Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Jag accepterar

Så mörkar handeln prishöjningar

Förpackningar som krymper, innehåll som minskar - men priserna förblir oförändrade. Råd & Rön avslöjar handelns viktfiffel. 

Råd & Rön-läsaren Alexandra Brintler upptäckte av en händelse att den förpackning kaffe som hon nyss hade plockat upp bara vägde 400 gram. ”Jag tycker att det är fusk, och att man lurar kunder. Vi är vana att ett paket kaffe väger 500 gram”, skriver hon i ett mejl och undrar om det är lagligt. Det är det, och tillverkarna brukar ofta hävda att det inte är de som sätter priserna, och hänvisa till "önskemål från kunder" och "produkttekniska skäl" till viktminskningen. Men Jens Nordfält, doktor i butiksmarknadsföring vid Handelshögskolan i Stockholm, tror att det handlar om att priset ska se lägre ut. 

– Jag har svårt att tänka mig att en minskning av kaffeeförpackningen görs av omsorg för kunderna, det finns absolut en prispsykologisk dimension där. Man vill ha ett så lågt pris som möjligt på skylten. Det kan också handla om att butikskedjorna vill ha förpackningsstorlekar som är unika för just sina butiker, eftersom det gör prisjämförelser svårare. Då kan de med säkerhet säga att de är billigast på just den produkten, säger han.

Här är några vikt- och pristricks att se upp med när du är ute och handlar: 

Knep 1: Samma pris – olika storlek

Chokladkakor säljs ju i 100- eller 200-gramsförpackningar – eller? Läsaren Susann i Varberg skriver: ”Senast jag köpte en Marabou chokladkaka 200 gram upptäckte jag att vissa förpackningar var på 200 gram, andra på 180 eller 185 gram. De ligger sida vid sida i butiken så man tänker inte på att det kan marabouvara olika mängd.”

Marabou svarar: "Vi har stora chokladkakor med vikterna 180 gram, 185 gram och 200 gram, och vikten är alltid tydligt redovisad på respektive förpacknings baksida. Anledningen till att vikterna varierar är dels produktionsteknisk – vissa produkter går att tillverka i 200 gram, andra i 185 gram eller 180 gram – dels att olika ingredienser helt enkelt väger olika mycket."

Andra exempel: Garants nötpåsar kostar alla 19:95, men vikten på påsarna varierar mellan 100 och 200 gram. Samma sak med Nutisals nötpåsar.

Knep 2: Krympande förpackningar

Många läsare har klagat på att Zoégas kaffepaket plötsligt har krympt. Signaturen ”Zoégafantast som överväger byte av kaffesort” skriver: ”Man har ändrat förpackningen till 450-gramspaket och har ibland extrapris på 2 eller 3 paket som då tillsammans inte blir 1 eller 1,5 kg utan 900 eller 1 350 gram."zoegas

Zoéga svarar: "Vi har gjort förändringen bland annat för att göra det lättare att se skillnad på de olika sorters kaffe vi har. Butikerna bestämmer priset, vi kan endast rekommendera pris. Ett tag fanns båda storlekarna ute i butik, eftersom det fanns 500-gramsförpackningar kvar på lager. Under en period fanns även 450 gram kaffe till samma pris som 500 gram eftersom kaffet släpptes tidigare på grund av ökad efterfrågan. De nya prisrekommendationerna hade då inte hunnit träda i kraft."

Andra exempel: Kopparbergs ciderburk krympte från 50 till 44 cl. Samtidigt steg priset. Trots det hävdade Kopparbergs att det var något som konsumenterna efterfrågade, när en läsare hörde av sig. En kartong Samarin innehöll tidigare 36 dospåsar, men nu innehåller de bara 18 – alltså bara hälften. Frebaco minskade storleken på sitt paket med havreringar från 400 till 375 gram. 

