i månaden. Men försäljarna sväljer det där sista ”i månaden”, så konsumenten hör bara 249 kronor, säger hon.

Dessutom är det väldigt svårt att bevisa vad en säljare har sagt. Det enda som går att bevisa är det som står på kontraktet, och står det abonnemang är det abonnemang som gäller, vad än konsumenten uppfattat att säljaren sagt.

Det här gör att säljare i stort sett kan säga vad som helst och hoppas på att kunden skriver på utan att läsa igenom kontraktet först. Om man googlar ”fulsälj” på nätet kan man hitta personer som skryter om sina förslagna säljmetoder.

”Jag sålde in en iPhone … tryckte in massa tjänster som kostade extra men inte syntes direkt utan efter några månader, alla hade uppsägningstider … självklart dolde jag mycket i avtalet med handen då jag pratade mest och fick dem att skriva under”, står det i ett forum.

I ett annat forum kan man läsa ”jobbade på [företag] i nästan tre månader men orkade inte på grund av alla lurendrejerier, alla äldre, pensionärer som knappt hade så det räckte till hyran blev påhoppade och lurade att skriva under 2-årsavtal som i slutet kostade 3 000–13 000 kronor. Alla andra som bara ville förlänga fick i stället ett sämre mer kostsamt abonnemang”.

Nu ska man inte tro allt som står på nätet, men det är anmärkningsvärt hur samstämmiga dessa historier är med kundernas klagomål.

Många lurade

I våras skrev vi om hur återförsäljarna Mobilizera och Phone Family lurat kunder. Artikeln fick flera kommentarer, den ena mer hårresande än den andra:

”Han skrev ut papprena och la dem framför mig: ”Skriv på här.” Men jag har inte sagt att jag går med på det här. Det känns inte bra. ”Jo vi hade ett muntligt avtal du och jag, och nu har jag redan skickat in det, skriv nu på.” Då sa jag att jag i alla fall ville läsa igenom det först så att han inte lurade mig, men då sa han ”haha du kommer inte förstå vad det står ändå”.

Fick lite gåvor, och märk väl att gåvor är gratis, men nej gåvorna hade han bakat in i summan, så att mitt abonnemang genast blev väldigt mycket dyrare.

Jag känner en äldre man som har opererats för en hjärntumör och dessutom fick en stroke strax efter. Han är väldigt förvirrad och glömsk. Inom en period av 13 dagar har en och samma säljare på Mobilizera i Kalmar sålt inte mindre än fem abonnemang med tillhörande prylar till honom.

”Enstaka dåliga medarbetare”

Alla teleoperatörer arbetar med återförsäljare. På frågan varför de fortsätter att jobba med kritiserade företag svarar de att de jobbar med ett fåtal utvalda partners som får regelbunden kompetensutveckling och att kunderna uppskattar neutrala återförsäljare.

Problem skylls på enstaka medarbetare som inte skött sig, eller att konsumenterna har missuppfattat. Tele2 säger sig vara den enda mobiloperatör som har brutit med Mobilizera, och nu ser de över avtalet med Phone Family.

– De senaste månaderna har vi haft synpunkter på hur de bedriver sin försäljning. Vi för en kontinuerlig dialog med dem, och en utvärdering kommer att ske under våren, säger Malin Livhage, presschef på Tele2.

– Vi säger inte upp ett avtal med en hel kedja för att en enskild medarbetare kanske har misskött sig. Däremot har det hänt att vi har sagt upp avtalet med enskilda försäljningspunkter, till exempel en viss butik i en viss stad, säger Hans Carlsson, chef för Telias återförsäljarverksamhet.

butik

Det räcker inte med att lita på vad säljare i butiker och på gator säger - läs alltid kontraktet noga innan du skriver på.

Sedan första kvartalet 2014 har Telia även infört en kvalitetsparameter, att en återförsäljare inte får ha mer än ett visst antal klagomål för en viss mängd försäljningar.

– Men oftast är det de som arbetar på kundtjänsten som märker om det börjar komma väldigt mycket klagomål från en viss ort. Och då kan vi säga upp avtalet med dem på en gång, säger Hans Carlsson.

Både Telia och Tele2 säger att missnöjda kunder först ska vända sig till återförsäljaren, och om man inte får rätt där kan man vända sig direkt till dem.

Fulsälj i butik

Allt fler gallerior förbjuder numera canvasförsäljare i sina lokaler. Dessutom finns ett lagförslag om att ångerrätten även ska gälla försäljning på gatan. Det har lett till att allt fler återförsäljare flyttat in i butiker. Tyvärr har fulsäljet flyttat med.

– Nu ser vi att samma försäljningsmetoder används i butiker; de mörkar hur stor betalningsförpliktelse kunden har, säger Maria Wiezell.

Självklart har även konsumenterna ansvar att läsa igenom avtal, men det är lätt att låta sig luras.

– Visst borde man förstå att det inte går att få en smartphone för 199 kronor. Samtidigt är prisskillnaderna så stora, och ibland kommer butikerna ut med supererbjudanden. Man vill tro att man gör en bra affär och går på erbjudandet, säger Maria Wiezell.

Men faktum kvarstår; att man som kund helt enkelt inte kan lita på vad säljare säger, eller att man har uppfattat säljaren rätt.

– Sätt inte din namnteckning på något du inte har läst igenom. Om du inte har glasögonen med dig, eller inte har tid att läsa – handla inte. Om erbjudandet bara finns just där och då är det förmodligen något skumt, säger Maria Wiezell.

– Alldeles för många tror att öppet köp gäller, eller att man har bytesrätt. Men öppet köp är något som butiken kan erbjuda som en extra förmån, och ångerrätt enligt distans- och hemförsäljningslagen gäller inte i butiker, säger hon. 

Text: Annika Berge

 

Prenumerera
webb_prenpuff

För bara 55 kr/mån får du:

 Över 100 pålitliga tester gjorda i labb.
 Flera nya tester publiceras varje månad.
 Läsa hela Råd & Rön digitalt.

     Beställ här >>

 

Så undviker du att bli lurad

  • Skriv inte på något du inte har läst igenom.
  • Du har ingen ångerrätt när du handlar i butik, eller av försäljare på stan.
  • Öppet köp är inte en lagstadgad rätt; det måste du göra upp med butiken om före köp.
  • Om något har gått fel, vänd dig först till återförsäljaren. Det räcker med att du går till butiken; du ska inte behöva vända dig till just den säljare som sålde produkten. Om det inte går, vänd dig till teleoperatören och berätta hur återförsäljarna lurar på kunder deras abonnemang. När det gäller abonnemangsfrågor kan du vända dig till Telekområdgivarna.