Hoppa till innehållet

Med rätt att boka av

När du beställer en resa får du frågan om du vill ha avbokningsskydd. Betalar du resan med kort tror du kanske att skyddet fungerar fullt ut, för både dig och din medresenär. Men så är inte alltid fallet.

Publicerad

”Jag har avbokningsskydd på mitt bankkort, så jag betalar resan med det.” Hur många gånger har du inte sagt det? Men ett sådant skydd gäller inte automatiskt för medresenärer, till exempel.

Litar du på hemförsäkringen i stället måste du oftast ha köpt till extra reseskydd. Researrangörer säljer avbokningsskydd som är dyra men som i vissa fall också ger dig rätt till ombokning.

– Det viktiga är att du och din eventuella medresenär i god tid kollar ert avbokningsskydd i samband med att ni bokar resan, säger Gabriella Hallberg, jurist på Konsumenternas Försäkringsbyrå.

– Ta reda på vad som ingår i din hemförsäkring, eller vad som täcks av ditt kort. Reser du med familjemedlemmar eller vänner är villkoren ofta lite olika. Samtliga resenärer måste ha avbokningsskydd.

En vanlig hemförsäkring omfattar vanligen ett reseskydd men inte avbokningar. Ett avbokningsskydd måste du betala extra för.

– Reser du ofta lönar det sig att lägga till detta till din hemförsäkring, säger Gabriella Hallberg. Det behöver du bara betala en gång om året, medan researrangörernas skydd ju endast gäller för en resa.

Vi har också tittat på kostnaden för reseskydd med rätt till avbokning hos ett par försäkringsbolag. Hos Folksam kostar tillägget 280 kronor/år för en person, 360 kronor/år för två, och för tre kostar det 430 kronor/år. Trygg-Hansa har ett enhetspris på 407 kronor per hushåll. Men det är viktigt att du kontrollerar att alla personer i hushållet omfattas av hemförsäkringens reseskydd.

Särskilt läkarintyg

Det vanligaste skälet till att du vill boka av en resa är att du eller någon i ditt ressällskap har blivit hastigt sjuk. Och då ska du visa upp ett läkarintyg. Läkarintyget ska innehålla datum för diagnos och även innefatta datum för den behandling eller undersökning som ligger till grund för läkarens beslut att avråda dig från att resa.

Flygvaruhuset kräver att din läkare använder sig av deras eget läkarintyg, som du först måste ladda ner från Flygvaruhusets webbplats.

– Det tycker jag är märkligt, säger Gabriella Hallberg. Att resenären måste använda ett särskilt läkarintyg kan ifrågasättas.

Gabriella Hallberg påpekar också att bedömningarna från försäkringsgivare och researrangörer ofta är väldigt strikta när det gäller vad som ska räknas som ”akut sjukdom”. Du ska kunna visa att det du drabbats av verkligen är akut och oväntat, och styrka det med läkarintyg.

– Jag hade ett fall där en kvinna drabbades av ett epilepsianfall och inte kunde resa. Hon hade ett år tidigare haft en hjärntumör, och anfallet var troligen en följd av detta. Men eftersom det gått så pass lång tid tyckte jag att man kunde räkna det som en akut sjukdom, men det tyckte inte försäkringsgivaren. Kvinnan fick inte boka av utan måste betala hela resan.

Att hitta försäkringsvillkoren på researrangörernas webbplatser och få reda på vem som är försäkringsgivare är inte helt enkelt. Du kan få söka länge för att få rätt information. Däremot är det enklare hos bankerna. När du hittat villkoren – kontrollera dem noga.

Vings reseförsäkring är exempelvis utfärdad av ett irländskt försäkringsbolag. Om du har ett försäkringsärende hos dem och inte är nöjd med handläggningen ska du skicka dina klagomål till White Horse Insurance på Irland. Kanske inte helt enkelt att skriva försäkringsjuridiska klagomål på engelska?

Villkoren varierar

Allt fler köper resor på nätet och betalar då med kort. Då ingår förvisso ett avbokningsskydd, men villkoren varierar. SEB kräver till exempel att minst 75 procent av resans pris ska betalas med kort, medan Handelsbanken, Nordea och Swedbank nöjer sig med 50 procent.

Om du betalar resan direkt via ditt konto i internetbanken får du samma skydd av storbankerna som om du betalat med kort. Betalar du med direktbetalning från ditt bankkonto kan du ibland också få rabatt på resans pris.

Betalningsmottagaren får nämligen inte avgiftsbelägga en speciell betalningsmetod, och det ordinarie priset måste inkludera kortbetalning. Däremot kan betalningsmottagaren, i detta fall researrangören eller en bokningssajt, ge rabatter för betalningsmetoder som kan innebära lägre kostnader för dem.

Detta är skälet till att du ibland får ett förmånligare pris när du bokar på nätet och väljer alternativet ”betala via internetbanken”. Det finns även andra skillnader när det gäller betalningsmetoder. Om du betalar med betal- eller kreditkort räknas det som ett kreditköp.

Då har du enligt konsumentkreditlagen rätt att reklamera och få tillbaka pengar från kreditgivaren/banken om flygbolaget eller resebyrån skulle gå i konkurs. Men har du betalat med ett bankkort eller via internetbanken har du inte samma rätt, eftersom det är ett direktköp, inte ett kreditköp.

Gabriella Hallberg råder alla resenärer att se över sitt avbokningsskydd innan resan bokas. Hur ska resan betalas, vad krävs, vilka omfattas, vem ska man resa med, har den personen samma rätt till skydd?

Text: Ingrid Jacobsson

 

Avbokningsskydd hos researrangörer

Klicka för att förstora

Avbokningsskydd hos banker

kl