Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Jag accepterar

Miljömärkning av kläder

En enda röra av miljömärkningar

Många av de stora klädkedjorna satsar i dag på att ta fram ett urval av miljöanpassade kläder under egna miljömärkningar. Men varken kunder eller personal vet vad de olika märkningarna står för.

Att produktionen av kläder påverkar miljön har varit känt sedan länge. Men medan det inom livsmedelsbranschen pågår ett stort arbete för att ställa om produktionen i hållbar riktning har textilbranschen inte alls kommit lika långt.

Skillnaden mellan att producera mer miljövänlig mat och mer miljövänliga kläder är förstås stor. Tillverkningen av kläder är oftast internationell och karakteriseras av korta produktcykler, ofta med byten av leverantörer från säsong till säsong.

Många butiker hävdar att det inte finns någon efterfrågan på miljömärkta kläder. Samtidigt är det svårt för kunderna att efterfråga något som knappt finns. Studier har visat att många konsumenter varken vet vilken miljöpåverkan kläder har eller vilka alternativ som finns.

Mer dam än herr

I en undersökning har organisationen Sveriges Konsumenter tittat på hur miljömärkta kläder visas i butikerna och hur mycket information det finns om kläderna.

I undersökningen ingår stora butikskedjor med egna butiker i mellanstora städer, som redan har ett sortiment av miljövänliga kläder. Kedjor som JC och Dressmann föll bort, helt enkelt för att de erbjuder ett så begränsat urval miljömärkta kläder att det inte går att göra någon utvärdering.

– Det är lite synd, för de kedjor som vi har kvar vänder sig främst till kvinnor. Det verkar som om det finns mer ekologiska plagg på damsidan, säger Christin Holm, projektledare på Sveriges Konsumenter.

I dag har de flesta butiker ingen egen sektion av miljökläder, utan de ingår i resten av kollektionen. Butikerna framhäver sällan de miljömärkta kläderna med skyltar eller i skyltfönster. Det gör det svårare för kunden att hitta kläderna och veta att de finns.

– Det kan vara bra att de miljömärkta kläderna inte hänger tillsammans, att de inte riktar sig till de redan frälsta miljöshopparna, utan att de hänger bland de andra kläderna. Men det är synd att de inte marknadsförs bättre med kampanjer. Jag tror att skyltar kan ha en utbildande effekt, de gör kunden medveten om att de här plaggen säljs. Man börjar ju inte efterfråga något som man inte vet finns, säger Christin Holm.

Egna märkningar

Alla butiker använder sig av egna etiketter eller symboler för att märka sina miljöanpassade alternativ. På Hennes & Mauritz arbetar man mycket med ekologisk bomull och återvunnen polyester, medan man på Indiska arbetar med att återvinna gamla tyger och göra nya plagg av dem. På KappAhl använder man sig av märket oeko-tex, men det är egentligen inte ett miljömärke, utan ett hälsomärke.

– Oeko-tex garanterar att det inte finns några skadliga kemikalier kvar i produkten när den når slutanvändaren. Men man kan ha använt olika kemikalier under tillverkningen, så det behöver varken vara särskilt miljöanpassat eller ofarligt för dem som tillverkar produkten, säger Christin Holm.

Få kedjor använder sig av redan kända märken som Svanen eller EUblomman. Det här gör det svårt för konsumenten att hålla reda på vad de olika märkena står för. Har produktionen till exempel godkänts av tredje part, och i hur stor utsträckning är produkten miljöanpassad, bara bomullen eller hela plagget?

Hellre kända märkningar

Ekologisk bomull betyder exempelvis bara att själva bomullen är ekologisk, men plagget kan ha blekts, färgats och behandlats som konventionellt tillverkade kläder. För Svanenmärkta produkter, däremot, är hela produktionskedjan miljömärkt från odling av bomull till tillverkning av det färdiga plagget.

Sveriges Konsumenters undersökning visar också att i många fall har personalen i butiken inte tillräckligt med kunskap om vad märket står för, och även den information som finns på internet är bristfällig.

Sveriges Konsumenter vill nu helst se att butikerna använder sig av kända märken som tar hänsyn till hela produktens livscykel, i stället för egna märkningar.

– Man kan inte förvänta sig att kunder som gör många val i vardagen ska läsa på och hålla reda på alla olika märkningar som finns. Vi vill ha fler märkta kläder men färre och bättre märkningar i butikerna, säger Christin Holm.

– Så länge alla kläder inte är producerade på ett miljöanpassat sätt har butikerna ett ansvar för att visa och informera konsumenterna om de alternativ som finns. Det ska vara lätt för konsumenterna att välja ett grönare klädesplagg i butiken.

Läs mer: Bomull tömmer världens vattendrag

Hopp om nytt globalt miljömärke

GOTS, Global Organic Textile Standard, är en internationell märkning för kläder och textil som innefattar både miljö- och sociala krav. Förhoppningen är att detta märke ska användas i större utsträckning, för att göra det lättare både för kunder och för företag.

– I och med att klädföretagen har tillverkning och försäljning i flera länder krävs det märkningar som är internationellt kända för både producenter och konsumenter, säger Christin Holm. För att få märkas med GOTS måste textilen innehålla minst 70 procent ekologisk råvara. Reglerna ställer också krav på de anställdas arbetsförhållanden och sociala rättigheter.



Goda miljöalternativ

  • Vintage, darling! Numera heter det inte att man handlar begagnat, utan man shoppar vintagekläder, och det är trendigare än någonsin. Dessutom har internet förenklat vintageshoppandet. Lika lätt som att ta en tur på stan kan man ta en tur på Blocket, Tradera och Ebay för att hitta fynd.
  •  Behandla kläderna miljövänligt. Livscykelanalyser visar att trots klädindustrins stora påverkan på miljön kommer den största miljöpåverkan från tvätt och behandling av kläder. För mer tips om hur du kan tvätta miljövänligt, se sidan 16.
  •  Miljö är det nya svarta. Även om de stora klädkedjornas miljöarbete är begränsat, och det endast är de stora städerna som har bra ekoaffärer, ger internet dig möjligheten att shoppa hela världens utbud av miljökläder. Trendiga internetshoppen ASOS har numera en egen sektion kallad Green Room, och internetmagazinet Stylewillsaveus. com tipsar om snygga miljövänliga kläder.
  •  Internet är din vän. Gå in på ecoshopping. se, ekoshoppa.se, livinggreen. se. Där hittar du länkar till fler ekologiska butiker på nätet.



Tips och länkar 

Naturskyddsföreningens guide till miljömedvetet mode och textil
Det finns över 400 butiker över hela landet. Guiden kan även kostnadsfritt laddas ner till iPhone. Då kan man söka butiker via GPS.

Sveriges Konsumenters förklarar textiliemärkningar (PDF)
Lättöverskådlig guide som förklarar innebörden av märkningar som; EU-blomman, Demeter, Soil Association, Organic Exchange, Trygg Textil. Fair Wear Foundation m.fl.

Hela rapporten Gröna trådar av Sveriges Konsumenter
Stor etik- och miljögenomgång av den svenska klädbranschen. Sveriges Konsumenter ställer fem krav till klädföretagen för att förbättra situationen. Passa också på att gå med i Facebookgruppen Gröna trådar.

 

TEXT ANNIKA BERGE