Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Jag accepterar

Inte så nyttigt med smoothie

Efter träningen, före träningen, när du är lite sugen, när du vill ha ett mellanmål – reklamen har många idéer om när du kan dricka en smoothie. Pressad och mosad frukt är fräscht men innehåller en hel del socker, visar Råd & Röns granskning.

En smoothie innehåller runt 12 g socker per deciliter. Det är faktiskt mer socker än i Coca-Cola! Men smoothiens sockerinnehåll kommer från olika sockerarter, varav vissa är nyttigare än colans tillsatta socker. Råd & Rön har köpt tolv slumpvis utvalda smoothies med enbart frukter och bär, utan tillsatt mejeriprodukt.

Vi har granskat innehållet vad gäller kalori-, kolhydrat- och sockermängd. I en färsk rapport från Världshälsoorganisationen, WHO, betonas betydelsen av att begränsa intaget av socker från till exempel drycker, framförallt läsk. Detta för att minska risken för övervikt och fetma.

Hög sockerhalt

Så kallade fria sockerarter bör bidra med högst 10 procent av vårt dagliga energiintag. Här inräknas allt tillsatt socker i olika livsmedel, även socker i drycker inklusive saft och juice. Enligt Livsmedelsverkets kostråd kan vi dricka högst en deciliter juice om dagen.

En deciliter juice motsvarar inte exakt en deciliter smoothie, eftersom fruktköttet är borttaget i de flesta juicer. Men sackaros finns i bägge. Sockerhalten i de smoothies vi har köpt varierar mellan 10,0 och 13,7 g/dl, det totala kolhydratinnehållet mellan 11,5 och 16,6 g/dl. (Se faktaruta.)

– En smoothie kan innehålla ett antal frukter vilka man lätt dricker upp. Men det är betydligt mer mättande att äta frukterna var för sig, säger Veronica Öhrvik på Livsmedelsverkets undersökningsavdelning.

– För någon som ska träna kan smoothien vara ett utmärkt alternativ som ger energi och viktiga näringsämnen. Men för en överviktig person med begränsad fysisk aktivitet är det bättre att äta en frukt, och därigenom minska kaloriintaget, än att dricka en smoothie. Att dricka en läsk är alltid ett sämre alternativ eftersom den i princip bara ger socker och dålig mättnadskänsla, säger hon.

smoothieInnehåller fibrer

Smoothies innehåller en hel del som vår kropp behöver, till exempel fibrer, vitaminer och folat. Men vill du ha fruktnyttigheter är det bättre att äta frukterna hela än i pressad form. Och det blir naturligtvis mycket billigare att köpa ett äpple eller en apelsin än en smoothie.

Hur nyttig smoothien är beror på vilka frukter och bär som ingår, och hur den tillverkats. Vitaminer kan till exempel oxideras och förstöras när frukten sönderdelas till en smoothie. Exakt hur dryckerna blandas kan vi inte få reda på. Tillverkarna anger ibland att de har krossat jordgubbarna, mosat bananen och pressat druvorna. Några purear och pastöriserar också de olika ingredienserna innan de blandas.

– När man behandlar frukt eller bär på något sätt förstör man strukturen, säger Veronica Öhrvik. Generellt sett är det alltid nyttigast att äta frukter och bär hela och färska. Då får du i dig alla fibrer, vitaminer och allt övrigt innehåll utan att det påverkas på något sätt.

Den viktigaste vitaminen i frukt och bär är C-vitamin. Övriga vitaminer förekommer sparsamt. Men C-vitamininnehållet behöver inte anges på etiketterna, och vi har inte kunnat få fram C-vitaminmängden för mer än tre sorter:

Brämhults Jordgubbar & passionsfrukt, 13 milligram/deciliter, Brämhults Ananas & mango, 17 mg/dl, och Innocents Jordgubb & banan, 12 mg/dl. (Dagsbehovet för en vuxen person är 75 mg.) Vill du ha en smoothie med C-vitamin ska du titta efter en som innehåller exempelvis apelsin, hallon eller svarta vinbär.

Missvisande namn och bilder

Många smoothies är försedda med vackra bilder på frukter och bär. Enligt Livsmedelsverkets märkningsregler ska bilder och illustrationer på förpackningar ”ge ett rättvisande intryck av innehållet”. På etiketten ska också ingredienser anges i mängdordning; alltså ska den ingrediens som det finns mest av stå först.

