Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Jag accepterar

Vilda västern på nätet

Den som handlar på nätet har egentligen ett starkt skydd och oftast rätt att ångra sina köp. Men många nätföretag slarvar eller struntar i de regler som finns.

Tidigare har vi berättat om företaget Alessi som bestämde sig för att samma regler skulle gälla i deras butik som på nätet och därmed vägrade låta en kund få ångra ett köp.

– Men att inte tillämpa ångerrätten bryter mot distans- och hemförsäljningslagen, DHL, säger Maria Wiezell, konsumentvägledare på Sveriges Konsumenter.

DHL gäller när du handlar på postorder, från tv-shop, via internet eller av en hem- eller telefonförsäljare. En förlaga till den lag som finns nu kom till för att skydda konsumenterna mot de ihärdiga dammsugarförsäljare som härjade i Sverige på 70-talet.

Lagen ger konsumenterna rätt att ångra sina köp. Men det är det många nätföretag som slarvar med i dag.

– Vanligt är till exempel att kursarrangörer skriver att anmälan är bindande. Men om man har tecknat upp sig för en kurs på nätet gäller ångerrätten även där, säger Maria Wiezell.

Specialbeställt, rea, begagnat

Handlar du inom Sverige har du 14 dagars ångerrätt, inom EU kan den vara något kortare. Och den tidsfristen gäller från och med det datum som du informeras om ångerrätten av företaget. Har du inte fått någon sådan information gäller ångerrätten i ett år efter köp.

Men på nätet förekommer inte bara missar i form av utebliven information. I flera fall är den information som finns direkt felaktig. Till exempel gör flera företag undantag för bland annat reavaror, begagnat och specialbeställda produkter. Men lagen ger dem inte rätt att göra dessa undantag.

– Även om företaget har tagit in en produkt de vanligtvis inte har i sitt sortiment, men som de kan sälja vidare till en annan kund, gäller ångerrätten, säger Maria Wiezell.

Klicka för att förstoraOm man har beställt något mycket speciellt då, som till exempel en svart brudklänning?

– Ja, det är tveksamt. Men har företaget andra svarta klänningar i sitt sortiment kan de sälja den som en vanlig klänning.

Något som undantas är specialtillverkade produkter, varor som tillverkats eller ändrats eller på annat sätt fått en tydlig personlig prägel. Detta kan till exempel handla om en t-shirt med tryck på beställarens barn och smycket med ingravering.

Men ibland blir det gränsfall, som måttsydda klänningar. Här har tillverkaren rätt att avtala bort ångerrätten.

Kan avtalas bort – ibland

Företag kan också avtala bort ångerrätten när det gäller tjänster som man vill ska börja på en gång, till exempel ett mobilabonnemang. Men då måste företaget ha informerat om det. Och det måste de göra efter att avtal har ingåtts.

– Många av de där tjänsterna på nätet där man värderar sin bil eller räknar ut hur gammal man ska bli har en ruta där kunderna klickar i att de avtalar bort ångerrätten redan innan de har ingått avtalet. Men det är inte okej, det måste ske i rätt ordning – först ska avtal ingås, sedan måste kunden informeras om ångerrätten, och först efter det kan den avtalas bort, säger Maria Wiezell.

Något som DHL däremot inte skyddar konsumenter mot är så kallad canvasförsäljning, det vill säga försäljare som säljer till exempel mobilabonnemang och vitaminpiller på gatan och i gallerior. Men en lagändring kommer förmodligen från och med den 1 juli 2014 så att även canvasförsäljning omfattas.

Starkt skydd

På många sätt ger DHL konsumenterna starkare skydd än det som ges i butiker, eftersom den ger dem lagstadgad rätt att ångra sig. I butiken kanske du som mest har bytesrätt, att du får byta mot en annan vara eller tillgodokvitto. Enligt DHL har du rätt att få pengarna tillbaka.

– Du kan pröva produkten i lugn och ro hemma. Det enda det kostar dig är returfrakten och att det är du som får stå för kostnaden om varan försvinner med posten, säger Maria Wiezell.

Hon säger också att det är många företag som inte räknar med de extra kostnader det kan medföra, som till exempel förstörda eller försvunna förpackningar.

– Tänk så många gymnasieelever som har gått någon ung företagsamhetskurs och som sätter upp en sajt som säljer importerade saker från Kina och som inte har koll på konsumenträttsliga regler. Det är tuffa krav som ställs på nätföretagen. De kanske inte alls har tänkt på hur mycket returnerade varor och nya förpackningar de måste hantera, säger Maria Wiezell.

Text: Annika Berge