Knep 3: Lyxigare produkt i mindre förpackning

Löfbergs lila säljer både ”vanligt” kaffe, samt kaffe som är krav- och rättvisemärkt. De allra flesta kaffepaket, även från andra producenter, kommer i halvkilosförpackningar. Men Löfbergs lilas krav- och rättvisemärkta kaffe kommer i förpackningar om 450 gram.

Löfbergs svarar: "Ekologiskt och Fairtrademärkt kaffe kostar några ören mer. Allt vårt kaffe kommer att certifieras. Vi kommer fortsätta sälja våra klassiker i 500 gram, medan vårt karaktärskaffesortiment och våra dubbelcertifierade kaffesorter säljs i 450 gram."

Andra exempel: O’hoj säljer en ”hard topping” som är i samma storlek som deras vanliga chokladsås, men som innehåller mindre.

Knep 4: Halvfyllda förpackningar

Läsaren Yvonne Faijén skriver: ”Sedan många år tillbaka köper jag Kavli kräftost i 400-gramsask. Senaste året har jag noterat att förpackningen inte är fylld i lika stor utsträckning som tidigare. Det ser bra ut så länge man är på ena sidan av förpackningen, men när jag har dragit av halva skyddspapperet och kommit till mitten av förpackningen uppenbarar sig en stor luftficka. Detta har jag påtalat för producenten vid ett  flertal tillfällen, och erhållit en tillgodocheck på 50 kronor. Däremot ämnar man tydligen inte åtgärda substansförlusten och fylla kavliförpackningarna som tidigare.”

Kavli svarar: "Våra förpackningar med 400 gram mjukost innehåller 400 gram produkt. Vår förpackning är i dag något större än den volym som 400 gram mjukost motsvarar, vilket kan ge en ”luftficka” i vissa produkter, och i andra produkter en något lägre fyllning i asken. Den tidigare förpackningen var något mindre och kan ha upplevts som mer fylld. En av fördelarna med den nya plastasken är att vi använder mindre mängd material och kan återvinna hela förpackningen, utan att behöva separera papp och kartong."

Andra exempel: Att chipspåsar och flingförpackningar är till hälften fyllda med luft är ett vanligt problem. Tillverkarna brukar hävda att det inte går att fylla helt, eftersom innehållet skakas om, och  att det skulle gå sönder om det packades tätare. Men förpackningsforskare Råd & Rön har pratat med säger att det också kan handla om att man vill synas mer på butikshyllan. 

Knep 5: Obegripliga jämförelsepriser

Jämförelsepris ska göra det lättare att jämföra varor med olika storlek. Men på sillburkarna blir detta ändå förvirrande, skriver läsaren Willy Brink: ”Om jag köper en billig sill som Eldorado kostar en halvkilosburk ungefär 25 kronor, och det jämförande kilopriset anges till 115-120 kronor. Men väljer jag en 'finsill' som Klädesholmen kostaren ungefär lika stor burk närmare 40 kronor,sill men det jämförande kilopriset anges till cirka 63 kronor. Det visar sig att 'finsillen' beräknar sitt kilopris på hela nettoinnehållet, det vill säga på sill, lök, kryddor och lag med mera medan ”fulsillen” på ett – tycker jag – ärligare sätt räknar enbart på sillvikten. Får det vara så olika? Då ger ju jämförelse priset mig som konsument ingen relevant vägledning.”

Klädesholmen svarar: "Det ska stå hur mycket sill det är i burken, och om det inte gör det har butiken gjort fel. Vi tillverkar sill för både Klädesholmen och Eldorado, och vi har varit mycket angelägna om att jämförelsepriset ska vara på just sillen, och inte lök och annat."

Text: Annika Berge

 

Prenumerera

Prenumerera på alla våra tester ett helt år

 Mer än 100 pålitliga tester.
 Tillgång till tester när du bäst behöver det.
 Läs i dator, mobil och surfplatta.

     Beställ här >>