På flaskorna i vår granskning är uppräkningarna tydliga, och de börjar ofta med mosat äpple, äppeljuice, druvjuice eller pressade druvor. Men hur stämmer detta överens med bilderna? Froosh och Innocent har inga bilder alls, de övriga framhäver gärna ”smaksättaringredienserna”.

Naturis etiketter visar alla ingående frukter eller bär. Men Brämhults Jordgubbar & passionsfrukt, som innehåller mest ananasjuice, har på etiketten bara några jordgubbar och en och en halv passionsfrukt.

Ska spegla innehållet

– Använder man bilder ska det spegla innehållet, säger Lena Wallin, statsinspektör på Livsmedelsverket. Bilderna ska också visa proportionerna mellan olika ingredienser. Meningen är att bilden ska hjälpa konsumenten att snabbt kunna se vad som ingår.

– Men när man bedömer om en etikett är missvisande måste man väga in alla uppgifter: bild, all text på förpackningen och även smak. Konsumenterna ska ju kunna vänta sig att en smoothie med hallon på förpackningen smakar hallon.

Paulúns Hallon & granatäpple smoothie har en bild som är tvivelaktig. Smoothien innehåller mest mosat äpple och vindruvor, granatäppeljuicen kommer dessutom från koncentrat. Men på etikettens bild ser man bara hallon, druvor, granatäpple plus en liten äppelklyfta som nästan döljs av en grön cirkel där det står ”Superfrukt”. Vi frågade Procordia, som gör Paulúns smoothies, om man tycker att bilden är rättvisande. Så här svarade presschef Nicklas Sjöqvist:

– På Procordia är vi noga med att alltid ha med alla ingående frukter/bär. Men vi har på denna smoothie valt att inte avbilda exakt rätt proportioner för att framhäva hallon och granatäpple, som vi anser är karaktärsgivande för produkten. Vi håller med om att äpplet på etiketten är för litet och undanskymt och kommer därför att justera detta.

Text: Ingrid Jacobsson

tabell - klicka för att förstora 

 

Slutsats

Vi har granskat innehållet i tolv smoothies. De är utan tillsatser, men sockerhalten är tämligen hög i alla. Flera innehåller också mest äpple eller banan, trots att det inte framgår av namnet eller bilden på etiketten.

Alla frukter i smoothies behandlas ju på något sätt, sönderdelas och värms upp i vissa fall. Då kan vitaminer och fibrer förstöras. Vill du ha i dig alla näringsämnen oförstörda är det bättre att äta frukterna färska. Färsk frukt blir också betydligt billigare än att köpa en smoothie. De dyraste sorterna i vår granskning kostar 29 kronor för en flaska, vilket ger ett literpris på 116 kronor! 

 

Vad säger tabellen?

Vi har köpt tolv smoothies utan tillsats av mejeriprodukter, det vill säga med enbart frukter och bär. Flaskorna är köpta i livsmedelsbutiker i Stockholmsområdet i april 2013. Vi har räknat om flaskornas priser till literpris. Alla uppgifter i tabellen är de som finns på flaskornas etiketter.

Vi ville gärna ha uppgift om C-vitamininnehåll men kunde bara få det för tre av dryckerna; Brämhults Jordgubbar & passionsfrukt innehåller 13 mg/100 ml, Brämhults Ananas & mango 17 mg/100 ml och Innocents Jordgubb & banan 12 mg/100 ml. Dagsbehovet av C-vitamin för en vuxen är 75 mg.

 

Gör din egen smoothie

Dietisten Anna Ottosson tipsar: Du kan ta i stort sett vad du har hemma och mixa ihop. Använd gärna grön bladspenat som bas, då det blir nyttigare jämfört med att bara dricka mixad frukt. Gå loss i köket och testa!

Grön smoothie

  • 1 stjälk selleri
  • 1/2 avokado
  • 2–3 nävar färsk bladspenat
  • Riven färsk ingefära efter smak

Lägg selleri och avokado i en mixer och kör tills det är finfördelat. Späd med vatten och apelsinjuice av god kvalitet.