Hoppa till innehållet

Priserna ändras från dag till dag

Det finns miljoner hotell i världen, och om du ska ut och resa kan det vara svårt att välja. Hotellbokningssajterna gör det enklare att jämföra, men vår granskning visar att prisskillnaderna mellan dem är små.

Publicerad

hotellbokningssajter

Att jämföra hotellpriser är enkelt i dag. De stora bokningssajterna ger dig möjlighet att välja stad, om du vill ha rök- eller djurfritt rum, om du vill att frukost ska ingå, liksom gratis wifi eller tillgång till swimmingpool och gym.

Under två veckor jämförde Råd & Rön priserna på nio olika hotell via bokningssajterna Expedia.se, Booking.com och Hotels.com, hotellens egna webbplatser och Momondo.se, där priser från sex olika bokningssajter visas.

 

LÄS hela prisjämförelsen här

 

Av de nio hotellen valde vi slumpmässigt ut fyra till vår tabell. Det visade sig att priserna ofta var exakt samma på de olika bokningssajterna. Även hotellens egna priser var ungefär desamma. Som mest skilde det några hundralappar, och då berodde det ofta på en speciell kampanj.

Hur prisvärda olika kampanj- och extrapriser var kunde vi inte alltid avgöra. Ibland angavs ett ordinarie pris för ett rum på ett femstjärnigt hotell som var upp till 5 000 kronor högre än kampanjpriset.

För mindre exklusiva hotell kunde det skilja ett antal hundralappar per natt. För vissa rum tillkom skatter och avgifter. I vissa länder ska man till exempel betala en turistskatt på plats vid ankomsten till hotellet. Bokningssajterna tar ut en serviceavgift för att förmedla bokningarna, det är ju deras affärsidé, men den avgiften ser du aldrig som kund.

Priserna varierade från dag till dag. Under de veckor som vi granskade priserna kunde både ordinarie priser och extraerbjudanden gå upp och ner.

På bokningssajterna kan man ofta se ”utrop” som: ”Bokar du inte nu kan det här erbjudandet försvinna” och ”Skynda dig, det här hotellet har endast sju rum kvar till det här priset”.

Hur mycket ska man lockas av övertalningsförsöken? Nja, det visade sig att det inte fanns någon anledning till panik. Nästa dag kom det nya ”bästa priser” och nya erbjudanden.

En bra kundtjänst, som är lätt att kontakta, är viktigt. Vi ringde upp de tre bokningssajternas kundtjänster, som i samtliga fall hade generösa öppettider och svarade snabbt och korrekt på våra frågor. Alla tre hade svenska telefonnummer och svensktalande personal.

Vi bedömde också hur lätt det var att navigera på sajterna. På samtliga var det lätt att filtrera sökningen och hitta hotell till exempel i en viss prisklass, med ett visst läge eller anpassat för funktionshindrade. Alla tre hade också tydlig information om hotellen och hur bokningen skulle gå till. Däremot var deras egna avtalsvillkor inte så lätta att hitta och läsa igenom. Hotels.com hade villkor som fyllde 23 A4-sidor.

 

Text: Ingrid Jacobsson, Research Anna Fedoriw

Foto: Shutterstock

 

Allt  fler bokningssajter

Ett hotell arbetar i dag med olika priser och marknadsför sig i olika kanaler. Enbart en egen webbplats räcker inte. 

–Om ett hotell ska bli fullbokat krävs det i dag att de är aktiva i  era kanaler, inte bara i sin egen, säger Tobias Samuelsson, försäljningschef på Hotelspecials.se i Göteborg. tobias samuelsson

–Ett hotell kan jobba med 23 tredjepartskanaler, en del jobbar med upp till 25 stycken. Utvecklingen går mot att det blir  er och  er boknings- och jämförelsesajter. De olika sajterna som samlar hotellens erbjudanden arbetar på lite olika sätt.

–I de flesta fall är det vi som kontaktar hotellet och erbjuder ett samarbete, säger Tobias Samuelsson. Men det händer också att hotellen hör av sig till oss.

Hotellen betalar vanligtvis inte för att ligga på en bokningssajt, däremot får de betala en summa för varje bokning som görs. Om ett hotell har låg beläggning vissa dagar kan de lägga ut kampanjpriser för just de dagarna. Det förekommer också att en bokningssajt ”köper upp” ett antal rum och sätter sitt eget rabatterade pris på detta.

–Hotellen har ju en driftskostnad antingen rummen är uthyrda eller inte, så de är naturligtvis angelägna om att få så många som möjligt bokade, säger Tobias Samuelsson. När det gäller klagomål på hotellet rekommenderar han att man tar det med hotellet direkt. Strul med bokningen ska man dock reklamera via den kanal där den har gjorts.

–Vi lägger oss inte i vilken kompensation hotellet eventuellt lämnar till gästerna. Men alla som har bokat via oss får en chans att lämna ett omdöme ett par dagar efter vistelsen. Är det någon allvarlig kritik där tar vi naturligtvis upp den med hotellet.

Text: Ingrid Jacobsson