Hoppa till innehållet

Volvomärket sänkte garantin

Cykelhållaren från Thule hade fem års garanti. Men när Staffan Arvidssons hållare gick sönder efter tre år gällde inte garantin. Anledningen var att det satt ett Volvomärke på.

Publicerad

När Staffan Arvidsson var på väg till en cykeltävling i Svanesund hände det som inte får hända. Han hade precis passerat Örebro på E18 i södergående riktning, och en kraftig regnskur hade just avtagit.

– Plötsligt hörde jag något som brakade till. Jag tittade i backspegeln och såg min cykel flyga av och landa på vajerräcket, säger han.

Cykeln, en landsvägscykel för 70 000 kronor, hade lossnat från hållaren på taket. Som tur var blåste vinden så att cykeln landade på mitträcket.

– Vi hade en bil precis bakom, så det hade ­kunnat gå riktigt illa.

Staffan Arvidsson kollade på nätet, och såg att Thule hade fem års garanti för just en sådan cykelhållare. Han kontaktade dem, som i sin tur hänvisade honom till Bilia, där han hade köpt hållaren. Men där fick han höra att eftersom det satt ett staffan arvidssonVolvomärke på cykelhållaren var det en Volvoprodukt, och att garantin därför hade gått ut. Thules femåriga ”extended warranty” gäller bara för ”tillbehör som tillverkas av Thule och som säljs till den ursprungliga köparen under varumärket Thule”.

– Det är ju exakt samma produkt. På butikens hemsida står det att det är en Thuleprodukt, och jag hade läst om garantin på Thules hemsida. Jag trodde att det var en Thuleprodukt jag hade köpt, säger Staffan Arvidsson.

Björn Näsman, kund- och konsumentservice­direktör på Thule, berättar att företaget bara ­ansvarar för de produkter som säljs under det egna ­varumärket.

– När vi tillverkar produkter till någon annan är det deras regler som gäller. Då fungerar vi som vilken underleverantör som helst, säger han.

Kan du förstå att konsumenten, som trodde sig ha köpt en Thuleprodukt, blir besviken?

– Jag kan inte spekulera i det enskilda fallet, men när vi tillverkar produkter åt andra varu­märken kan de vara väldigt lika eller olika våra egna ­produkter utefter vad det företaget har beställt, säger Björn Näsman. Bilia säger att man har köpt produkten av Volvo, som bestämmer garantitiden.

– Vi har produkter från både Thule och Volvo på vår hemsida, och det står tydligt att den här produkten kommer från Volvo. Den är väldigt lik Thules cykelhållare, men om det är exakt samma vet jag inte. Vi har undersökt cykelhållaren och har inte hittat några fel på den, så det måste vara handhavandefel, säger Anders Rydheimer, marknads- och kommunikationschef på Bilia.

Garantin är frivillig

Garanti är en ut­fästelse, ofta i ett köpeavtal, med löfte om reparation, kompensation eller återbetalning om det finns eller uppstår ett fel på en vara. Garanti är frivillig från säljarens sida, men den får aldrig inskränka på den lagstadgade treåriga reklamationsrätten.

Maria Wiezell, konsumentvägledare på Sveriges Konsumenter, säger att eftersom garantin inte är lagstadgad kan butiken sätta sina egna regler.

– Garanti är helt frivillig och kan därför ­vill­koras. Man kan till exempel ha villkor om att garantin bara gäller om produkten är köpt direkt av ­företaget, att den inte gäller om det står något ­annat namn på, eller att den ska vara monterad på en verkstad. Så länge det inte inskränker på den treåriga lagstadgade reklamationsfristen kan företagen villkora garanti precis hur de vill, säger hon.