Hoppa till innehållet
Läs mer

Så (otroligt) många flygpoäng krävs för gratisresa

Alla stora flygbolag har bonusprogram. Syftet är förstås att du ska bli en trogen kund hos dem. Men för att kunna utnyttja dina poäng krävs att du flyger väldigt mycket.

Publicerad

Flyger du? Är du med i ett bonusprogram? Förmodligen, eftersom en stor andel av alla flygpassagerare är det. SAS räknar med att var tredje vuxen skandinav är med i deras EuroBonusprogram, som har totalt 2,9 miljoner medlemmar. Varje år samlar resenärerna ett väsentligt antal poäng, miles, cash points, avios och allt vad nu de olika bonussystemen kallas.

Men hur många av dessa utnyttjas? Ja, det svarar inte bolagen på. Men för privatkunder är det inte helt lätt att utnyttja poängen. De allra flesta utnyttjas av affärsresenärerna. Vi valde ut några populära resmål från Stockholm; Malmö, London och Bangkok, och jämförde slumpvis utvalda flygbolags bonusprogram.

Resorna vi tittade på var enkelresor den 13 april med billigast möjliga biljett som gav poäng. Vissa flygbolag, till exempel Thai Airways, ger inte bonus för sina allra billigaste biljetter. Många av villkoren i de olika bolagens program är desamma.

Kombinera med kontokort

Du ska i regel vara 18 år för att gå med, eller ha din målsmans tillstånd om du är yngre. Poängen räcker oftast i tre år, och du kan överlåta poäng till dina närmaste familjemedlemmar. Flera bolag låter dig också handla varor, mat ombord, hyra bil, boka hotell med mera för dina poäng.

Om inte poängen räcker till den resa du vill göra kan du plussa på med kontanter. Vissa har också bonuskortet kombinerat med ett kontokort, till exempel American Express, Diners Club eller MasterCard. Har du ett sådant kombinationskort kan du få flygpoäng på alla köp som du betalar med kortet. Bonusprogrammen finns också i olika nivåer. Du börjar förstås på lägsta nivån, och ju mer du reser, desto högre upp klättrar du mot guldkorten.

Många avtalsvillkor

Bonusresorna är inte helt gratis även om du samlat ihop en massa poäng. Skatter och avgifter får du alltid betala. Det är inte heller säkert att du kan resa vart du vill eller sitta där du vill i planet. Bonusprogrammen är omgärdade av en rad restriktioner, som inte blir uppenbara förrän man läser alla avtalsvillkor.

Och det tar tid. Plus att man måste vara hyfsat bra på engelska, som är det språk informationen finns på. Thai Airways handbok för bonusprogrammet Royal Orchid Plus är på 34 sidor på engelska. SAS har sina fullständiga medlemsvillkor bara på engelska, och kopierar man dem från webbplatsen fyller de fyra tättskrivna A4-sidor.

Hotellnätter och hyrbilar

Flygbolagen samarbetar i dag i olika allianser. SAS och Thai är med i Star Alliance, British Airways och Finnair samarbetar i One world. Detta gör att du kan föra över poäng till ett annat bolag, eller utnyttja dina poäng för en resa där en delsträcka kanske betjänas av ditt flygbolags partner.

SAS säljer varje år cirka en miljon resor som ger EuroBonuspoäng. 45 procent av alla poäng tjänas in på SAS egna resor, 55 procent kommer från resor med deras partners. Hur stor andel av alla intjänade poäng som faktiskt tas ut vill inte SAS tala om. Men vi får veta att den största andelen utnyttjade bonuspoäng används för nya flygresor, 82 procent. 10 procent används till hotellvistelser och hyrbilar, 8 procent till produkter och upplevelser.

tabell flygpoäng

Stränga skatteregler

Om du flyger mycket i jobbet blir det förstås en hel del poäng som du kan utnyttja. Men tjänsteresor är omgärdade av Skatteverkets stränga regler. Bonuspoängen på flyget är skattepliktiga om de används privat. Du ska senast månaden efter att du tagit ut dina poäng för en privat resa lämna in en uppgift om detta till din arbetsgivare.

Där ska du ange förmånens art (till exempel flygbonus), i vilken omfattning och vilken månad du använt den. Du måste alltså flyga ofta för att skrapa ihop så många poäng att du kan få en bonusresa. Och med tanke på flygets miljöpåverkan är det tveksamt om man ska uppmuntra till ökat flygande.

”Frequent flyer”

Men det är just det som bonusprogrammen går ut på. Du ska bli en ”frequent flyer” och samla alla dina resor hos ett visst bolag. Konkurrensverket gjorde en undersökning 2003 om bonusprogrammen, där man konstaterade följande:

”Ett flygbonusprogram skiljer sig från andra lojalitetsprogram, särskilt vad avser utformning och belöning. Flygbonusprogrammen har ett sofistikerat poängsystem. … I kombination med tröskelnivåer gör den icke monetära belöningen det svårt att räkna ut och värdera belöningens andel av det totala inköpsvärdet.”

Kort sagt – bonusprogrammen är svåra att begripa sig på fullt ut, och eftersom man inte kan lösa in poängen direkt mot kontanter är det svårt att räkna ut om man verkligen tjänar något på att vara med. Å andra sidan kostar det inget att gå med i bonusprogrammen, så man förlorar inte heller på dem.